Detail modulu Chov koní

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Chov koní

Kód modulu

41-m-3/AI01

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Domestikace, genové rezervy a morfologické vlastnosti

Profesní kvalifikace

Chovatel koní (kód: 41-017-H)

Platnost standardu od

29. 11. 2016

Obory vzdělání - poznámky

41-51-H/01 Zemědělec - farmář

41-41-M/01 Agropodnikání

41-43-M/02 Chovatelství

43-41-M/01 Veterinářství

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování modulů Složení těla hospodářských zvířat (nebo Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat), Výživa a krmivářství (nebo Výživa a krmení hospodářských zvířat), Základy obecné zootechniky (nebo Obecná zootechnika)

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Tento modul je zpracován s využitím profesní kvalifikace Chovatel koní. Poskytuje žákům základní znalosti a dovednosti v oblasti chovu koní.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. Vysvětlí situaci v chovu koní a jeho význam.
  2. Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP v chovu koní a přístup ke koni.
  3. Prakticky předvede vyčištění, podestlání a přípravu ustájení pro koně.
  4. Zhodnotí celkový zdravotní stav koně, popíše denní kontrolu zdraví koně
  5. Popíše jednotlivé druhy krmiva, podá vhodným způsobem připravená krmiva.
  6. Popíše způsoby napájení koní ve stáji a na pastvině.
  7. Popíše a prakticky předvede běžné ošetřování koní (vyčištění, péče o kopyta) s využitím vhodných pomůcek a při dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce.
  8. Popíše a prakticky předvede základní manipulaci s koněm, nasazení ohlávky, uvázání koně a vodění.

Očekávané výsledky učení tohoto modulu vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 41-017-H Chovatel koní a výsledků vzdělávání z RVP 41 -51- H/01 Zemědělec - farmář.

Kompetence ve vazbě na NSK

41-017-H Chovatel koní:

  • Zápis a vedení chovatelské a jiné evidence v souladu s legislativou v chovu koní
  • Napájení, dokrmování a pasení koní
  • Péče o zdraví a pohodu (welfare) koní
  • Údržba, ošetřování a drobné opravy výstroje koně
  • Pomoc při podkování a korekturách kopyt

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Situace v chovu koní

  • Využití v chovu koní
  • Plemena koní chovaná v ČR
  • Plemenné knihy a evidence koní
  • Legislativa v chovu koní

Zásady BOZP v chovu koní a přístup ke koni

  • Manipulace s koňmi, BOZP
  • Rizika při kontaktu a manipulaci s koňmi

Praktické činnosti - vyčištění, podestlání a příprava ustájení pro koně

  • Vyčistění ustájení
  • Podestlání
  • Úklid stájí

Zdravotní stav koně, denní kontrola zdraví koně

  • TRIAS
  • Obvyklá onemocnění
  • Říje, březost, porod, ošetření po porodu
  • Specifika péče o hříbata

Krmiva, krmení.

  • Krmná dávka pro jednotlivé kategorie koní
  • Krmná dávka v návaznosti na změnách managementu koně
  • Jednotlivé druhy krmiva
  • Způsoby podání krmiva dle kategorie koní a typu ustájení

Způsoby napájení koní ve stáji a na pastvině

  • Typy napáječek
  • Způsoby napájení koní

Praktické činnosti - běžné ošetřování koní (vyčištění, péče o kopyta)

  • Čištění - využití pomůcek, BOZP
  • Péče o kopyta
  • Vyčistění srsti koně (hřbílko, kartáč)
  • Vyčištění hřívy a ocasu
  • Vyčištění kopyt (kopytní háček)
  • Fixace a pomoc při drobných veterinárních úkonech

Popis a předvedení základní manipulace s koněm

  • Nasazení ohlávky
  • Uvázání koně
  • Vodění koně
  • Stájová ohlávka
  • Vodítko
  • Vazák

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.

Metody názorně demonstrační:

  • pozorování pracovních činností ve stáji a při ošetřování koní,
  • předvádění jednotlivých pracovních operací,
  • demonstrace obrazů statických,
  • projekce statická a dynamická.

Metody praktické:

  • nácvik pracovních dovedností,
  • pracovní činnosti (práce ve stáji a s koňmi),
  • grafické činnosti.

Žák v rámci teoretické a praktické výuky:

1. Vysvětlí situaci v chovu koní a jeho význam

  • vysvětlí využití koní v současné době
  • popíše plemena koní chovaná v ČR a jejich rozdělení dle využití, význam chovu jednotlivých kategorií a plemen koní
  • popíše plemenné knihy a vedení evidence koní

2. Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP v chovu koní a přístup ke koni

  • popíše správný a bezpečný přístup ke koni a manipulaci s koněm
  • popíše a vysvětlí zásady BOZP v chovu koní

3. Prakticky předvede vyčištění, podestlání a přípravu ustájení pro koně

  • vysvětlí a popíše způsoby ustájení koní
  • zhodnotí mikroklima ve stáji, navrhne jeho úpravu
  • předvede vyčištění ustájení od znečištěné podestýlky a exkrementů
  • předvede podestlání ustájení dle daného druhu podestýlky
  • popíše a předvede celkový konečný úklid stáje dle způsobu ustájení

4. Zhodnotí celkový zdravotní stav koně, popíše denní kontrolu zdraví koně

  • popíše průběh denní kontroly zdravotního stavu koně
  • popíše projevy zdravého koně a případné projevy a příznaky koně nemocného
  • popíše projevy říje u klisny, příznaky březosti a blížícího se porodu
  • popíše a vysvětlí zooveterinární opatření v případě zjištění zdravotních problémů koně

5.  Popíše jednotlivé druhy krmiva, podá vhodným způsobem připravená krmiva.

  • vyjmenuje, popíše a pozná jednotlivé druhy krmiva a krmné doplňky podávané koním
  • popíše a vysvětlí úpravu jednotlivých druhů krmiv
  • předvede přípravu krmné dávky dle zadání a vhodným způsobem ji podá koni

6. Popíše způsoby napájení koní ve stáji a na pastvině

  • vysvětlí nutnost pravidelného napájení koní a popíše nároky na kvalitu vody vhodné k napájení
  • popíše způsoby napájení koní ve stáji
  • popíše způsoby napájení koní ve výběhu a na pastvině

7. Popíše a prakticky předvede běžné ošetřování koní (vyčištění, péče o kopyta) s využitím vhodných pomůcek a při dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce

  • předvede vyčištění srsti, hřívy a ohonu za použití správných pomůcek
  • předvede a popíše běžnou péči o kopyta, vysvětlí nutnost pravidelné péče o kopyta podkovářem či kopytářem
  • vysvětlí dodržování bezpečnosti a hygieny práce při ošetřování koní

8. Popíše a prakticky předvede základní manipulaci s koněm, nasazení ohlávky, uvázání koně a vodění

  • popíše a předvede nasazení stájové ohlávky
  • popíše a předvede uvázání koně při dodržování zásad bezpečnosti
  • vysvětlí a předvede správné vodění koně na stájové ohlávce, případně na uzdečce při dodržování zásad bezpečnosti

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. nebo 3. ročník

V případě předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat a do odborného výcviku nebo praxe.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné a ústní zkoušení

  • Praktické zkoušení zvládnutí činností při práci s koňmi.
  • Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu zaměřeném na výuku chovu koní.
  • Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků z výuky příbuzných předmětů.
  • V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky.
  • Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, přístup ke zvířatům a dodržování bezpečnosti a hygieny práce.
  • Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při ošetřování koní.

Kritéria hodnocení

Vysvětlí situaci v chovu koní a jeho význam.

Výborně: Žák samostatně vysvětlí situaci v chovu koní v současné době. Popíše plemena koní chovaná v ČR a jejich rozdělení dle využití. Význam chovu jednotlivých kategorií a plemen koní. 100 - 90 % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP v chovu koní a přístup ke koni.

Výborně: Žák samostatně popíše a provede správný a bezpečný přístup ke koni a manipulaci s koněm. Popíše a vysvětlí zásady BOZP v chovu koní.100 - 90 % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Prakticky předvede vyčištění, podestlání a přípravu ustájení pro koně.

Výborně: Žák vysvětlí a popíše způsoby ustájení koní. Samostatně zhodnotí mikroklima ve stáji a navrhne jeho úpravu. Předvede vyčištění ustájení od znečištěné podestýlky a exkrementů. Předvede podestlání ustájení dle daného druhu podesžlky. Předvede a popíše celkový konečný úklid stáje dle způsobu ustájení.  100 - 90 % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Zhodnotí celkový zdravotní stav koně, popíše denní kontrolu zdraví koně

Výborně: Žák  popíše průběh denní kontrly zdravtního stavu koně. Popíše projevy zdravého koně a případné projevy a příznaky koně nemocného. Popíše projevy říje u klisny, příznaky březosti a blížícího se porodu. Popíše a vysvětlí zooveterinářní opatření v případě zjištění zdravotních problémů koně, 100–90  % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Popíše jednotlivé druhy krmiva, podá vhodným způsobem připravená krmiva.

Výborně: Žák pozná, vyjmenuje a popíše jednotlivé druhy krmiva a krmné doplňky podávné koním. Popíše a vysvětlí úpravu jednotlivých druhů krmiv. Předvede přípravu krmné dávky dle zadání a vhodným způsobem ji podá koni, 100–90  % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Popíše způsoby napájení koní ve stáji a na pastvině.

Výborně: Žák vysvětlí nutnost pravidelného napájení koní. Popíše způsoby napájení koní ve stáji. Popíše způdoby napájení koní ve nýběhu a na pastvině, 100–90  % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Popíše a prakticky předvede běžné ošetřování koní (vyčištění, péče o kopyta) s využitím vhodných pomůcek a při dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce.

Výborně: Žák samostatně předvede vyčištění srsti, hřívy a ohonu za použití správných pomůcek. Předvede a vysvětlí nezbytnou péči o kopyta a vysvětlí nutnost pravidelné péče o kopyta podkovářem či kopytářem. Vysvětlí dodržování bezpečnosti a hygieny práce při ošetřování koní, 100–90  % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Popíše a prakticky předvede základní manipulaci s koněm, nasazení ohlávky, uvázání koně a vodění.

Výborně: Žák samostatně předvede nasazení stájové ohlávky, předvede uvázání koně při dodržování zásad bezpečnosti. Vysvětlí a předvede vodění koně při dodržování zásad bezpečnosti,  100–90  % odpovědí bude správných

Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných 

Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných

Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných

Doporučená literatura

ROZMAN Josef, KONDRÁD Jan, MALINA Josef, Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999, ISBN 80-902295-8-1

STUPKA Roman a kol., Chov zvířat. Praha: Powerprint, 2013, ISBN: 978-80-87415-66-5

DUŠEK Jaromír a kol., Chov koní. Praha: Brázda, 2011, ISBN 978-80-209-0388-4

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Mičková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné