F2 Mechanika (H)
41-m-3/AH87
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací průpravný
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
41-51-H/01 Zemědělec, farmář
41-52-H/01 Zahradník
16
30. 04. 2020
Fyzika: Orientace v jednotkách SI používaných v běžném životě, řešení jednoduchých úloh na jejich převody. Orientace v pojmech rychlost, dráha, síla, tíha, hmotnost.
Matematika: Početní operace s racionálními čísly, zaokrouhlování výsledků, úpravy jednoduchých algebraických výrazů.
Modul je součástí přírodovědného vzdělávání, vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Cílem je naučit žáky řešit pomocí porozumění fyzikálním jevům problémové situace v praxi oboru vzdělání a občanském životě. To se projevuje propojováním všeobecně vzdělávací složky vzdělávání se složkou odbornou. Tomuto cíli je podřízen i výběr témat. Cílem je popsat a objasnit žákům vybrané fyzikální jevy, jejichž znalost a porozumění uplatní v odborném vzdělávání a výkonu povolání i v občanském životě; tj. popsat a objasnit žákům vybrané fyzikální jevy v souvislosti s technikou a pracovními postupy ve zvoleném oboru vzdělání.
Modul svým obsahem a pojetím navazuje na kompetence, které si žák přináší ze základního vzdělávání, zejména z fyziky a matematiky, a dále je rozvíjí zejména směrem k aplikacím v oboru.
Všechny moduly pro obory H jsou využitelné pro všechny vzdělávací obory, přičemž je potřeba náležitě upravit hodinovou dotaci modulů. Pro technické obory je doporučená hodinová dotace 32h, pro zemědělské obory 16h.
Obsahový okruh:
1. Druhy pohybů dle tvaru dráhy a dle velikosti rychlosti. Změny rychlosti, zrychlení a průměrná rychlost tělesa. Skládání přímočarých pohybů. Jednoduché úlohy na pohyb tělesa odvozené z praxe oboru vzdělání.
2. Newtonovy zákony. Určení velikosti síly z 2. Newtonova zákona. Výpočet tíhy tělesa z hlediska 2. Newtonova zákona. Setrvačný odpor. Působení setrvačného odporu na tělesa ve vozidlech, při použití strojů a nástrojů. Jednoduché úlohy na skládání sil odvozené z praxe oboru vzdělání.
3. Uplatnění těžiště a stability těles v praxi oboru vzdělání. Uplatnění páky, kladky, nakloněné roviny, ozubeného převodu v praxi oboru vzdělání.
4. Působení dostředivé a odstředivé síly na tělesa při křivočarém pohybu. Činnost odstředivého čerpadla a ventilátoru.
5. Přeměny energie a platnost zákona zachování mechanické energie v běžném životě a praxi oboru vzdělání. Řešení jednoduchých úloh odvozených z praxe oboru vzdělání.
6. Mechanických kmity a vlnění. Popis pomocí veličin frekvence kmitů, rychlost šíření vlnění. Příklady těchto dějů v běžném životě i praxi oboru vzdělání. Účinky na lidský organismus. Ochrana před škodlivými účinky mechanických kmitů a vlnění na lidský organismus, zejména v oboru vzdělání.
7. Vznik a vlastnosti zvuku (frekvenční rozsah lidského ucha, práh slyšitelnosti a bolesti, vedení zvuku látkami), popíše na příkladech z oboru vzdělání ochranu před škodlivými účinky zvuku.
1. Žák na příkladech rozliší druhy pohybů dle tvaru dráhy a dle velikosti rychlosti. Určí zrychlení a průměrnou rychlost tělesa. Popíše skládání přímočarých pohybů. Řeší jednoduché úlohy na pohyb tělesa odvozené z praxe oboru vzdělání.
2. Žák určí z 2. Newtonova zákona velikost síly působící na těleso. Vysvětlí vztah pro výpočet tíhy tělesa z hlediska 2. Newtonova zákona. Popíše působení setrvačného odporu na tělesa ve vozidlech, při použití strojů a nástrojů řeší jednoduché úlohy na skládání sil odvozené z praxe oboru vzdělání.
3. Žák vysvětlí na příkladech z praxe oboru vzdělání pojem těžiště, stability těles. Popíše na příkladech z praxe oboru vzdělání funkci páky, kladky, nakloněné roviny, ozubeného převodu.
4. Žák popíše působení dostředivé a odstředivé síly na tělesa při křivočarém pohybu, popíše činnost odstředivého čerpadla a ventilátoru.
5. Žák na příkladech z oboru vzdělání popíše přeměny energie a vysvětlí platnost zákona zachování mechanické energie. Využije vztahů mezi energií, prací a výkonem k řešení jednoduchých úloh odvozených z praxe oboru vzdělání.
6. Žák popíše vznik mechanických kmitů a vln. Použije veličiny frekvence kmitů, rychlost šíření vlnění při popisu příkladů těchto dějů v běžném životě i praxi oboru vzdělání. Popíše na příkladech účinky na lidský organismus. Uvede příklady způsobů ochrany před škodlivými účinky mechanických kmitů a vlnění na lidský organismus, zejména v oboru vzdělání.
7. Žák popíše vznik a vlastnosti zvuku (frekvenční rozsah lidského ucha, práh slyšitelnosti a bolesti, vedení zvuku látkami), popíše na příkladech z oboru vzdělání ochranu před škodlivými účinky zvuku.
1. Druhy pohybů dle tvaru dráhy a dle velikosti rychlosti. Změny rychlosti, zrychlení a průměrná rychlost tělesa. Skládání přímočarých pohybů. Jednoduché úlohy na pohyb tělesa odvozené z praxe oboru vzdělání.
2. Newtonovy zákony. Určení velikosti síly z 2. Newtonova zákona. Výpočet tíhy tělesa z hlediska 2. Newtonova zákona. Setrvačný odpor. Působení setrvačného odporu na tělesa ve vozidlech, při použití strojů a nástrojů. Jednoduché úlohy na skládání sil odvozené z praxe oboru vzdělání.
3. Uplatnění těžiště a stability těles v praxi oboru vzdělání. Uplatnění páky, kladky, nakloněné roviny, ozubeného převodu v praxi oboru vzdělání.
4. Působení dostředivé a odstředivé síly na tělesa při křivočarém pohybu. Činnost odstředivého čerpadla a ventilátoru.
5. Přeměny energie a platnost zákona zachování mechanické energie v běžném životě a praxi oboru vzdělání. Řešení jednoduchých úloh odvozených z praxe oboru vzdělání.
6. Mechanických kmity a vlnění. Popis pomocí veličin frekvence kmitů, rychlost šíření vlnění. Příklady těchto dějů v běžném životě i praxi oboru vzdělání. Účinky na lidský organismus. Ochrana před škodlivými účinky mechanických kmitů a vlnění na lidský organismus, zejména v oboru vzdělání.
7. Vznik a vlastnosti zvuku (frekvenční rozsah lidského ucha, práh slyšitelnosti a bolesti, vedení zvuku látkami), popíše na příkladech z oboru vzdělání ochranu před škodlivými účinky zvuku.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu, schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval. Hodnocení známkou lze využít k sumativnímu hodnocení, pokud se v rámci ŠVP používá známkování.
Hodnocení body:
Žák
K získání hodnocení výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, musí žák v každé položce bodového hodnocení dosáhnout alespoň 3 body. Po splnění této podmínky je žák na základě celkového počtu bodů klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží k schopnostem žáka, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými handicapy. Využívá i formativní hodnocení.
Hodnocení známkou:
100–81 bodů …. výborný
80–61 bodů …. chvalitebný
60–41 bodů … dobrý
40–21 bodů … dostatečný
20–0 bodů …. nedostatečný
Miklasová, Věra: Sbírka úloh z fyziky pro SOŠ a SOU. Praha, Prometheus, 1999. ISBN 978-80-7196-377-6.
Příklady uplatnění v oboru vzdělání učitel získá konzultací s učiteli odborných předmětů, případně z učebnic pro odbornou složku vzdělávání v oboru.
Metodika žákovských miniprojektů je popsána v publikaci NÚV, viz http://www.nuv.cz/uploads/projekty_Aplikovane_ulohy_v_matematice.pdf
Počet hodin je orientační, učitel jej přizpůsobí vstupní úrovni kompetencí žáků a podmínkám školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Bartošek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.