Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů
36-m-3/AH83
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-52-H/01 Instalatér
36-44-L/51 Stavební provoz
12
30. 04. 2020
Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacích modulech Svislé konstrukce a Vodorovné konstrukce.
Žáci získají odborné znalosti a vědomosti z oblasti bourání nosných a nenosných zdí a zřizování nových otvorů, se kterými se budou nadále setkávat při studiu i praktické činnosti v oboru.
Vzdělávací modul směřuje k získání znalostí a vědomostí v oblasti bouracích prací pro svislé konstrukce a nové mechanizace pro bourací práce.
Cílem je žáky seznámit s bouráním nosných a nenosných zdí, zřizování nových otvorů s rovným či zaklenutým nadpražím a rozšiřováním stávajících otvorů, dále se zajišťovacími a přípravnými pracemi, s technologickým postupem při bourání a s mechanizací pro bourací práce, s jejím využitím v praxi i s jejími technickými parametry, také s její obsluhou a údržbou. Cílem je také seznámit žáky s bezpečností a ochranou zdraví při bourání svislých konstrukcí a nových otvorů.
Po ukončení modulu bude žák teoreticky připraven samostatně bourat svislé konstrukce a otvory za použití potřebné mechanizace. Získané znalosti a dovednosti by se měly prakticky upevnit v odborném výcviku.
Tento modul by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby žáci v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
Žák:
Bourání nosných zdí:
Bourání nenosných zdí (příček):
Zřizování nových otvorů s rovným nadpražím:
Zřizování nových zaklenutých otvorů:
Rozšiřování stávajících otvorů:
BOZP při bourání svislých konstrukcí a zřizování či rozšiřování otvorů
Učební činnosti žáků
Základní teoretické znalosti budou prezentovány formou výkladu a řízeného rozhovoru s využitím znalostí žáků z odborného výcviku i občanského života. Žáci budou pracovat v hromadné i skupinové výuce. Pro výuku budou použita informační videa. Žáci budou pracovat s textem, katalogovými listy výrobců i s internetem při vyhledávání strojů a zařízení pro bourací práce. V rámci tématu proběhne exkurze na stavbu, firemní prezentace či seminář, návštěva veletrhu apod.
Strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Doporučení k zařazení do UP pro 3. ročníky oborů vzdělání
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-E/02 Stavební práce
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-52-H/01 Instalatér
Ústně - průběžně kladené otázky (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie) – individuální hodnocení
Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí) – bodové hodnocení.
Vyhledávání zadané práce na internetu (např. vyhledávání mechanizace pro bourací práce…), dále práce s katalogy a technickými listy výrobců bourací mechanizace – individuální hodnocení.
V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.
V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých možností.
Dále se hodnotí prokázání schopnosti práce s internetem a s katalogy či technickými listy výrobců mechanizace určené pro bourání.
Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že žák musí splnit obě části zkoušky.
Hodnocení v ústní a praktické části je individuální:
Hodnocení v písemné části je bodové:
KÁRNÍK, V. Přestavby budov. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury, 1986. L17-C1-IV-31/75320.
PODLENA, V. Přestavby budov, obor zednické práce. Praha: Parta, 2006. ISBN 80-7320-018-X.
Katalogy a technické listy výrobců bourací mechanizace.
Propagační materiály firem zabývající se bouracími pracemi.
Normy ČSN a ISO.
Internet
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.