Detail modulu Beton - obecně

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Beton - obecně

Kód modulu

36-m-3/AH81

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Beton – obecně

Obory vzdělání - poznámky

36-67-E/01 Zednické práce

36-51-E/01 Dlaždičské práce

36-55-E/01 Klempířské práce ve stavebnictví

36-57-E/01 Malířské a natěračské práce

36-59-E/01 Podlahářské práce

36-64-E/01 Tesařské práce

36-67-E/02 Stavební práce

36-69-E/01 Pokrývačské práce

36-67-H/01 Zedník

36-52-H/01 Instalatér

36-52-H/02 Mechanik plynových zařízení

36-54-H/01 Kameník

36-56-H/01 Kominík

36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení

36-59-H/01 Podlahář 

36-62-H/01 Sklenář 

36-63-H/01 Štukatér

36-64-H/01 Tesař

36-65-H/01 Vodař

36-66-H/01 Montér suchých staveb

36-67-H/02 Kamnář

36-69-H/01 Pokrývač 

36-44-L/51 Stavební provoz

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Jde o vstupní modul bez nutnosti vazby na předcházející moduly.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci získají základní odborné vědomosti o betonu, jeho historii, druzích, základních parametrech, výrobě, dopravě a ověřování kvality.                                                                 

Modul směřuje k získání znalostí o vývoji, používaném dělení betonů a parametrech betonové směsi. Popisuje základní betonářské výrobky a požadavky na jejich kvalitu. Objasňuje druhy zkoušek betonu. Aplikuje znalosti v praktických výpočtech. Modul připravuje žáky pro provádění betonářských prací na odborném výcviku.

Jde o základní modul s návazností na další moduly z oblasti stavebních materiálů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • orientuje se v historii výroby a použití betonu
  • popíše rozdělení betonů
  • rozlišuje výrobky z betonu
  • uvádí základní požadavky pro betonové konstrukce
  • orientuje se v informacích z technických listů
  • rozlišuje způsoby ověřování kvality
  • charakterizuje zkoušky betonu
  • vypočítá základní spotřebu materiálu pro výrobu betonu a navrhne způsob dopravy

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Beton

Charakteristika, historie použití

Rozdělení a druhy betonu

Druhy podle vyztužení, objemové hmotnosti, pevnosti, technologie, funkce.

Požadavky na betonové konstrukce ve stavební praxi

Druhy betonových výrobků

Zkoušky hotového betonu a čerstvé betonové směsi

Ověřování kvality, výpočty spotřeby a dopravy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Prezentace základních teoretických znalostí formou přednášek, doplněných o názorné ukázky.

Praktické procvičení práce s odbornou dokumentací.

Vyhledávání a orientace ve výrobnách betonu a jejích sortimentech.

Možnosti dopravy betonové směsi.

Exkurze u výrobce betonů nebo ve stavebninách.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučení k zařazení do UP pro 1. ročníky oborů vzdělání skupiny 36

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústně – charakteristiky druhů betonů, požadavků na kvalitu a ověření znalostí odborných pojmů, použití v praxi.

Písemně – práce s odbornou dokumentací, vyhledání nabídek betonáren pro konkrétně zadané konstrukce dle požadované pevnosti betonu včetně nacenění.

Využití internetových zdrojů.

Kritéria hodnocení

Správnost a výstižnost formulací odpovědí v ústní a praktické zkoušce a prokázání schopností v práci v samostatné úloze.

Hodnocení:

  • Výborně:       100 – 85 % správných odpovědí 
  • Chvalitebně:   84 – 70 % správných odpovědí
  • Dobře:             69 – 50 % správných odpovědí
  • Dostatečně:     49 – 30 % správných odpovědí
  • Nedostatečně: 29 –  0 % správných odpovědí

Doporučená literatura

LIŠKA, Jan. Materiály učebnice pro odborná učiliště, obor zednické práce, Praha, Parta 2005

PODLENA, Václav. Zednické práce Technologie 1. Ročník OU, Praha, Parta 2001

DĚDEK, M.; VOŠICKÝ, F. Stavební materiály pro 1. ročník SPŠ, Praha, Sobotáles 2001

Katalogy a technické listy výrobců

Internet

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václava Formánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné