Montér výtahů
26-m-3/AH80
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Montér výtahů (kód: 23-046-H)
21. 08. 2019
Elektromechanik pro zařízení a přístroje (26-52-H/01)
36
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Smyslem modulu je získání teoretického základu potřebného pro výkon povolání Elektromechanik pro zařízení a přístroje se zaměřením na výtahovou techniku. Cílem je připravit žáky pro kvalifikované povolání vyžadující specifické technické znalosti v návaznosti na elektrotechnický charakter profesního uplatnění v oblasti výtahové techniky a zdvihacích zařízení. Odborná příprava je orientována na činnosti spojené s výrobou montáží a servisem elektrických a hydraulických osobních a nákladních výtahů, jídelních výtahů, pojízdných schodišť a ostatních zdvihacích zařízení. Ve 3. ročníku žáci absolvují odbornou praxi ve specializovaných firmách. Modul má vazbu na kompetence v profesní kvalifikaci Montér výtahů (kód: 23-046-H).
Smyslem modulu je získání teoretických a praktických znalostí potřebných pro další uplatnění v oboru aplikované elektrotechniky:
23-046-H Montér výtahů
1. Základní termíny a názvosloví
Základní parametry výtahu
Doplňující parametry výtahu
Další základní pojmy
2. Rozdělení výtahů
Konstrukční prvky a části výtahu
Provoz výtahu
Druhy výtahů, jejich části a provoz
3. Elektrické zařízení výtahu
4. Elektrické obvody výtahu (motorový, řídící, světelný signální)
Základní obvodové prvky a funkční části v elektrotechnických obvodech
5. Elektrické stroje a přístroje výtahu
Hlavní vypínač, pojistky, jističe, koncové vypínače, stykače, elektromagnetické relé, elektromagnety, snímače, spínače, transformátory, usměrňovače
Druhy a značení elektrických přístrojů a zařízení – základní označení přístrojů, vodičů a svorek v elektrotechnických schématech výtahů
6. Značky pro elektrotechnická schémata výtahů
Označování přístrojů, vodičů a svorek
7. Popis jednotlivých druhů řízení, typů, výtahových rozváděčů a analýza činnosti
Řízení dvoustanicového výtahu skupiny B nebo C s rozváděčem VBN3.2.N1
Řízení výtahu pákovým ovládačem 188 s rozváděčem VKR 40/P
Řízení osobního výtahu A10 s rozváděčem VBN3.9.N1
Řízení nákladního výtahu s rozváděčem VCN3.9.NA1
Druhy výtahů podle jejich řízení
Základní zapojení rozváděčů a elektrického provozu výtahů
8. Montáž elektrických zařízení ve strojovně výtahu
Elektroinstalace výtahu v šachtě (pracovní postupy, kladení vedení, zapojování)
Zapojování elektrických přístrojů
Seřizování a vyzkoušení výtahu
Uvedení výtahu do provozu (statické a dynamické zkoušky)
Znalost zásad montáže elektrických výtahů, jejich elektroinstalace, seřizování, zkoušení a provozu
Teoretická výuka je organizována v učební skupině. Při výuce je základem především frontální metoda v kombinaci s prací ve skupinách. Zdůrazňují se aplikace s příbuznými předměty (fyzika, matematika, elektrotechnika a ostatní technické předměty). Teoretická výuka probíhá s celou třídou nebo částí třídy, podle dělení třídy na obory. Výuka při praktických dovednostech a cvičné úkoly probíhají dle zvoleného tématu individuálně nebo ve skupině.
Exkurze do firem, které vyrábějí výtahy a jejich komponenty.
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech výtahy a odborný výcvik. Je zařazena ve třetím ročníku. Stává se základem profesní způsobilosti pro opravy, montáž a pravidelnou údržbu výtahů.
Probíhá dle zvládnutí učiva – klasifikace.
Hodnocení souborných písemných prací na konci tematických celků.
Ústní zkoušení – žák prezentuje své znalosti včetně přípravy na danou problematiku.
Dodržování pravidel BOZP – ústní hodnocení.
Aktivní přístup k řešení problému.
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí při hodnocení souborné písemné práce na konci každého tematického celku.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí při hodnocení souborné písemné práce na konci každého tematického celku.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí při hodnocení souborné písemné práce na konci každého tematického celku.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 50 % správných odpovědí při hodnocení souborné písemné práce na konci každého tematického celku.
V ústním zkoušení prokáže:
Neprospěl:
Žák získá méně než 50 % správných odpovědí při hodnocení souborné písemné práce na konci každého tematického celku.
V ústním zkoušení prokáže:
V případě rozdílného hodnocení jednotlivých částí zkoušení se počítá konečná známka aritmetickým průměrem.
DK1 – Montér výtahů
Učebnice pro získání profesní kvalifikace Montér výtahů
Jan Dvořák a kolektiv, 2011, Liberec
Vzdělávání ve výtahovém průmyslu. Učební materiály zpracované pro současnou výtahovou techniku. Komplexně poskytují informace pro zájemce o vzdělávání ve výtahovém průmyslu. Dokumenty jsou zpracovány s ohledem na aktuální vývoj ve výtahovém průmyslu.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Krabs. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.