Základy ručního obrábění kovů
26-m-3/AH79
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Řezání kov materiálů ruční rámovou pilkou – praktické vyučování v OV
Řezání kov materiálů ruční rámovou pilkou, pilování – teo vyučování
Elektrikář, Elektrikář – silnoproud (26-51-H/01+02)
Elektromechanik pro zařízení a přístroje (26-52-H/01)
Mechanik elektrotechnik (26-41-L/01)
16
30. 04. 2020
Splnění povinné školní docházky nebo úspěšné ukončení základního vzdělání před splněním povinné školní docházky. Splnění podmínek přijímacího řízení prokázáním vhodných schopností, vědomostí a zájmů. Výuka probíhá na počátku.
Smyslem modulu je získání praktických dovedností a návyků potřebných pro výkon povolání Elektromechanik pro zařízení a přístroje se zaměřením na výtahovou techniku, Elektrikář, Elektrikář silnoproud a Mechanik elektrotechnik. Cílem modulu je naučit žáka správně a samostatně volit pracovní postupy, používat správné nářadí a zařízení. Žák se naučí obrábět kovy a jiné běžné konstrukční materiály. Seznámí se s využíváním technické dokumentace pro zhotovení finálního výrobku.
Získává z různých zdrojů teoretické a praktické znalosti v oboru elektrotechnika a elektronika.
Dodržuje pravidla bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí.
Samostatně pracuje a přenáší teoretické znalosti do praktických dovedností.
Volí správně a samostatně pracovní postupy, nářadí a zařízení.
Orýsuje plochu obrobku podle výkresu.
Dělí materiál řezáním ruční pilkou na kov.
Piluje rovinné a jednoduché tvarové plochy.
Stříhá plech ručními nůžkami a ohýbá plech ve svěráku.
Vrtá na strojní vrtačce a řeže vnitřní i vnější závity.
Zahájení, BP, seznámení s organizací, materiální vybavení
Dodržování dílenského řádu, BP, osvojení si hygienických zásad, seznámení se s materiálním vybavením.
Měření
Jednotky metrické soustavy – druhy měření a chyby při měření
Orýsování
Technický výkres a rozměry materiálu – správné použití pomůcek v praxi
Stříhání
Ruční nůžky a jejich použití – ovládání strojních nůžek (tabulové a pákové)
Sekání
Problematika sekání, probíjení a děrování – seznámení s nářadím
Řezání
Princip řezání a použití v praxi – ovládání ruční rámové pilky a výměna pilového listu – upínání různých druhů obrobků – ovládání technologie ručního řezání
Pilování
Druhy pilníků a použití v praxi – postupy pilování (rovina, úhel, rádius) – provádění všech druhů pilování na daném výrobku, předcházení chybám
Vrtání
Princip vrtání a jeho použití v praxi – ovládání základních druhů vrtaček – ovládání upínání vrtáků a obrobků různých tvarů a velikostí
Závity
Značení závitů, závitníků a závitových ok – ruční řezání závitů a výběr vhodného nástroje pro danou operaci
Ohýbání a rovnání
Základy ohýbání a rovnání – používání různých pomůcek a přípravků
Teoretická výuka je organizována v učebních skupinách, kdy výklad teorie ručního obrábění kovů je veden převážně frontálně.
Pro výuku jsou využívány:
Výuka při praktických dovednostech a cvičné úkoly probíhají dle zvoleného tématu individuálně nebo ve skupině.
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech technologie a odborný výcvik. Je zařazena v prvním ročníku od počátku výuky. Je základem řemeslných dovedností a znalostí. Výuka v dalších ročnících na tuto výuku navazuje.
Probíhá dle zvládnutí učiva – klasifikace.
Hodnocení souborných písemných prací na konci tematických celků.
Dílčí hodnocení krátkých písemných testů v průběhu jednotlivých celků podle obsahu vzdělávání.
Ústní zkoušení – žák prezentuje své znalosti včetně přípravy na danou problematiku.
Dodržování pravidel BOZP – ústní hodnocení.
Aktivní přístup k řešení problému.
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 50 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Neprospěl:
Žák získá méně než 50 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
V případě rozdílného hodnocení jednotlivých částí zkoušení se počítá konečná známka aritmetickým průměrem.
Digitální učební materiály – Technologie ručního zpracování kovů
Publikovaný | Ing. Zdeněk Stavinoha | 1.12.2013 10:53
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Krabs. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.