Elektrotechnické materiály
26-m-3/AH78
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Materiály pro magnetické obvody
Elektrikář, Elektrikář – silnoproud (26-51-H/01+02)
Elektromechanik pro zařízení a přístroje (26-52-H/01)
Mechanik elektrotechnik (26-41-L/01)
12
30. 04. 2020
Splnění povinné školní docházky nebo úspěšné ukončení základního vzdělání před splněním povinné školní docházky. Splnění podmínek přijímacího řízení prokázáním vhodných schopností, vědomostí a zájmů. Splnění podmínek zdravotní způsobilosti uchazečů o studium daného oboru stanovených vládním nařízením. Žák je seznámen se zásadami bezpečnosti v teoretické výuce. Výuka probíhá na počátku vzdělávání.
Smyslem modulu je získání teoretického základu potřebného pro výkon povolání Elektromechanik pro zařízení a přístroje se zaměřením na výtahovou techniku, Elektrikář, Elektrikář silnoproud a Mechanik elektrotechnik. Po absolvování modulu získá žák kompetence správně a samostatně volit elektrotechnické materiály pro využití v praxi, naučí se základním poznatkům o elektrotechnických materiálech. Žák se seznámí s využíváním elektrotechnických materiálů v elektrotechnické praxi.
Smyslem modulu je získání teoretických a praktických znalostí žáků v oblasti vlastností, druhů a použití elektrotechnických materiálů. Žáci se v tomto modulu naučí, jak se jednotlivé elektrotechnické materiály vyrábějí, jaká je technologie finálního zpracování jednotlivých elektrotechnických materiálů a jak technologie výroby ovlivní jejich konečné vlastnosti.
Žák:
Charakteristické vlastnosti elektrotechnických materiálů používaných v elektrotechnické praxi
Mechanické vlastnosti kovů využívaných v elektrotechnické praxi
Pevnost v tahu, ohybu a tlaku kovů – způsoby výpočtu a měření těchto vlastností
Technické železo – jeho využití v elektrotechnice, diagram Fe – Fe3C
Výroba surového železa – rozdíl mezi ocelí a surovým železem, zkujňovací proces. Výroba surového železa ve vysoké peci, výroba oceli v konvertoru, elektrické peci, suroviny pro výrobu surového železa a oceli. Legující prvky
Ocel, rozdělení a značení ocelí, uhlíkaté oceli, tepelné zpracování ocelí. Využití oceli v elektrotechnice podle specifických vlastností
Žíhání, kalení a popouštění oceli. Vliv tepelného zpracování ocelí na jejich elektrotechnické vlastnosti
Litina a její druhy, způsob výroby litiny. Vlastnosti litiny důležité pro elektrotechnickou praxi. Využití litiny v elektrotechnice
Přehled elektrovodných materiálů, vlastnosti
Význam pojmu rezistivita – kovy používané v elektrotechnice
Výroba elektrotechnické mědi, suroviny pro její výrobu, vliv tepelného zpracování na vlastnosti mědi
Vlastnosti mědi používané pro výrobu vodičů
Slitiny mědi, jejich druhy a technologické vlastnosti
Použití slitin mědi v elektrotechnice
Elektrotechnický hliník – způsob výroby a suroviny pro výrobu
Druhy elektrotechnického hliníku a využití v elektrotechnice
Dělba hliníku pro vodiče podle pevnosti v tahu
Slitiny hliníku elektrovodné a konstrukční, způsoby výroby vodičů a konstrukčních částí. Lití kovů pod tlakem, kování, tažení, spojování vodičů
Elektrické a mechanické vlastnosti slitin hliníku pro vodiče
Polovodičové materiály
Výroba polovodičových materiálů, jejich vlastnosti a význam pro elektrotechnickou praxi
Princip činnosti polovodičů – opakování látky ze základů elektrotechniky
Germanium – výroba, vlastnosti, využití v elektrotechnice a elektronice
Křemík – výroba, vlastnosti, využití v elektrotechnice a elektronice
Selen – výroba, vlastnosti, využití v elektrotechnice a elektronice
Intermetalické – výroba, vlastnosti, využití v elektrotechnice a elektronice
Porovnání elektrických vlastností jednotlivých polovodičů, rozlišení základního použití v technické praxi
Materiály pro magnetické obvody
Rozdělení podle magnetických vlastností
Látky feromagnetické
Materiály magneticky měkké a magneticky tvrdé, jejich vlastnosti a využití v elektrotechnice
Magnetický obvod – hysterezní smyčka feromagnetického materiálu
Izolanty
Elektrické, tepelné a mechanické vlastnosti, navlhavost
Průrazné napětí a elektrický odpor izolantů
Izolanty organické a anorganické, izolanty z makromolekulárních látek, tepelná odolnost izolantů
Koroze kovů a její příčiny
Příčiny koroze – druhy ochrany proti korozi – pracovní postupy nátěrů
Impregnace elektrických zařízení
Postupy při impregnaci vinutí
Teoretická výuka je organizována v učební skupině. Při výuce je základem především frontální metoda v kombinaci s prací ve skupinách. Zdůrazňují se aplikace s příbuznými předměty (fyzika, matematika, elektrotechnika a ostatní technické předměty). Teoretická výuka probíhá s celou třídou nebo částí třídy, podle dělení třídy na obory. Výuka při praktických dovednostech a cvičné úkoly probíhají dle zvoleného tématu individuálně nebo ve skupině.
Součástí výuky jsou exkurze s ukázkami využití elektrotechnických materiálů v provozech, ukázky výroby elektrotechnických materiálů a výroby jednotlivých komponentů v elektrotechnice.
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu technologie. Je zařazena v prvním ročníku od počátku výuky. Je základem elektrotechnických dovedností a znalostí. Výuka v dalších ročnících na tuto výuku navazuje.
Probíhá dle zvládnutí učiva – klasifikace.
Hodnocení souborných písemných prací na konci tematických celků.
Dílčí hodnocení krátkých písemných testů v průběhu jednotlivých celků podle obsahu vzdělávání.
Ústní zkoušení – žák prezentuje své znalosti včetně přípravy na danou problematiku.
Dodržování pravidel BOZP – ústní hodnocení.
Aktivní přístup k řešení problému.
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 50 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
Neprospěl:
Žák získá méně než 50 % správných odpovědí v teoretických testech
V ústním zkoušení prokáže:
V případě rozdílného hodnocení jednotlivých částí zkoušení se počítá konečná známka aritmetickým průměrem.
Digitální učební materiály – Elektrotechnické materiály
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Krabs. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.