Údržba travnatých ploch
41-m-3/AH76
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Krajinář (kód: 41-038-H)
Sadovník (kód: 41-007-H)
01. 12. 2015
41-52-E /01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
28
30. 04. 2020
Účastník disponuje základními kompetencemi v oblasti zahradnických prací, které se týkají zpracování půdy, povětrnostních podmínek.
Cílem modulu je připravit uchazeče tak, aby byl schopen ošetřovat a udržovat běžné typy parkových travnatých ploch. Modul je koncipován tak, že v jeho úvodní části se uchazeč seznámí s teoretickými předpoklady pro úspěšné zvládnutí této významné pracovní činnosti v údržbě zahradních a krajinářských úprav, v části praktické získá a osvojí si praktické dovednosti nezbytné pro zvládnutí hrabání, sekání, provzdušňování, výsevy a dosévání travnatých ploch.
Předmětný modul má vazbu na níže uvedené profesní kvalifikace a jejich kompetence v systému NSK
Kompetence: Zakládání a údržba travnatých ploch (c13.A.7028)
Kritéria:
Kompetence: Údržba zahrad, parků a krajiny (c 13.A.7070)
Kritérium:
Žák:
41-007-H Sadovník
41-038-H Krajinář
Výsledek učení – popíše a provede finální úpravu terénu a založí trávník výsevem
Výsledek učení – poseká trávník pomocí vhodné mechanizace
Výsledek učení – provede vertikutaci trávníku a objasní její význam
Výsledek učení – provede jarní nebo podzimní vyhrabání travnatých ploch
Učební činnosti žáků
Žáci se tedy v rámci teoretické výuky:
Teoretická výuka je vedena frontálně s aktivním využitím metod řízeného rozhovoru, diskuse, práce s odbornými texty či učebnicí, využitím vlastních strojů pro zakládání či údržbu travnatých ploch. Výhodné je i využití vlastní prezentace s fotografiemi strojů, videosekvencemi z oblasti údržby zeleně apod. Vždy je třeba mít na paměti, že v tomto vzdělávacím modulu se jedná o údržbu parkových trávníků na základní úrovni, není tedy na místě prezentovat náročnou techniku pro údržbu sportovních areálů, golfových hřišť apod. Vhodné je i v rámci teoretické výuky předvést konkrétní stroje, které má škola k dispozici. Pro výuku je vhodná běžná učebna s možností prezentace pomocí digitálních technologií (práce s tablety, promítání ukázek).
Žáci v rámci praktické výuky:
Praktická výuka je prováděna v rámci odborného výcviku v menších pracovních skupinách – nejvýše 8 žáků. Pro samotné seznámení se s mechanizačními prostředky a nácvik manipulace s nimi je nanejvýš vhodné, aby skupina žáků provádějící tyto činnosti byla nejvýše 5členná s ohledem na dodržení podmínek BOZP. Je třeba mít na paměti, že každému žáku, který aktivně pracuje se zemními stroji, sekačkou, či vertikutátorem, se musí v této chvíli věnovat příslušný vyučující osobně tak, aby nemohlo dojít k ohrožení žáka. Při práci musí mít žáci pracovní oděv, pevnou kotníkovou obuv.
Doporučuje se do 1. nebo 2. ročníku tříletých oborů H v rámci obsahového okruhu Sadovnictví, Venkovní Květinářství, Vazačství
V průběhu teoretické výuky budou využity zejména ústní metody průběžného hodnocení, jejichž smyslem je poskytovat žákovi zpětnou vazbu. Jedná se zejména o řízené rozhovory, diskusi se sledováním zapojení jednotlivých žáků, sledováním činnosti žáka např. při práci s učebními texty, prezentacemi, pracovními listy. Pro písemné ověření úrovně získaných odborných kompetencí bude rovněž využit pracovní list.
Tato ověřování mají pouze informační charakter zpětné vazby samotnému žákovi, nebudou použita při závěrečném hodnocení prospěchu žáka.
Závěrečné hodnocení modulu bude probíhat ústní formou u těchto kritérií:
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticích standardů Sadovník (kód: 41-007-H) a Krajinář (kód: 41-038-H).
Hodnocení: výborně
Žák samostatně a věcně správně popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k finální úpravě terénu – mechanické zpracování půdy ručně nebo pomocí mechanizačních prostředků. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně s ústním vyjádřením provádí veškeré práce při úpravě terénu samostatně v předepsané technologické návaznosti, zvládá práci s mechanizačním prostředkem. Výsev je rovnoměrný, ošetření plochy po výsevu správné, práce je opět prováděna samostatně.
Hodnocení: chvalitebně
Žák popíše metody a pracovní postupy nezbytné k finální úpravě terénu – mechanické zpracování půdy ručně nebo pomocí mechanizačních prostředků. Ve vyjadřování je logický. Současně s ústním vyjádřením provádí práce při úpravě terénu v předepsané technologické návaznosti, zvládá práci s mechanizačním prostředkem. Výsev je rovnoměrný, ošetření plochy po výsevu správné, práce je opět prováděna samostatně.
Hodnocení: dobře
Žák s drobnými chybami a s pomocí učitele popíše většinu pracovních postupů vedoucích k úpravě terénu pro výsev trávníku. Rovněž při popisu a odůvodnění výsevu trávníku a následném ošetření plochy se dopouští nepřesností a drobných chyb. Při manuální činnosti s ručním nářadím či mechanizačním prostředkem je nesamostatný, nejistý, jeho činnost musí být částečně usměrňována.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v dané problematice se značnými obtížemi, jeho ústní projev i praktická činnost vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii, technologii apod.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně a v požadované kvalitě poseká travnatou plochu. Při vlastní práci je samostatný, bezpečně ovládá práci se sekačkou. Prováděnou práci zdůvodní věcně správně, logicky, ve vyjadřování je přesný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák v požadované kvalitě poseká travnatou plochu. Při vlastní práci bezpečně ovládá práci se sekačkou. Prováděnou práci zdůvodní věcně správně a logicky.
Hodnocení: dobře
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony prováděné před či v průběhu sekání trávníku s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho pracovní výkon při sekání vyžaduje vedení a doplňování či usměrňování učitelem.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v problematice sekání trávníku, má problémy při obsluze sekačky i samotném sečení, porost není sekán rovnoměrně, na ploše zůstávají zbytky pokosené travní hmoty, žákův projev je po všech stránkách – teoretické i praktické velmi nejistý.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a bez vedení učitele popíše technologický postup vertikutace, objasní její význam, četnost v průběhu roku. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Práci s vertikutátorem zvládá bez problémů včetně jeho nastavení.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše technologický postup vertikutace, objasní její význam, četnost v průběhu roku. Ve vyjadřování je logický, Práci s vertikutátorem zvládá bez problémů včetně jeho nastavení.
Hodnocení: dobře
Žák popisuje správně ovšem s dílčí pomocí učitele, dopouští se drobných nepřesností. Při práci s vertikutátorem je nejistý, na ošetřené ploše jsou patrné značné nepřesnosti vzniklé vedením stroje, nedokonale odstraněné posklizňové zbytky apod.
Hodnocení: dostatečně
Žák popisuje jen za neustálého vedení učitelem, v problematice významu a četnosti vertikutace má značné mezery, jeho popis je neúplný. Ošetřená plocha jeví značné nedostatky v rovnoměrnosti, hloubce prořezání, odstranění posklizňových zbytků.
Hodnocení: výborně
Žák pracuje samostatně v průběhu celé pracovní operace. Plocha je vyhrabána kvalitně, na ploše nejsou ponechány žádné zbytky rostlin či nečistot.
Hodnocení: chvalitebně
Žák pracuje samostatně. Plocha je vyhrabána kvalitně, na ploše nejsou ponechány žádné zbytky rostlin či nečistot.
Hodnocení: dobře
Žák je při vyhrabávání plochy nesamostatný, jeho práce vykazuje větší množství nedostatků, dopouští se drobných pochybení v organizaci vlastní práce.
Hodnocení: dostatečně
Žák pracuje málo samostatně, vyhrabání neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden a usměrňován učitelem.
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
HURYCH, Václav: Tvorba zeleně: sadovnictví – krajinářství. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-904782-0-6.
HAMATA, Marek: Zakládání a péče o vybrané vegetační prvky. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, 2014. ISBN 978-80-213-2449-7.
Pro potřeby modulu jsou určeny jen vybrané kapitoly výše uvedených publikací týkající se údržby travnatých ploch.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.