Údržba stromů a keřů
41-m-3/AH75
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Krajinář (kód: 41-038-H)
Sadovník (kód: 41-007-H)
01. 12. 2015
41-52-H/01 Zahradník
41-52-H/01 Zahradník Krajinář
24
30. 04. 2020
Účastník disponuje základními kompetencemi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, znalosti základních zahradnických řezů.
Žáci se naučí ošetřovat okrasné dřeviny – stromy a keře na trvalém stanovišti. Cílem modulu je, aby si žák v úvodní teoretické části osvojil a zapamatoval poznatky o údržbě okrasných dřevin – povýsadbová péče, zálivka, přihnojení, úprava misky, odplevelení keřových skupin, řezy, a v části praktické se seznámil s konkrétními činnostmi a upevnil si praktické dovednosti nezbytné pro údržbu dřevin v sadovnických a krajinářských úpravách.
Po ukončení modulu bude tedy žák schopen udržovat okrasné dřeviny na úrovni současných požadavků o kvalitní péči na úseku veřejné i vyhrazené zeleně.
Předmětný modul má vazbu na níže uvedené profesní kvalifikace a jejich kompetence v systému NSK
Kompetence: Ošetřování rostlin ručním nářadím (c12.A.1009)
Kritérium:
Kompetence: Řez okrasných dřevin na trvalém stanovišti (c13.A.7038)
Kritéria:
Žák:
41-007-H Sadovník
41-038-H Krajinář
Výsledek učení – ošetří ručním nářadím stromy a keře na dříve vysázených plochách
Výsledek učení – vysvětlí řez okrasných dřevin
Výsledek učení – provede udržovací řez listnatého opadavého keře
Výsledek učení – provede řez tvarovaného živého plotu
Učební činnosti žáků
Žáci se tedy v rámci teoretické výuky:
Teoretická výuka je vedena frontálně s aktivním využitím metod řízeného rozhovoru, diskuse, práce s odbornými texty či učebnicí, využitím internetu, nákresy na tabuli. Pro výuku je vhodná běžná učebna s možností prezentace pomocí digitálních technologií (práce s tablety, promítání ukázek). Žáci si v průběhu teoretické výuky pořizují zápisky, nákresy a konfrontují si nové poznatky s již staršími z teorie i odborného výcviku – zejména kultivační práce, broušení nůžek, nožů, znalosti o základních zahradnických řezech, práce s nožem, nůžkami.
Žáci v rámci praktické výuky:
Praktická výuka je prováděna v rámci odborného výcviku v menších pracovních skupinách – nejvýše 8 žáků. Vzhledem k termínům vhodným pro provádění řezu okrasných dřevin je vhodné zařazení nácviku těchto prací do období předjarního nebo podzimního. Podmínkou úspěšného nácviku práce s ručním nářadím je kvalita nářadí, zejména nože a nůžky musí být pečlivě nabroušené, kontrola tohoto osobního nářadí žáka probíhá vždy před zahájením nácviku.
Při práci s plotostřihem je třeba klást důraz na dodržení BOZP, nácvik této činnosti probíhá v jednom časovém období vždy jen u jednoho žáka s příslušnou kontrolou a dohledem vyučujícího. Podmínkou nácviku je pracovní oděv a pevná kotníková obuv.
Doporučuje se do 1. nebo 2. ročníku tříletých oborů H do obsahového okruhu Sadovnictví, Venkovní květinářství a Vazačství.
V průběhu teoretické výuky budou využity zejména ústní metody průběžného hodnocení, jejichž smyslem je poskytovat žákovi zpětnou vazbu. Jedná se zejména o řízené rozhovory, diskusi se sledováním zapojení jednotlivých žáků, sledováním činnosti žáka např. při práci s učebními texty. Pro písemné ověření úrovně získaných odborných kompetencí bude využit pracovní list.
Tato ověřování mají pouze informační charakter zpětné vazby samotnému žákovi, nebudou použita při závěrečném hodnocení prospěchu žáka.
Závěrečné hodnocení modulu bude probíhat ústní formou u těchto kritérií:
Při hodnocení jednotlivých kritérií bude kladen důraz na porozumění učivu a schopnost aplikovat poznatky v praxi, kvalitu a přesnost prováděných prací, používání odborné terminologie.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně ošetřuje stromy i keře, věcně správně popíše všechny prováděné činnosti, odůvodní vlastní pracovní postup při ošetřování. Ten je správný, žák nevynechá žádnou z očekávaných činností při ošetření dřevin. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný, terminologicky a jazykově správný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák ošetřuje stromy i keře, popíše prováděné činnosti, odůvodní vlastní pracovní postup při ošetřování. Ten je správný, žák nevynechá žádnou z očekávaných činností při ošetření dřevin. Jeho projev je kultivovaný, terminologicky a jazykově správný.
Hodnocení: dobře
Žák s drobnými chybami a s pomocí učitele provádí jednotlivé úkony ošetřování dřevin, není si zcela jist jednotlivými operacemi ani jejich návazností. Ve slovním komentáři je nepřesný, doplňován či usměrňován učitelem.
Hodnocení: dostatečně
Žák pracuje se značnými obtížemi, některé z očekávaných činností vynechává, kvalita prováděné práce je slabá a jeho slovní komentář vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně vysvětlí všechny pracovní úkony při řezu okrasných dřevin. Ovládá problematiku výchovného řezu stromů, chápe a objasňuje typologické rozdělení keřů pro potřeby udržovacího řezu. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny pracovní úkony při řezu okrasných dřevin. Ovládá problematiku výchovného řezu stromů, chápe a objasňuje typologické rozdělení keřů pro potřeby udržovacího řezu. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: dobře
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony řezu okrasných dřevin s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho výkon vyžaduje vedení učitele a upřesňování nedostatků či nepřesností v terminologii. Žákův projev je málo samostatný.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v problematice řezu okrasných dřevin s velkými potížemi, některé činnosti vynechává. Jeho projev je nesamostatný zatížený chybami v používání správného terminologického slovníku.
Hodnocení: výborně
Žák provádí udržovací řez zcela samostatně, bez nutnosti vedení či doplňování učitelem, v komentáři k jednotlivým činnostem je věcný, používá správnou technologii, problematiku ovládá.
Hodnocení: chvalitebně
Žák provádí udržovací řez celkem samostatně, bez nutnosti vedení či doplňování učitelem, v komentáři k jednotlivým činnostem je věcný.
Hodnocení: dobře
Žák provádí udržovací řez s aktivní pomocí učitele, jednotlivými kroky si není zcela jist, je méně samostatný. Jeho slovní komentář je nepřesný s občasnými chybami, nicméně práci dokáže úspěšně provést.
Hodnocení: dostatečně
Žák pracuje jen málo samostatně, některé pracovní činnosti neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden učitelem.
Hodnocení: výborně
Žák provádí samostatně v předepsané kvalitě řez tvarovaného živého plotu. Slovní komentář k prováděným činnostem je kultivovaný, věcně i jazykově správný, používá odbornou terminologii.
Hodnocení: chvalitebně
Žák provádí v předepsané kvalitě řez tvarovaného živého plotu. Slovní komentář k prováděným činnostem je kultivovaný.
Hodnocení: dobře
Žákův pracovní výkon má nedostatky v kvalitě výsledné práce, při práci není zcela samostatný, je nejistý. Slovní komentář je nepřesný s chybami v terminologii, je učitelem často doplňován.
Hodnocení: dostatečně
Žákova práce má větší nedostatky v kvalitě, při práci je žák neustále veden a opravován. Jeho vyjadřování je nesamostatné s četnými chybami v terminologii.
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
HURYCH, Václav: Tvorba zeleně: sadovnictví – krajinářství. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-904782-0-6.
KOLAŘÍK, Jaroslav: Péče o dřeviny rostoucí mimo les. Vlašim: ČSOP Vlašim, 2005. Metodika (Český svaz ochránců přírody). ISBN 80-86327-36-1.
Pro potřeby modulu jsou určeny jen vybrané kapitoly výše uvedených titulů týkající se ošetřování dřevin na stanovišti a výchovného řezu stromů.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.