Technologie pěstování hlavních druhů zeleniny v polních podmínkách
41-m-3/AH74
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Zelinář (kód: 41-009-H)
05. 09. 2018
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
48
30. 04. 2020
Zvládnutí modulu Rozmnožování zeleniny, její výsadba a ošetřování
Dále se předpokládají všeobecné znalosti pojmů z obsahového okruhu Základy zahradnicické výroby a praktické zkušenosti z oblasti ošetřování rostlin.
Tento kvalifikační modul navazuje na obecné základy z oblasti rozmnožování zeleniny, výsadby rostlin a jejího ošetřování v průběhu vegetace, a klade si za cíl upevnit tyto znalosti a dovednosti a rozšířit je při aplikaci do konkrétních podmínek pěstování jednotlivých druhů zelenin.
Důraz je kladen na odlišnosti při technologiích pěstování hlavních druhů zeleniny v teoretické výuce, především pak na praktické dovednosti získané při jejich ošetřování. V této oblasti se žák seznámí se specifickými činnostmi u pěstování zeleniny v polních podmínkách i v krytých prostorách.
Po ukončení modulu bude žák schopen ošetřovat zeleninu dle současných požadavků na pěstování v půdních podmínkách. Obsahem modulu není pěstování zeleniny v hydroponických kulturách nebo jiných typech živných roztoků.
Očekávané výsledky učení vycházejí částečně z kompetence v profesní kvalifikaci Zelinář (kód 41-009-H)
Kompetence: Hnojení zeleniny
Kompetence: Výsadba a ošetřování zeleniny během vegetace ve venkovních podmínkách i krytých prostorách
41-009-H Zelinář
Učivo Zelinářství
Žáci se v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Při výuce teorie je použit frontální způsob výuky s využitím prezentace učitele, datovou sítí, fotografiemi, katalogy. Vzhledem k zařazení modulu do vyššího ročníku je na místě řízená diskuse, skupinová práce na pracovních listech, individuální práce při vyhledávání informací.
Praktická výuka je realizována v rámci odborného výcviku. Zde pracují žáci ve skupině zpravidla po osmi. Při vlastním ošetřování zeleniny pracují samostatně na úsecích záhonů (listová zelenina, ředkvičky, kedlubny, cibulová zelenina), při ošetřování plodové zeleniny v krytých prostorách pracují samostatně na přidělených řadách. Je vhodné, aby praktická výuka byla zařazena v co nejkratším období poté, kdy žáci získají teoretické poznatky o pěstování jednotlivých druhů zeleniny.
Modul je vhodné zařadit do 2. nebo 3. ročníku.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Kritéria hodnocení vycházející z hodnoticího standardu Zelinář (41- 009- H).
Hodnocení: výborně
Žák samostatně a věcně popíše způsoby přihnojování zeleniny. Ve vyjadřování je přesný, logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně předvede oba způsoby přihnojení zeleniny, práci provádí přesně a pečlivě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák popíše způsoby přihnojování zeleniny. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně předvede oba způsoby přihnojení zeleniny, práci provádí přesně.
Hodnocení: dobře
Žák s drobnými chybami a s pomocí učitele popisuje způsoby přihnojení. Při práci není dostatečně pečlivý, málo samostatný.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v dané problematice se značnými potížemi, vyjadřuje se nepřesně s chybami. Jeho práce je málo přesná, výkon nejistý.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb a samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák samostatně vysvětlí většinu technologických postupů u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (např. zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb a samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií), které za značné pomoci učitele provede.
Při hodnocení je kladen důraz na kvalitu všech prováděných prací, samostatnost v ústním projevu i praktické činnosti, zručnost, pracovní tempo, dodržování BOZP, znalost a dodržování technologických postupů.
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
PETŘÍKOVÁ, Kristína: Integrované pěstování listové zeleniny. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2004. Zemědělské informace. ISBN 80-7271-154-7.
POKORNÝ, J.: Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.