Detail modulu Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat

Kód modulu

41-m-4/AH69

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Pohlavní soustava

Obory vzdělání - poznámky

  • 41-41-M/01 Agropodnikání
  • 41-43-M/02 Chovatelství

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci se seznámí s významným anatomickým názvoslovím, s popisem a funkcí orgánových soustav savců i ptáků. Učivo tohoto modulu je předpokladem pro další výuku – např. modul Obecná zootechnika, modul Výživa a krmení hospodářských zvířat a pro výuku modulů specializovaných chovů hospodářských zvířat (Chov skotu, Chov prasat atd.)

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • vysvětlí základní anatomické názvosloví a popíše krajiny těla koně, skotu, prasete
  • rozezná jednotlivé tkáně, vyjmenuje orgány a uvede, kde se nacházejí
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci kosterní soustavy skotu, koně, prasete
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci svalové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci dýchací soustavy
  • popíší trávicí soustavu všežravců a přežvýkavců
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci oběhové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci močové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci kožní soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci í nervové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci smyslové soustavy
  • vysvětlí význam hormonů a charakterizuje soustavu žláz s vnitřní sekrecí
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci pohlavní soustavy samců a samic
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci mléčné žlázy samic hospodářských zvířat
  • vysvětlí rozdíly mezi ptáky a savci

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1.  Základní anatomické názvosloví
  • roviny a směry na těle zvířat
  1. Krajiny těla hospodářských zvířat
  • krajiny těla koně, skotu, prasete
  1. Tkáně 
  • tkáně epitelové
  • tkáně budovací
  • tkáně trofické
  • tkáně svalové
  • tkáň nervová
  1. Kosterní soustava
  • význam
  • kostra krávy, koně, prasete
  1. Svalová soustava

  • význam
  • významné svaly hospodářských zvířat
  • práce svalů 
  1. Dýchací soustava
  • význam
  • popis a funkce orgánů
  1. Trávicí soustava 
  • význam
  • popis a funkce orgánů
  • rozdíl trávení mezi monogastrickými a polygastrickými zvířat, vliv na krmení hospodářských zvířat
  • trávicí žlázy
  1. Oběhová soustava
  • význam
  • složení krve a lymfy
  • krevní a lymfatický oběh
  1.  Močová soustava
  • význam
  • ledvina - popis, funkce
  • odvodné cesty močové
  1. Kožní soustava

  • význam
  • stavba kůže
  • kožní útvary
  1. Nervová soustava
  • význam, části nervové soustavy
  • reflexy, reflexní oblouk
  1. Smyslová soustava
  • ústrojí zrakové
  • ústrojí sluchové
  • ústrojí čichové
  • čich (trávicí soustava), hmat (kožní soustava)
  1. Soustava žláz s vnitřní sekrecí
  • význam
  • orgány, hormony
  1. Pohlavní soustava
  • samčí pohlavní soustava
    • význam, orgány, hormony
  • samičí pohlavní soustava
    • význam, orgány, hormony
    • říje
    • způsoby připouštění
    • proces oplodnění
    • březost (délka u jednotlivých druhů hospodářských zvířat)
    • plodové obaly
    • typy placenty
  1. Mléčná žláza
  • význam, popis, proces spouštění mléka
  1. Rozdíl mezi ptáky a savci
  • trávicí soustava
  • pohlavní soustava
  • dýchací soustava
  • peří

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji

Metody názorně demonstrační:

  • sledování výukových prezentací
  • práce s interaktivní tabulí
  • sledování výukového videa

Metody dovednostně praktické:

  • poskládání modelu hospodářského zvířete
  • poskládání modelu trávicí soustavy
  • během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech

Učební činnosti žáků

Žák:

  1. Vysvětlí základní anatomické názvosloví a popíše krajiny těla koně, skotu, prasete
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • ve spolupráci s učitelem ukáže na anatomickém modelu zvířete rovinu mediální, horizontální, příčnou
  • ve spolupráci s učitelem ukáže na obrázku nebo anatomickém modelu směr aborální, orální, proximální, distální, laterální, mediální
  • ve spolupráci s učitelem na obrázku nebo anatomickém modelu zvířete vyjmenuje a popíše krajiny koně, skotu a prasete
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu na obrázku nebo anatomickém modelu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Rozezná jednotlivé tkáně, vyjmenuje orgány a uvede, kde se nacházejí
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • ve spolupráci s učitelem vyjmenuje orgány a na anatomickém modelu skotu (koně, prasete) ukáže, kde se nacházejí
  • vysvětlí postup své práce s mikroskopem
  • s využitím mikroskopu rozezná tkáně a popíše:
    • epitely krycí: jednovrstevné (plíce, ledviny, střevo) a vícevrstevné (kůže, jazyk); epitely žlázové (exokrinní a endokrinní)
    • budovací tkáně: vaziva, chrupavky kosti
    • trofické tkáně: krev, mízu
    • svalovou tkáň: hladkou, žíhanou, srdeční svalovinu
    • nervovou tkáň: stavbu neuronu
  • pracuje se získanými informacemi
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí význam kosterní soustavy skotu, koně, prasete
  • sleduje výklad učitele o významu kosterní soustavy (opora těla, tvar těla, ochrana orgánů)
  • pracuje s učebním materiálem a vybírá si podstatné informace
  • na základě získaných informací na anatomickém modelu nebo obrázku popíše kostru koně, kostru skotu a kostru prasete
  • ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby
  1. Popíše stavbu a vysvětlí funkci svalové soustavy
  • sleduje výklad učitele
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vysvětlí význam svalové soustavy
  • vyjmenuje a na anatomickém modelu nebo obrázku najde nejdůležitější svaly na hlavě, krku, trupu a končetinách hospodářských zvířat
  • popíše práci svalů
  • vysvětlí fyziologii pohybu (tvorba energií, pohyb na místě, z místa)
  • své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem si zkontroluje správnost svých výsledků
  1.  Popíše stavbu a vysvětlí funkci dýchací soustavy
  • sleduje výklad učitele
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam dýchací soustavy           
  • na anatomickém modelu popíše jednotlivé orgány dýchací soustavy za sebou
  • pracuje samostatně nebo ve skupině žáků a vysvětlí činnost plic a graficky znázorní výměnu plynů v plicních alveolách
  • podle obrázku nebo na anatomickém modelu vyjmenuje a popíše plicní svaly
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1.  Popíše stavbu a vysvětlí funkci trávicí soustavy všežravců a přežvýkavců
  • sleduje výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam trávicí soustavy
  • vysvětlí pojmy trávení, vstřebávání, látkový metabolismus
  • na modelu nebo obrázku najde, vyjmenuje a popíše orgány trávicí soustavy všežravců (monogastrů)
  • na modelu nebo obrázku najde, vyjmenuje a popíše orgány trávicí soustavy přežvýkavců (polygastrů)
  • pracuje samostatně nebo ve skupině žáků a vysvětlí rozdíl v trávení mezi všežravci a přežvýkavci s návaznosti na krmení hospodářských zvířat
  • popíše a vysvětlí význam trávicích žláz
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1.  Popíše stavbu a vysvětlí funkci oběhové soustavy
  • sleduje výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem a vybírá si podstatné informace
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam krevní a mízní soustavy
  • popíše krev a mízu
  • nakreslí a popíše krevní oběh
  • na modelu nebo obrázku najde nejdůležitější mízní uzliny
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí funkci močové soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam močové soustavy
  • na obrázku nebo modelu popíše, nebo graficky znázorní složení a funkci ledviny
  • graficky znázorní a popíše nefron
  • vyjmenuje a popíše odvodné cesty močové
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí funkci kožní soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem a vybírá si podstatné informace
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vysvětlí význam kožní soustavy
  • na obrázku nebo modelu popíše nebo graficky znázorní složení průřezu kůže
  • vyjmenuje kožní útvary, vysvětlí jejich význam
  • na modelu nebo obrázku vyjmenuje a popíše části paznehtu a kopyta
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí funkci nervové soustavy
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam nervové soustavy
  • charakterizuje části nervové soustavy (centrální nervová soustava - mozek, mícha; obvodová a vegetativní nervová soustava)
  • popíše princip reflexního oblouku
  • rozdělí reflexy na podmíněné a nepodmíněné; ze své zkušenosti uvede praktické příklady reflexů
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí význam smyslové soustavy
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vyjmenuje všechny části smyslové soustavy
  • podle obrázku (modelu) popíše a vysvětlí princip fungování zrakového, sluchového, čichového ústrojí, hmatu a chuti
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Vysvětlí význam hormonů a charakterizují soustavu žláz s vnitřní sekrecí
  • sleduje odborný výklad učitele
  • vede dialog s vyučujícím; prezentuje dosavadní znalosti a zkušenosti s probíraným učivem (cukrovka, reakce organismu na stres, puberta)
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem charakterizuje sekret endokrinních žláz – hormon
  • vyjmenuje žlázy s vnitřní sekrecí a jejich nejdůležitější hormony
  • na modelu nebo obrázku vyhledá žlázy s vnitřní sekrecí
  • popíše funkci jednotlivých hormonů v organismu
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a vysvětlí funkci pohlavní soustavy samců a samic
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • vysvětlí význam samčí pohlavní soustavy
  • vyjmenuje a popíše orgány samčí pohlavní soustavy
  • popíše funkci hormonu testosteron
  • vysvětlí význam samičí pohlavní soustavy
  • vyjmenuje a popíše orgány samičí pohlavní soustavy
  • popíše funkci hormonů estrogen a progesteron
  • definuje pojem říje, vyjmenuje příznaky a zjišťování říje
  • charakterizuje různé způsoby připouštění a popíše výhody a nevýhody jednotlivých typů
  • popíše proces oplodnění
  • definuje pojem březost, vyjmenuje délku, příznaky a způsoby zjišťování březosti
  • popíše a graficky znázorní plodové obaly
  • popíše a graficky znázorní typy placenty
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Popíše stavbu a funkci mléčné žlázy samic hospodářských zvířat
  • sleduje odborný výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem a vybírá si podstatné informace
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam mléčné žlázy
  • popíše mléčnou žlázu u různých druhů hospodářských zvířat
  • podrobně popíše tvar vemene a struků krávy
  • vysvětlí proces spouštění mléka
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu
  1. Vysvětlí rozdíly mezi ptáky a savci
  • jednotlivě nebo ve skupinách zkusí vyjmenovat co největší množství rozdílů mezi ptáky a savci
  • sleduje odborný výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem
  • na modelu nebo obrázku popíše trávicí soustavu ptáků včetně rozdílů oproti savcům
  • na modelu nebo obrázku popíše pohlavní soustavu ptáků včetně rozdílů oproti savcům
  • na modelu nebo obrázku popíše dýchací soustavu ptáků včetně rozdílů oproti savcům
  • vyjmenuje a popíše typy a složení peří ptáků
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu 

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník, vyučovací předmět Chov zvířat (v případě předmětového uspořádání ŠVP)

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.

Praktické zkoušení:

Každý žák předvede práci s mikroskopem.

Ústní zkoušení:

Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.

V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 6.

Ústní zkoušení:

Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Doporučená literatura

ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné