Pěstování hrnkových květin
41-m-3/AH68
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
24
30. 04. 2020
Účastník disponuje základními kompetencemi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, zahradnické zeminy, výživy a hnojení rostlin, rozmnožování rostlin, ochrany rostlin apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na množení, pěstování a ošetřování hrnkových květin pěstovaných v teplém, poloteplém a studeném skleníku.
Modul spojuje teoretické znalosti s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci ve skleníku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat předpěstování hrnkových květin, jejich množení, hrnkování, přesazování a ošetřování. Rovněž by měl zvládat rozpoznat jednotlivé druhy a znát jejich pěstební nároky.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, výživa rostlin, vegetační faktory apod.), teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, nejlépe fotografie či skutečné vzorky květin, případně vzorky z herbáře a doplněné exkurzemi do květinářských podniků apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata. Vhodné je využití didaktických her (pro nácvik názvosloví a poznávání jednotlivých druhů květin lze použít didaktickou hru pexeso – na kartičkách jsou obrázky květin a žák při každém otočení musí říct český, resp. latinský název). K opakování je vhodné používat mimo jiné pracovní listy.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna.
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, truhlíků, osiva a množitelského materiálu, prostory ve školním skleníku.
Modul je určen pro profesní oblast květinářství a odborný výcvik, resp. obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce v rámci obsahového okruhu Základy sadovnictví a květinářství, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin; využití modulu je doporučené ve 3. ročníku studia. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 24 hodin.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí správné pěstební postupy.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí správné pěstební postupy.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele správně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí částečně správné pěstební postupy.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé druhy této skupiny, vyjmenuje pouze některé pěstební nároky jednotlivých druhů a uvede některé pěstební postupy, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí správné pěstební postupy.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí správné pěstební postupy.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele správně vyjmenuje druhy této skupiny, uvede pěstební nároky jednotlivých druhů a zvolí částečně správné pěstební postupy.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé druhy této skupiny, vyjmenuje pouze některé pěstební nároky jednotlivých druhů a uvede některé pěstební postupy, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně provede všechny technologické postupy u jednotlivých skupin hrnkových květin (množení, hrnkování, přesazování, rozestavování, ošetřování, příprava k prodeji aj.). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně provede technologické postupy u jednotlivých skupin hrnkových květin (množení, hrnkování, přesazování, rozestavování, ošetřování, příprava k prodeji aj.). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele provede většinu technologických postupů u jednotlivých skupin hrnkových květin (množení, hrnkování, přesazování, rozestavování, ošetřování, příprava k prodeji aj.). Jednotlivé úkony provede s částečnou dopomocí učitele
Hodnocení: dostatečně
Žák provede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých skupin hrnkových květin (množení, hrnkování, přesazování, rozestavování, ošetřování, příprava k prodeji aj.). Úkony provede za značné pomoci učitele.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
PIPPALOVÁ, E.: Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 160 s. ISBN: 80-7216-167-9.
VÍT, J.: Květinářství. Praha: Květ, 2001. 439 s. ISBN 80-853-6241-4.
Vazba na NSK
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.