Rostlinný materiál ve floristice a jeho zpracování
41-m-3/AH64
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
32
30. 04. 2020
Cílem modulu je získání teoretických znalostí a následně praktických dovedností pro výběr a používání rostlinných druhů ve floristice, a znalostí a dovedností o jednotlivých způsobech zpracování rostlinného materiálu.
Součástí modulu je praktický nácvik dalších způsobů zpracování rostlinného materiálu formou praktických cvičení ve vazačské dílně. Důraz při praktických cvičeních je kladen na správný postup zpracování rostlinného materiálu a na hospodárné využívání zpracovávaného materiálu.
Po ukončení modulu by měl žák vhodně a správně vybírat rostlinný materiál pro zadané aranžmá. Žák by měl umět zpracovávat rostlinný materiál technikami vhodnými pro uchování a zlepšení vlastností rostlin.
Žák:
1. obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Vazačské a aranžérské činnosti
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Odborná teoretická výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Vazačství ve 2. ročníku. Praktická výuka je zařazena následně ve 2. i 3. ročníku studia.
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Vazačství. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu. Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe. Pro praktické ověření výsledků vzdělávání je nezbytná vazačská dílna vybavená potřebnou technikou, nářadím a rostlinným materiálem pro poznávání i předvedení zadané techniky zpracování.
Při hodnocení bude kladen důraz:
Kritérium:
hodnocení: výborně
Žák samostatně poznává a správně určuje druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, samostatně navrhne druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá, správně používá latinské pojmenování.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, poznává a určuje druhy rostlin s drobnějšími chybami v latinském pojmenování. Navrhne vhodné druhy pro zadaný typ vazby či aranžmá.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele určuje druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, s obtížemi zvládá latinské pojmenování druhů. S dopomocí učitele navrhne druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího určuje některé druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, nezvládá latinské pojmenování druhů. Nedokáže navrhnout druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe, nedokáže určovat druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování.
hodnocení: výborně
Žák samostatně navrhne nejvhodnější způsob zpracování daného rostlinného druhu. Samostatně provede daný způsob zpracování rostlinného materiálu sušením, barvením, bělením, skeletování a glycerinováním. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího navrhnout nejvhodnější způsob zpracování daného rostlinného druhu. S drobnou pomocí učitele správně provede zpracování rostlinného materiálu sušením, barvením, bělením, skeletováním a glycerinováním. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele zpracuje rostlinný materiál sušením, barvením, bělením a glycerinováním. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího zpracovává rostlinný materiál sušením, barvením a bělením.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího zpracovávat rostlinný materiál základními technikami.
hodnocení: výborně
Žák samostatně provede ošetření řezaných rostlin před prodejem, samostatně provede skladování řezaných rostlin. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího provést ošetření řezaných rostlin před prodejem a provést skladování řezaných rostlin. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele provede ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladní řezané rostliny. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího provede ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladní řezané rostliny.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího provést ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladnit řezané rostliny.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
Kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví-krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.