Detail modulu Rostlinný materiál ve floristice a jeho zpracování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Rostlinný materiál ve floristice a jeho zpracování

Kód modulu

41-m-3/AH64

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (tříleté, EQF úroveň 3)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-52-E/01 Zahradnické práce

41-52-H/01 Zahradník

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • zvládnutí učiva ze základů botaniky – zejména morfologický popis rostlinného těla
  • návaznost na část modulu Základy floristiky, část zpracování rostlin sušením, barvením a bělením

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání teoretických znalostí a následně praktických dovedností pro výběr a používání rostlinných druhů ve floristice, a znalostí a dovedností o jednotlivých způsobech zpracování rostlinného materiálu.

Součástí modulu je praktický nácvik dalších způsobů zpracování rostlinného materiálu formou praktických cvičení ve vazačské dílně. Důraz při praktických cvičeních je kladen na správný postup zpracování rostlinného materiálu a na hospodárné využívání zpracovávaného materiálu.

Po ukončení modulu by měl žák vhodně a správně vybírat rostlinný materiál pro zadané aranžmá. Žák by měl umět zpracovávat rostlinný materiál technikami vhodnými pro uchování a zlepšení vlastností rostlin.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • poznává základní sortiment rostlin používaných ve vazačství a aranžování rostlin
  • pro zadané aranžmá volí vhodné druhy rostlin
  • určí možnosti použití jednotlivých způsobů zpracování rostlin
  • popíše postup jednotlivých technik zpracování rostlinného materiálu
  • zpracovává rostliny sušením, barvením, bělením, skeletováním, glycerinováním
  • odpovídajícím způsobem ošetřuje rostliny v prodejně

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství

učivo Vazačské a aranžérské činnosti

  • vazačské a aranžérské techniky
  • ošetřování rostlin v prodejně

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:  

  • výklad, popis, vysvětlování
  • řízený rozhovor, diskuse
  • práce s informacemi (s internetem, s odbornou literaturou)

Metody názorně-demonstrační:

  • předvádění praktických činností
  • exkurze
  • použití audiovizuální techniky

Metody praktické:

  • praktické poznávání rostlinných druhů dle vzorků a fotografií
  • popisování jednotlivých aranžmá a volba vhodných rostlinných druhů
  • návrh aranžmá dle zadaného kritéria
  • praktické zpracování rostlinného materiálu
  • praktické ošetření rostlinného materiálu

Učební činnosti žáků

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • seznamují se s rostlinným sortimentem vhodným k vazbě a aranžování,
  • poznávají rostlinné druhy,
  • navrhují vhodné rostlinné druhy pro aranžmá dle zadaných kritérií,
  • vysvětlí zpracování rostlinného materiálu sušením přirozeným i umělým teplem,
  • vysvětlí zpracování rostlinného materiálu barvením – barvení sprejem, namáčením,
  • vysvětlí zpracování rostlinného materiálu bělením – bělení pomocí Sava,
  • vysvětlí zpracování rostlinného materiálu skeletováním,
  • vysvětlí způsoby zpracování rostlinného materiálu glycerinováním,
  • popíší práce prováděné při ošetřování rostlinného materiálu v prodejně,
  • seznamují se s postupem skladování řezaných rostlin,
  • vyhledávají potřebné informace v odborné literatuře.

Žáci v rámci praktické výuky:

  • poznávají rostlinné druhy,
  • navrhují vhodné rostlinné druhy pro aranžmá dle zadaných kritérií,
  • zpracovávají rostlinný materiál sušením přirozeným i umělým teplem,
  • zpracovávají rostlinný materiál barvením sprejem a namáčením,
  • zpracovávají rostlinný materiál bělením pomocí Sava,
  • zpracovávají rostlinný materiál skeletováním,
  • zpracovávají rostlinný materiál glycerinováním,
  • ošetřují rostlinný materiál v prodejně,
  • provádí uskladnění řezaných rostlin.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Odborná teoretická výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Vazačství ve 2. ročníku. Praktická výuka je zařazena následně ve 2. i 3. ročníku studia.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • písemné a ústní zkoušení
  • samostatná práce žáků: projekt, referát, vytvoření návrhu aranžmá včetně seznamu použitého materiálu
  • praktické poznávání rostlinných druhů
  • praktické zpracování rostlinného materiálu zadanou technikou
  • praktické ošetření řezaných rostlin a jeho skladování

Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Vazačství. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu. Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.

V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe. Pro praktické ověření výsledků vzdělávání je nezbytná vazačská dílna vybavená potřebnou technikou, nářadím a rostlinným materiálem pro poznávání i předvedení zadané techniky zpracování.

Kritéria hodnocení

Při hodnocení bude kladen důraz:

  • na hloubku porozumění učivu a schopnost aplikovat poznatky v praxi,
  • přesnost vyjadřování a správnost používání odborné terminologie.

Kritérium:

  • poznává základní sortiment rostlin používaných ve vazačství a aranžování rostlin
  • pro zadané aranžmá volí vhodné druhy rostlin

hodnocení: výborně

Žák samostatně poznává a správně určuje druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, samostatně navrhne druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá, správně používá latinské pojmenování.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, poznává a určuje druhy rostlin s drobnějšími chybami v latinském pojmenování. Navrhne vhodné druhy pro zadaný typ vazby či aranžmá.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele určuje druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, s obtížemi zvládá latinské pojmenování druhů. S dopomocí učitele navrhne druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího určuje některé druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování, nezvládá latinské pojmenování druhů. Nedokáže navrhnout druhy vhodné pro zadaný typ vazby či aranžmá.

hodnocení: nedostatečně

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe, nedokáže určovat druhy rostlin vhodných pro vazbu a aranžování.

  • určí možnosti použití jednotlivých způsobů zpracování rostlin
  • zpracovává rostliny sušením, barvením, bělením

hodnocení: výborně

Žák samostatně navrhne nejvhodnější způsob zpracování daného rostlinného druhu. Samostatně provede daný způsob zpracování rostlinného materiálu sušením, barvením, bělením, skeletování a glycerinováním. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího navrhnout nejvhodnější způsob zpracování daného rostlinného druhu. S drobnou pomocí učitele správně provede zpracování rostlinného materiálu sušením, barvením, bělením, skeletováním a glycerinováním. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele zpracuje rostlinný materiál sušením, barvením, bělením a glycerinováním. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího zpracovává rostlinný materiál sušením, barvením a bělením.

hodnocení: nedostatečně

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího zpracovávat rostlinný materiál základními technikami.

  • odpovídajícím způsobem ošetřuje rostliny v prodejně

hodnocení: výborně

Žák samostatně provede ošetření řezaných rostlin před prodejem, samostatně provede skladování řezaných rostlin. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího provést ošetření řezaných rostlin před prodejem a provést skladování řezaných rostlin. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele provede ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladní řezané rostliny. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího provede ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladní řezané rostliny.

hodnocení: nedostatečně

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího provést ošetření řezaných rostlin před prodejem a uskladnit řezané rostliny.

 

Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.

 

Doporučená literatura

Kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví-krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné