VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Adobe InDesign pro 1. ročník
Kód modulu
34-m-3/AA64
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Komplexní úloha
Úvod do Adobe InDesign – Hřiště
Obory vzdělání - poznámky
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Bez vstupních předpokladů
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro začátečníky, kteří s počítačovým programem Adobe InDesign ještě nemají zkušenosti. Je zcela nezávislý na ostatních modulech pro první ročníky. Jeho cílem je seznámit žáky se základním ovládáním programu formou různých cvičení.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
- vysvětlí význam programu Adobe InDesign a jeho uplatnění v praxi
- používá základní nástroje a přednastaví program podle potřeby
- vytváří a nastavuje nové dokumenty, definuje spadávku
- používá tabulátory a tabulky, vytváří a používá odstavcové, znakové i objektové styly a vzorník barev
- sloučí data (personalizuje) z databáze, kterou připraví pomocí programu Microsoft Excel nebo Libre Office (Open Office)
- zalomí strany dokumentu pomocí textových rámečků, vzorů a typografických nástrojů
- vloží obrázky, nastaví obtékání textu, využívá nástroj Krok a opakovat
- používá automatické funkce programu InDesign: Číslování stran, Průběžné záhlaví, Hledat a nahradit a automaticky opraví text pomocí plug-inu TypoSkript
- používá nejčastější klávesové zkratky
- vytvoří PDF soubor určený pro tisk
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Význam programu a jeho přednastavení
- představení programu, význam pojmu „zlomový program“
- panel nástrojů a pracovní plocha
2. Základní nástroje
- výběr a přímý výběr (černá a bílá šipka)
- nástroje obdélník a obdélníkový rámeček
- nástroj Text, panel nástrojů Text (Písmo, Řez, Velikost, Proklad)
- nástroje Kapátko, Vodítka, Čára
- tabulka a tabulátory
3. Tvorba nového dokumentu
- formát tiskoviny
- velikost spadávky
- sazební obrazec (okraje dokumentu)
- protilehlé stránky
4. Automatizace a personalizace, sazba
- sloučení dat a tvorba databáze
- číslo aktuální stránky, průběžné záhlaví
- vzory stran a jejich odvozování
- znakové, odstavcové a objektové styly
- TypoSkript, Hledat a nahradit, Krok a opakovat
- obtékání textu
- automaticky generovaný obsah
5. Cvičné práce
- navštívenky (vizitky)
- pexeso A4 a A3
- vstupenka (+ personalizace)
- pozvánka (+ personalizace)
- leták
- dvojstrana časopisu
- křížovka
- sudoku
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
A. Metody slovní:
- Monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- Dialogické metody (rozhovor, diskuse)
B. Metody názorně demonstrační:
- Předvádění (a opakování žáků po učiteli)
- Projekce
C. Metody praktické:
- Nácvik pracovních dovedností
Výsledek učení: vysvětlí význam programu Adobe InDesign a jeho uplatnění v praxi
- žák je seznámen s významem programu a jeho využitím v praxi
- žák si osvojí ovládání a části programu (pracovní plocha, panel nástrojů apod.)
Výsledek učení: používá základní nástroje a přednastaví program podle potřeby
- žák pracuje s předpřipraveným dokumentem v grafickém programu, kde se seznámí se základním ovládáním a orientací
- žák napodobuje práci učitele a používá základní nástroje
- žák upraví rozvržení pracovní plochy a uloží si její přednastavení
Výsledek učení: vytváří a nastavuje nové dokumenty, definuje spadávku
- žák nastaví nový dokument a definuje spadávku
Výsledek učení: používá tabulátory a tabulky, vytváří a používá odstavcové, znakové i objektové styly a vzorník barev
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (sudoku, křížovka, časopis) spolu s učitelem
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledek učení: sloučí data (personalizuje) z databáze, kterou připraví pomocí programu Microsoft Excel nebo Libre Office (Open Office)
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (vizitka, pozvánka, vstupenka) spolu s učitelem
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledek učení: zalomí strany dokumentu pomocí textových rámečků, vzorů a typografických nástrojů
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (časopis) spolu s učitelem
- žák respektuje typografická pravidla
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledek učení: vloží obrázky, nastaví obtékání textu, využívá nástroj Krok a opakovat
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (pexeso, časopis) spolu s učitelem
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledky učení: používá automatické funkce programu InDesign: Číslování stran, Průběžné záhlaví, Hledat a nahradit a opraví text automaticky pomocí plug-inu TypoSkript
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (časopis) spolu s učitelem
- žák používá plug-in TypoSkript
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledky učení: používá nejčastější klávesové zkratky
- žák postupně spolu s nástroji používá klávesové zkratky
Výsledky učení: vytvoří PDF soubor určený pro tisk
- žák definuje parametry exportu tiskového PDF souboru pro každou samostatnou úlohu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci odborného výcviku. Doporučuje se vyučovat v 1. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
- 34-53-H/01 Reprodukční grafik
- 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Samostatná práce žáků: vytvoření dokumentu a export do formátu PDF, porovnávání s prací učitele
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci odborného výcviku:
- datová správnost vytvořených dokumentů (dodržování pravidel sazby, okrajů dokumentu, barevnost)
- export dat do formátu PDF pro tisk (ořezové značky, spadávky)
Modul žák absolvuje po úspěšném dokončení všech cvičení.
Doporučená literatura
Oficiální výukový kurz:
Kelly Kordes Anton a John Cruise. Adobe InDesign CC. Computer Press, Brno 2017. ISBN 978-80-251-4857-0
Neoficiální videa:
UNIE GRAFIKCÉHO DESIGNU. UGD 36: Pokročilé funkce InDesignu (Filip Blažek). Publikováno na YouTube 10. 11. 2014
https://www.youtube.com/watch?v=fvRxmshvvFE
DTPko. Chytré nastavení podbarvení nadpisu s ukotveným objektem - InDesign CZ tutorial. Publikováno na Youtube 12. 10. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=Hb9Rd53zS8Q
DTPko. Jak vysázet tisíc vizitek za pár vteřin - InDesign CZ tutorial. Publikováno na Youtube 8. 9. 2015
https://www.youtube.com/watch?v=uCN5pWZXW88
Poznámky
Potřebné vybavení:
Adobe InDesign CC (nebo starší)
Microsoft Excel, Libre Office, nebo Open Office
TypoSkript (https://typoskript.cz)
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Jiřička. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.