Údržba zeleně
41-m-3/AH61
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Krajinář (kód: 41-038-H)
Sadovník (kód: 41-007-H)
01. 12. 2015
41-52-H/01 Zahradník
41-52-H/01 Zahradník Krajinář
41-52-E/01 Zahradnické práce
48
30. 04. 2020
Předpokládají se základní dovednosti z oblasti zahradnických prací, které se týkají pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů a znalosti základních zahradnických řezů.
Tento kvalifikační modul naučí žáky ošetřovat okrasné dřeviny – stromy a keře na trvalém stanovišti a ošetřovat a udržovat běžné typy travnatých ploch. Cílem modulu je, aby si žák osvojil teoretické poznatky o údržbě okrasných dřevin. V praktické části se naučí konkrétní činnosti a dovednosti nezbytné pro údržbu dřevin v sadovnických a krajinářských úpravách. V oblasti péče o travnaté plochy se žák naučí provádět základní pracovní operace při zakládání a údržbě trávníků.
Předmětný modul má vazbu na níže uvedené profesní kvalifikace a jejich kompetence v systému NSK:
Kompetence: Ošetřování rostlin ručním nářadím (c12.A.1009)
Kritéria:
Kompetence: Řez okrasných dřevin na trvalém stanovišti (c13.A.7038)
Kritéria:
Kompetence: Zakládání a údržba travnatých ploch (c13.A.7028)
Kritéria:
Kompetence: Údržba zahrad, parků a krajiny (c13.A.7070)
Kritéria:
Žák:
41-007-H Sadovník
41-038-H Krajinář
Výsledek učení – ošetří ručním nářadím stromy a keře na dříve vysázených plochách
Výsledek učení – vysvětlí řez okrasných dřevin
Výsledek učení – provede udržovací řez listnatého opadavého keře
Výsledek učení – provede řez tvarovaného živého plotu
Výsledek učení – popíše a provede finální úpravu terénu pro založení trávníku výsevem
Výsledek učení – ručně vyseje trávník včetně ošetření po výsevu
Výsledek učení – poseká trávník pomocí vhodné mechanizace s odklizením posekané travní hmoty
Výsledek učení – provede vertikutaci trávníku a objasní její význam
Výsledek učení – provede jarní nebo podzimní vyhrabání travnatých ploch
Učební činnosti žáků
Žáci se tedy v rámci teoretické výuky:
Teoretická výuka je vedena frontálně s aktivním využitím metod řízeného rozhovoru, diskuse, práce s odbornými texty či učebnicí, využitím internetu, nákresy na tabuli. Pro výuku je vhodná běžná učebna s možností prezentace pomocí digitálních technologií (práce s tablety, promítání ukázek). Žáci si v průběhu teoretické výuky pořizují zápisky, nákresy a konfrontují si nové poznatky s již staršími z teorie i odborného výcviku – zejména kultivační práce, broušení nůžek, nožů, znalosti o základních zahradnických řezech, práce s nožem, nůžkami. Výhodné je i využití vlastní prezentace s fotografiemi strojů, videosekvencemi z oblasti údržby zeleně apod. Vždy je třeba mít na paměti, že v tomto vzdělávacím modulu se jedná o údržbu parkových trávníků na základní úrovni, není tedy na místě prezentovat náročnou techniku pro údržbu sportovních areálů, golfových hřišť apod. Vhodné je i v rámci teoretické výuky předvést konkrétní stroje, které má škola k dispozici.
Žáci v rámci praktické výuky:
Praktická výuka je prováděna v rámci odborného výcviku v menších pracovních skupinách – nejvýše 8 žáků. Vzhledem k termínům vhodným pro provádění řezu okrasných dřevin je vhodné zařazení nácviku těchto prací do období předjarního nebo podzimního. Podmínkou úspěšného nácviku práce s ručním nářadím je kvalita nářadí, zejména nože a nůžky musí být pečlivě nabroušené, kontrola tohoto osobního nářadí žáka probíhá vždy před zahájením nácviku.
Při práci s plotostřihem, sekačkami, vertikutátorem, případně stroji na zpracování půdy je třeba klást důraz na dodržení BOZP, nácvik této činnosti probíhá v jednom časovém období vždy jen u jednoho žáka s příslušnou kontrolou a dohledem vyučujícího. Podmínkou nácviku je pracovní oděv a pevná kotníková obuv.
Doporučuje se do 1. nebo 2. ročníku tříletých oborů H, resp. E do obsahového okruhu Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství.
V průběhu teoretické výuky budou využity zejména ústní metody průběžného hodnocení, jejichž smyslem je poskytovat žákovi zpětnou vazbu. Jedná se zejména o řízené rozhovory, diskusi se sledováním zapojení jednotlivých žáků, sledováním činnosti žáka např. při práci s učebními texty. Pro písemné ověření úrovně získaných odborných kompetencí budou využity pracovní listy.
Tato ověřování mají pouze informační charakter zpětné vazby samotnému žákovi, nebudou použita při závěrečném hodnocení prospěchu žáka.
Závěrečné hodnocení modulu bude probíhat ústní formou u těchto kritérií:
Žák
Při hodnocení jednotlivých kritérií bude kladen důraz na porozumění učivu a schopnost aplikovat poznatky v praxi, kvalitu a přesnost prováděných prací, používání odborné terminologie.
Kritérium:
Žák samostatně ošetřuje stromy i keře, věcně správně popíše všechny prováděné činnosti, odůvodní vlastní pracovní postup při ošetřování. Ten je správný, žák nevynechá žádnou z očekávaných činností při ošetření dřevin. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný, terminologicky a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák ošetřuje stromy i keře, popíše všechny prováděné činnosti, odůvodní vlastní pracovní postup při ošetřování. Ten je správný, žák nevynechá žádnou z očekávaných činností při ošetření dřevin. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s drobnými chybami a pomocí učitele provádí jednotlivé úkony ošetřování dřevin, není si zcela jist jednotlivými operacemi ani jejich návazností. Ve slovním komentáři je nepřesný, doplňován či usměrňován učitelem.
Hodnocení: dobře
Žák pracuje se značnými obtížemi, některé z očekávaných činností vynechává, kvalita prováděné práce je slabá a jeho slovní komentář vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně vysvětlí všechny pracovní úkony při řezu okrasných dřevin. Ovládá problematiku výchovného řezu stromů, chápe a objasňuje typologické rozdělení keřů pro potřeby udržovacího řezu. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák vysvětlí všechny pracovní úkony při řezu okrasných dřevin. Ovládá problematiku výchovného řezu stromů, chápe a objasňuje typologické rozdělení keřů pro potřeby udržovacího řezu. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony řezu okrasných dřevin s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho výkon vyžaduje vedení učitele a upřesňování nedostatků či nepřesností v terminologii. Žákův projev je málo samostatný.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice řezu okrasných dřevin s velkými potížemi, některé činnosti vynechává. Jeho projev je nesamostatný, zatížený chybami v používání správného terminologického slovníku.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák provádí udržovací řez zcela samostatně, bez nutnosti vedení či doplňování učitelem, v komentáři k jednotlivým činnostem je věcný, používá správnou technologii, problematiku ovládá.
Hodnocení: výborně
Žák provádí udržovací řez, bez nutnosti vedení či doplňování učitelem, v komentáři k jednotlivým činnostem je věcný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák provádí udržovací řez s aktivní pomocí učitele, jednotlivými kroky si není zcela jist, je méně samostatný. Jeho slovní komentář je nepřesný s občasnými chybami, nicméně práci dokáže úspěšně provét
Hodnocení: dobře
Žák pracuje jen málo samostatně, některé pracovní činnosti neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden učitelem.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák provádí samostatně v předepsané kvalitě řez tvarovaného živého plotu. Slovní komentář k prováděným činnostem je kultivovaný, věcně i jazykově správný, používá odbornou terminologii.
Hodnocení: výborně
Žák provádí v předepsané kvalitě řez tvarovaného živého plotu. Slovní komentář k prováděným činnostem je kultivovaný.
Hodnocení: chvalitebně
Žákův pracovní výkon má nedostatky v kvalitě výsledné práce, při práci není zcela samostatný, je nejistý. Slovní komentář je nepřesný s chybami v terminologii, je učitelem často doplňován.
Hodnocení: dobře
Žákova práce má větší nedostatky v kvalitě, při práci je žák neustále veden a opravován. Jeho vyjadřování je nesamostatné s četnými chybami v terminologii.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně a věcně správně popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k finální úpravě terénu – mechanické zpracování půdy ručně nebo pomocí mechanizačních prostředků. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně s ústním vyjádřením provádí veškeré práce při úpravě terénu samostatně v předepsané technologické návaznosti, zvládá práci s mechanizačním prostředkem. Výsev je rovnoměrný, ošetření plochy po výsevu správné, práce je opět prováděna samostatně.
Hodnocení: výborně
Žák popíše metody a pracovní postupy nezbytné k finální úpravě terénu – mechanické zpracování půdy ručně nebo pomocí mechanizačních prostředků. Ve vyjadřování je logický. Provádí veškeré práce při úpravě terénu samostatně v předepsané technologické návaznosti, zvládá práci s mechanizačním prostředkem. Výsev je rovnoměrný, ošetření plochy po výsevu správné, práce je opět prováděna samostatně.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s drobnými chybami a pomocí učitele popíše většinu pracovních postupů vedoucích k úpravě terénu pro výsev trávníku. Rovněž při popisu a odůvodnění výsevu trávníku a následném ošetření plochy se dopouští nepřesností a drobných chyb. Při manuální činnosti s ručním nářadím či mechanizačním prostředkem je nesamostatný, nejistý, jeho činnost musí být částečně usměrňována.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v dané problematice se značnými obtížemi, jeho ústní projev i praktická činnost vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii, technologii apod.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně a v požadované kvalitě poseká travnatou plochu. Při vlastní práci je samostatný, bezpečně ovládá práci se sekačkou. Prováděnou práci zdůvodní věcně správně, logicky, ve vyjadřování je přesný.
Hodnocení: výborně
Žák v požadované kvalitě poseká travnatou plochu. Při vlastní práci bezpečně ovládá práci se sekačkou. Prováděnou práci zdůvodní věcně správně, logicky.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony prováděné před či v průběhu sekání trávníku s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho pracovní výkon při sekání vyžaduje vedení a doplňování či usměrňování učitele.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice sekání trávníku, má problémy při obsluze sekačky i samotném sečení, porost není sekán rovnoměrně, na ploše zůstávají zbytky pokosené travní hmoty, žákův projev je po všech stránkách – teoretické i praktické – velmi nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně a bez vedení učitele popíše technologický postup vertikutace, objasní její význam, četnost v průběhu roku. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Práci s vertikutátorem zvládá bez problémů včetně jeho nastavení.
Hodnocení: výborně
Žák věcně správně popíše technologický postup vertikutace, objasní její význam, četnost v průběhu roku. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Práci s vertikutátorem zvládá bez problémů včetně jeho nastavení.
Hodnocení: chvalitebně
Žák popisuje správně ovšem s dílčí pomocí učitele, dopouští se drobných nepřesností. Při práci s vertikutátorem je nejistý, na ošetřené ploše jsou patrné značné nepřesnosti vzniklé vedením stroje, nedokonale odstraněné posklizňové zbytky apod.
Hodnocení: dobře
Žák popisuje jen za neustálého vedení učitele, v problematice významu a četnosti vertikutace má značné mezery, jeho popis je neúplný. Ošetřená plocha jeví značné nedostatky v rovnoměrnosti, hloubce prořezání, odstranění posklizňových zbytků.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák pracuje samostatně v průběhu celé pracovní operace. Plocha je vyhrabána kvalitně, na ploše nejsou ponechány žádné zbytky rostlin či nečistot.
Hodnocení: výborně
Žák pracuje v průběhu celé pracovní operace. Plocha je vyhrabána kvalitně, na ploše nejsou ponechány žádné zbytky rostlin či nečistot.
Hodnocení: chvalitebně
Žák je při vyhrabávání plochy nesamostatný, jeho práce vykazuje větší množství nedostatků, dopouští se drobných pochybení v organizaci vlastní práce.
Hodnocení: dobře
Žák pracuje málo samostatně, vyhrabání neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden a usměrňován učitelem.
Hodnocení: dostatečně
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
HURYCH, Václav: Tvorba zeleně: sadovnictví – krajinářství. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-904782-0-6.
KOLAŘÍK, Jaroslav: Péče o dřeviny rostoucí mimo les. Vlašim: ČSOP Vlašim, 2005. Metodika (Český svaz ochránců přírody). ISBN 80-86327-36-1.
SQUIRE, David, BRIDGEWATER, Alan a Gill BRIDGEWATER, ed.: Řez dřevin: základní průvodce k ošetřování keřů, stromů, popínavých rostlin, živých plotů, jehličnanů, růží a ovocných stromů. Praha: Beta-Dobrovský, 2005. Specialista. ISBN 80-7306-157-0.
CAGAŠ, Bohumír. Zakládání a ošetřování krajinných trávníků a travnatých ploch veřejné zeleně: certifikovaná metodika. Brno: Svaz zakládání a údržby zeleně, 2011. ISBN 978-80-254-9834-7.
HAMATA, Marek: Zakládání a péče o vybrané vegetační prvky. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, 2014. ISBN 978-80-213-2449-7.
HRABĚ, František: Trávy a trávníky – co o nich ještě nevíte. Olomouc: Petr Baštan – Hanácká reklamní, 2003. ISBN 80-903275-0-8.
Pro potřeby modulu jsou určeny jen vybrané kapitoly výše uvedených publikací týkající se běžně prováděných řezů okrasných dřevin a údržby keřových travnatých ploch.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.