Chov skotu
41-m-3/AH55
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výživa a krmení telat
Plemena skotu chovaná v České republice
Nemoci skotu
Chovatel a ošetřovatel skotu (kód: 41-044-H)
29. 11. 2016
41-51-H/01 Zemědělec – farmář
41-41-M/01 Agropodnikání
41-43-M/02 Chovatelství
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
43-41-M/01 Veterinářství
40
30. 04. 2020
Složení těla hospodářských zvířat (nebo Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat), Výživa a krmivářství (nebo Výživa a krmení hospodářských zvířat), Základy obecné zootechniky (nebo Obecná zootechnika)
Tento modul je zpracován s využitím profesní kvalifikace Chovatel a ošetřovatel skotu. Tento modul poskytuje žákům základní znalosti a dovednosti v oblasti chovu skotu.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 41-044-H Chovatel a ošetřovatel skotu a z výsledků vzdělávání z RVP Zemědělec – farmář:
Žák:
41-044-H Chovatel a ošetřovatel skotu:
1. Vysvětlí situaci v chovu skotu a jeho význam
2. Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP a hygienické předpisy v chovu skotu a zacházení se zvířaty dle typu ustájení a kategorie zvířat
3. Zhodnotí celkový zdravotní stav skotu, popíše denní kontrolu zdraví skotu
4. Popíše a rozpozná jednotlivé druhy krmiva, připraví a podá vhodným způsobem krmiva
5. Popíše způsoby napájení skotu dle typu ustájení a na pastvině
6. Popíše a předvede ošetřování skotu s využitím vhodných pomůcek a technologií
7. Popíše a prakticky předvede ruční dojení skotu. Popíše a provede péči o mléčnou žlázu
8. Popíše a na zvířeti rozpozná příznaky říje, březosti a blížícího se porodu
9. Popíše postup při inseminaci
10. Popíše a prakticky předvede ošetření krávy a telete po porodu. Popíše způsoby a postup při označování skotu.
11. Vysvětlí rozdíly mezi chovem skotu v režimu ekologického zemědělství a v režimu konvenčního zemědělství
12. Vysvětlí a popíše základní veterinární a chovatelské předpisy v chovu skotu, zásady zacházení se zvířaty, zásady pohody zvířat - welfare
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické:
Žák v rámci teoretické a praktické výuky:
1. Vysvětlí situaci v chovu skotu a jeho význam.
2. Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP a hygienické předpisy v chovu skotu a zacházení se zvířaty dle typu ustájení a kategorie zvířat.
3. Zhodnotí celkový zdravotní stav skotu, popíše denní kontrolu zdraví skotu dle kategorií a typu ustájení skotu.
4. Popíše a rozpozná jednotlivé druhy krmiva vhodné pro dané kategorie skotu, připraví a podá vhodným způsobem krmiva.
5. Popíše způsoby napájení skotu dle typu ustájení a na pastvině.
6. Popíše a prakticky předvede běžné ošetřování skotu s využitím vhodných pomůcek a technologií, při dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce.
7. Popíše a prakticky předvede ruční dojení skotu, popíše a provede péči o mléčnou žlázu.
8. Popíše a na zvířeti rozpozná příznaky říje, březosti a blížícího se porodu.
9. Popíše postup při inseminaci.
10. Popíše a prakticky předvede ošetření krávy a telete po porodu. Popíše způsoby a postup při označování skotu.
11. Vysvětlí rozdíly mezi chovem skotu v režimu ekologického zemědělství a v režimu konvenčního zemědělství.
12. Vysvětlí a popíše základní legislativní předpisy v chovu zvířat.
2. nebo 3. ročník
V případě předmětového uspořádání ŠVP doporučujeme modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat a do odborného výcviku nebo praxe.
Písemné a ústní zkoušení.
Praktické zkoušení zvládnutí činností při práci se zvířaty a při dojení.
Vysvětlí situaci v chovu skotu a jeho význam
Výborně: Žák samostatně vysvětlí situaci v chovu skotu v současné době. Popíše rozdělení skotu dle užitkovosti k jednotlivým typům užitkovosti. Přiřadí a popíše plemena skotu chovaná v ČR. Popíše a vysvětlí kategorie skotu podle věku a pohlaví, 100–90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Vysvětlí a dodržuje zásady BOZP a hygienické předpisy v chovu skotu a zacházení se zvířaty dle jednotlivých kategorií a typu ustájení
Výborně: Žák popíše správný a bezpečný přístup ke skotu dané kategorie. Popíše a vysvětlí zásady BOZP v chovu skotu. Popíše zacházení se zvířaty s přihlédnutím k typu ustájení a kategorii zvířat. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Zhodnotí celkový zdravotní stav skotu, popíše denní kontrolu zdraví skotu dle kategorií a typu ustájení skotu
Výborně: Žák popíše průběh denní kontroly zdravotního stavu dané kategorie skotu. Popíše projevy zdravého skotu a případné projevy skotu nemocného. Vyjmenuje základní choroby a defekty vyskytující se v chovu skotu. Popíše příznaky jednotlivých chorob a zooveterinární opatření při jejich výskytu.100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše a rozpozná jednotlivé druhy krmiva vhodné pro dané kategorie skotu, připraví a podá vhodným způsobem krmiva
Výborně: Žáka vyjmenuje, popíše a rozpozná jednotlivé druhy krmiva a krmné doplňky podávané skotu, rozdělí druhy krmiva dle cílové kategorie skotu. Popíše a vysvětlí úpravu jednotlivých druhů krmiv. Předvede přípravu krmné dávky dle zadání a vhodným způsobem ji podá zvířatům. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše způsoby napájení skotu dle typu ustájení a na pastvině
Výborně: Žák vysvětlí nutnost pravidelného napájení skotu a popíše nároky na kvalitu vody vhodné k napájení. Popíše způsoby napájení skotu dle způdobu ustájení. Popíše způsoby napájení skotu na pastvině. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše a prakticky předvede běžné ošetřování skotu s využitím vhodných pomůcek a technologií, při dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce
Výborně: Žák popíše a prakticky převede ošetřování jednostlivých kategorií skotu dle typu ustájení. Vysvětlí dodržování bezpečnosti a hygieny práce při ošetřování sktou. Předvede vyčištění ustájení od znečištěné podestýlky a exkrementů. Předvede podestlání ustájení dle daného druhu podestýlky. Předvede a popíše celkový konečný úklid stáje dle způsobu ustájení. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše a prakticky předvede ruční dojení skotu, popíše a provede péči o mléčnou žlázu
Výborně: Žák samostatně popíše a předvede ošeření vemene před dojením, popíše a předvede ruční dojení skotu, popíše strojní dojení skotu, popíše a předvede ošetření vemene po dojení, popíše možné změny v mléce, vysvětlí způsob manipulace a ošetření defektního mléka, popíše možné změny na vemeni, vysvětlí rizika spojená se změnami na vemeni. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše a na zvířeti rozpozná příznaky říje, březosti a blížícího se porodu
Výborně: Žák samostatně popíše příznaky říje, vyhledá plemenici v říji ve stádu, popíše délku a příznaky březosti a popíše příznaky blížícího se porodu a předvede přípravu na porod. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše postup při inseminaci
Výborně: Žák popíše přípravu samice na inseminaci, popíše postup při inseminaci. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Popíše a prakticky předvede ošetření krávy a telete po porodu. Popíše způsoby a postup při označování skotu
Výborně: Žák samostatně popíše a prakticky předvede ošetření telete po porodu, popíše a prakticky předvede způsoby ošetření krávy po porodu. Popíše způsoby označování telete a popíše postup při označování. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Vysvětlí rozdíly mezi chovem skotu v režimu ekologického zemědělství a v režimu konvenčního zemědělství
Výborně: Žák popíše podmínky chovu skotu v režimu ekologického zemědělství, vysvětlí rozdíly mezi chovem skotu v režimu ekologického zemědělství a režimu konvenčního zemědělství. 100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
Vysvětlí a popíše základní veterinární a chovatelské předpisy v chovu skotu, zásady zacházení se zvířaty, zásady pohody zvířat – welfare
Výborně: Žák vysvětlí a popíše základní veterinární předpisy v chovu skotu, vysvětlí základní chvatelské předpisy v chovu skotu, vysvětlí a popíše zásady zacházení se zvířaty dle příslušné legislativy, vysvětlí a popíše zásady pohody zvířat wefare.100-90 % odpovědí bude správných
Chvalitebně: 89–75 % odpovědí bude správných
Dobře: 74–60 % odpovědí bude správných
Dostatečně: 59–46 % odpovědí bude správných
ROZMAN Josef, KONDRÁD Jan, MALINA Josef, Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999, ISBN:80-902295-8-1
STUPKA Roman a kol., Chov zvířat. Praha: Powerprint, 2013, ISBN: 978-80-87415-66-5
BOUŠKA, Josef. Chov dojeného skotu. Praha: Profi Press, 2006. ISBN 80-86726-16-9.
ZAHRÁDKOVÁ, Radka a kol.: Masný skot od A do Z, 1. vydání, Praha 2009, ISBN 978-80-254-4229-6
HROUZ, Jiří. Etologie hospodářských zvířat. Vyd. 2., nezměn. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2012. ISBN 978-80-7375-620-8.
VOŘÍŠKOVÁ, Jarmila. Etologie hospodářských zvířat. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7040-513-9.
PAVLŮ, Vilém. Základy pastvinářství. Praha: Výzkumný ústav rostlinné výroby, [2001].
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Mičková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.