Mechanizační prostředky pro setí a sázení
41-m-3/AH49
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
Mechanizační prostředky pro setí a sázení
Pěstitel základních plodin (kód: 41-043-H)
01. 12. 2015
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-41-M/01 Agropodnikání
41-45-M/01 Mechanizace a služby
20
30. 04. 2020
Absolvování modulů: Půda a její zpracování, Strojní součásti v zemědělství
Modul je zaměřen na problematiku použití mechanizačních prostředků na setí a sázení zemědělských rostlin. Žáci se seznámí s technologiemi precizního zemědělství využívanými při setí a sázení.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetence definované v profesní kvalifikaci
41-043-H Pěstitel základních plodin
Očekávané výsledky učení z RVP Zemědělec-farmář:
Očekávané výsledky učení modulu jsou:
41-043-H Pěstitel základních plodin:
Mechanizační prostředky používané pro přípravu pozemku před setím a sázením
Secí stroje
Sázeče
Strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Žák v rámci teoretické a praktické výuky:
2. nebo 3. ročník
V případě předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na zemědělskou mechanizaci (stroje a zařízení) a do odborného výcviku nebo praxe.
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků: referát popisující aktuální vývoj v oblasti moderní techniky, projekt (doporučení, nepovinné)
Praktické zkoušení zvládnutí činností při práci s mechanizací pro setí a sázení
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu zaměřeném na výuku mechanizačních prostředků (stroje a zařízení).
Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků z výuky příbuzných předmětů (pěstování rostlin, ekologie).
V rámci výuky odborného výcviku (nebo praxe) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky.
Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost a správné seřízení a ovládání mechanizačních prostředků.
Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností při setí a sázení plodin.
Popisuje předseťové zpracování půdy
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy předseťového zpracování půdy pro jednotlivé typy zemědělských plodin včetně uvedení jejich výhod a nevýhod
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy předseťového zpracování půdy, jejich výhody a nevýhody pro některé plodiny
Dobře: Žák dovede určit pro náhodně vybrané zemědělské plodiny způsob předseťového zpracování půdy
Dostatečně: Žák dokáže pro plodinu, kterou si vybere, popsat předseťové zpracování půdy
Definuje možné způsoby setí a sázení
Výborně: Žák samostatně rozezná osivo, sadbu základních zemědělských plodin, samostatně určuje k jednotlivým plodinám způsob setí, sázení, samostatně popisuje kvalitativní ukazatele setí, sázení u jednotlivých plodin
Chvalitebně: Žák rozezná osivo, sadbu základních zemědělských plodin, určuje k jednotlivým plodinám způsob setí, sázení, popisuje kvalitativní ukazatele setí, sázení u jednotlivých plodin
Dobře: Žák rozezná osivo, sadbu základních zemědělských plodin, s dopomocí určuje k jednotlivým plodinám způsob setí, sázení, s dopomocí popisuje kvalitativní ukazatele setí, sázení u jednotlivých plodin
Dostatečně: Žák s dopomocí rozezná osivo, sadbu základních zemědělských plodin, s dopomocí určuje k jednotlivým plodinám způsob setí, sázení, s dopomocí popisuje kvalitativní ukazatele setí, sázení u jednotlivých plodin
Vyjmenuje mechanizační prostředky na setí a sázení
Výborně: Žák samostatně popíše základní rozdělení mechanizačních prostředků pro setí a sázení, popisuje základní celky secích a sázecích strojů, vysvětlí funkce jednotlivých částí
Chvalitebně: Žák popíše základní rozdělení mechanizačních prostředků pro setí a sázení, popisuje základní celky secích a sázecích strojů
Dobře: Žák popíše základní rozdělení mechanizačních prostředků pro setí a sázení, s dopomocí popisuje základní celky secích a sázecích strojů
Dostatečně: Žák s dopomocí popíše základní rozdělení mechanizačních prostředků pro setí a sázení, s dopomocí popisuje základní celky secích a sázecích strojů
Uvede možnosti sdružování pracovních operací při setí a sázení
Výborně: Žák samostatně určí jednotlivé možné způsoby sdružování pracovních operací, vysvětlí pojem minimalizace, samostatně uvede příklady možného sdružování pracovních operací při setí a sázení u jednotlivých plodin
Chvalitebně: Žák určí jednotlivé možné způsoby sdružování pracovních operací, vysvětlí pojem minimalizace, uvede příklady možného sdružování pracovních operací při setí a sázení u jednotlivých plodin
Dobře: Žák určí jednotlivé možné způsoby sdružování pracovních operací, vysvětlí pojem minimalizace
Dostatečně: Žák s dopomocí určí jednotlivé možné způsoby sdružování pracovních operací, vysvětlí pojem minimalizace
Vybere a připojí mechanizační prostředek k traktoru a provede seřízení pro danou plodinu
Výborně: Žák samostatně správně zvolí vhodný stroj pro navrženou pracovní operaci a tažný prostředek, prakticky samostatně provede agregaci zvoleného pracovního stroje s tažným prostředkem, samostatně provede požadovanou pracovní operaci
Chvalitebně: Žák správně zvolí vhodný stroj pro navrženou pracovní operaci a tažný prostředek, prakticky provede agregaci zvoleného pracovního stroje s tažným prostředkem, provede požadovanou pracovní operaci
Dobře: Žák správně zvolí vhodný stroj pro navrženou pracovní operaci a tažný prostředek, prakticky provede agregaci zvoleného pracovního stroje s tažným prostředkem, s dopomocí provede požadovanou pracovní operaci
Dostatečně: Žák s dopomocí zvolí vhodný stroj pro navrženou pracovní operaci a tažný prostředek, s dopomocí prakticky samostatně provede agregaci zvoleného pracovního stroje s tažným prostředkem, s dopomocí provede požadovanou pracovní operaci
Kontroluje a uskladňuje mechanizační prostředky po ukončení pracovní operace
Výborně: Žák samostatně prakticky provádí kontrolu a uskladnění strojů po ukončení pracovní operace, umí samostatně posoudit důsledky nedodržení této operace, při zjištění nedostatku je schopen samostatně reagovat
Chvalitebně: Žák samostatně prakticky provádí kontrolu a uskladnění strojů po ukončení pracovní operace, umí posoudit důsledky nedodržení této operace
Dobře: Žák s dopomocí prakticky provádí kontrolu a uskladnění strojů po ukončení pracovní operace, umí s dopomocí posoudit důsledky nedodržení
Dostatečně: Žák s dopomocí prakticky provádí kontrolu a uskladnění strojů po ukončení pracovní operace
Prakticky provádí základní údržbu stroje podle servisní příručky, kontrolu a výměnu opotřebitelných částí na strojích
Výborně: Žák samostatně provede kontrolu a údržbu stroje, samostatně určí aktuální stav stroje a samostatně prakticky provádí základní opravy, výměny opotřebitelných částí na strojích, je schopen definovat důsledky zanedbání údržby stroje
Chvalitebně: Žák provede kotrolu a údržbu stroje, určí aktuální stav stroje a prakticky provádí základní opravy, výměny opotřebitelných částí na strojích
Dobře: Žák provede kontrolu a údržbu stroje, určí aktuální stav stroje a prakticky s dopomocí provádí základní opravy, výměny opotřebitelných částí na strojích
Dostatečně: Žák provede s dopomocí kontrolu a údržbu stroje, určí aktuální stav stroje a prakticky s dopomocí provádí základní opravy, výměny opotřebitelných částí na strojích
Zhodnotí kvalitu setí a sázení
Výborně: Žák samostatně definuje kvalitativní ukazatele při setí a sázení, samostatně zhodnotí kvalitu setí a sázení podle stanovených kritérií, je schopen samostatně určit případné nedostatky
Chvalitebně: Žák definuje kvalitativní ukazatele při setí a sázení, zhodnotí kvalitu setí a sázení podle stanovených kritérií, je schopen určit případné nedostatky
Dobře: Žák definuje kvalitativní ukazatele při setí a sázení, s dopomocí zhodnotí kvalitu setí a sázení podle stanovených kritérií, je schopen s dopomocí určit případné nedostatky
Dostatečně: Žák s dopomocí definuje kvalitativní ukazatele při setí a sázení, s dopomocí zhodnotí kvalitu setí a sázení podle stanovených kritérií
Dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Výborně: Žák samostatně uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, uvede následky nedodržení těchto norem
Chvalitebně: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, uvede následky nedodržení těchto norem
Dobře: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, s dopomocí uvede následky nedodržení těchto norem
Dostatečně: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání
NEUBAUER, K. et al.: Stroje pro rostlinnou výrobu. SZN Praha, 1989. 716 s. ISBN 80-209-0075-6.
BAUER, F., SEDLÁK, P., ŠMERDA, T.: Traktory. Profi Press, Praha, 2006. 162 s. ISBN 80-86726-15-0.
ROH, J., KUMHÁLA, F., HEŘMÁNEK, P.: Stroje používané v rostlinné výrobě. ČZU Praha, 2004. 269 s. ISBN 80-213-0614-9.
KUMHÁLA, F. a kol.: Zemědělská technika – Stroje a technologie pro rostlinnou výrobu. ČZU Praha, 2007. 426 s. ISBN 978-80-213-1701-7.
Břečka, J a kol.: Stroje pro sklizeň pícnin a obilovin. ČZU Praha, 2001. IBSN 80-213-0738-2.
SEDLÁK, P. a kol. Stroje pro rostlinnou výrobu: návody do cvičení. 1. vyd. Brno: Vysoká škola zemědělská, 1993. 141 s. ISBN 80-7157-071-0.
RÉDL, Otta. Základy mechanizace 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1996. ISBN 80-901645-8-7.
Šimon, J., Škoda, V., Hůla, J.: Zakládání porostů hlavních polních plodin novými technologiemi. MZe ČR, Agrospoj Praha, 1999. 78 s.
Mechanizace zemědělství – odborný časopis
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vlastimil Dluhoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.