VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zdroje elektrické energie v motorových vozidlech
Kód modulu
26-m-3/AH45
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
37 - Doprava a spoje
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
43 - Veterinářství a veterinární prevence
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
26-57-H/01Autoeletrikář
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady vychází ze základů elektrotechniky, elektromagnetické indukce a polovodičů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je napojen na výsledky vzdělávání RVP v oblasti základů elektrotechniky, magnetismu, polovodičů. Cílem modulu je odborně teoreticky a odborně prakticky připravit žáka ke zvládnutí konstrukce a principů činnost zdrojů elektrické energie v automobilu, možných závad těchto zdrojů, jejich cíleného vyhledávání a odstraňování.
Očekávané výsledky učení
Žák po absolvování modulu:
- rozlišuje zdroje elektrického proudu a napětí v motorových vozidlech
- definuje a popíše principy činnosti zdrojů elektrické energie, jejich konstrukci, činnost, příčiny poruch a jejich odstranění a základní způsoby údržby a seřízení
- zapojuje zdroje elektrického napětí a proudu a základní elektrotechnické zařízení do obvodu
- definuje a popíše princip činnosti a konstrukci regulátorů napětí a proudu, spínačů a odpojovačů, jejich závady, způsoby kontroly, ošetření a základní seřízení
- definuje zdroje pro vozidla s hybridním pohonem a elektropohonem
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- akumulátory, alternátory, základní pojmy a technické údaje
- konstrukční popis a účel jednotlivých částí akumulátoru a alternátoru (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel)
- elektrické zapojení akumulátoru a alternátoru
- zátěžový a energetický management
- kontroly akumulátoru a alternátoru
- diagnostika závad
- dodržování bezpečnosti práce, ochrany zdraví
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. Rozlišuje zdroje elektrického proudu a napětí v motorových vozidlech
Žák po výkladu je schopen vysvětlit:
- jaké jsou zdroje elektrického napětí a proudu v automobilu a jaké úkoly plní akumulátor a jaké úkoly plní alternátor ve vozidle (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel)
- žák je schopen vysvětlit základní pojmy jako jmenovité napětí akumulátoru, svorkové napětí akumulátoru, plynovací napětí akumulátoru, kapacita akumulátoru, vybíjecí proud akumulátoru, vnitřní odpor akumulátoru, samovybíjení akumulátoru, klidový proud akumulátoru, sulfatace akumulátoru
- žák je schopen vysvětlit základní údaje alternátoru, včetně závislosti jmenovitého proudu alternátoru na otáčkách (výkonovou charakteristiku alternátoru)
Žák je schopen prakticky provést:
- z konkrétního akumulátoru vyčítat konkrétní parametry akumulátoru a současně je schopen určit akumulátor pro dané vozidlo
- odečíst základní údaje alternátoru je schopen určit pro dané vozidlo potřebný alternátor
2. Definuje a popíše principy činnosti zdrojů elektrické energie, jejich konstrukci, činnost, příčiny poruch a jejich odstranění a základní způsoby údržby a seřízení
Žák po výkladu je schopen popsat, případně provést:
- konstrukci akumulátoru, jako měniče chemické energie na energii elektrickou a elektrickou na chemickou, vznik plynů H2 a O2 a možnosti jejich odvodu z akumulátoru
- druhy používaných startovacích akumulátorů, rozdíly v konstrukci mokrých akumulátorů, mokrých akumulátorů EFB pro systém Start Stop, akumulátorů se skelným vláknem AGM, gelovým akumulátorem a vysokonapěťovým akumulátorem
- funkci řídící jednotky akumulátoru
- měřit hustotu elektrolytu hustoměrem nebo refraktometrem
- měřit napětí naprázdno
- měřit napětí při zatížení akumulátoru
- z výsledků měření je schopen určit možné závady akumulátoru
- vysvětlit zásady nabíjení akumulátoru
- zásady bezpečnosti práce s akumulátory a dodržování ochrany životního prostředí
Žák po výkladu je schopen popsat a vysvětlit:
- princip činnosti alternátoru jako třífázového generátoru s usměrňovačem a regulátorem
- základní konstrukční části alternátoru a jejich účel
- vnitřní zapojení alternátorů, devíti a šesti diodového, včetně jejich principu činnosti
- popíše označení svorek (B+, D+, DFM, L, DF, D-, B-, W)
- podle schématu vysvětlí princip zapojení alternátoru v konkrétním automobilu
- je schopen popsat možné příčiny závad, jako mechanické závady (opotřebovaná ložiska – hluk, vibrace; prokluzující řemen – hvízdání); elektrické závady – vadný regulátor, opotřebované uhlíky a kroužky, přechodové odpory na svorkách, vadné diody, zkraty vinutí, mezi závitové zkraty, přerušené vinutí
- měření výstupního napětí alternátoru ke zjištění, zda nedobíjí vůbec, dobíjí nedostatečně, dobíjí bezchybně, přebíjí
- měření alternátoru osciloskopem
3. Zapojuje zdroje elektrického proudu a napětí a základní elektrotechnická zařízení do obvodu
Žák po výkladu, případné ukázce je schopen:
- provést elektrické zapojení akumulátoru ve vozidle podle elektrického schématu
- podle schématu vysvětlit princip zapojení alternátoru ve vozidle a rozdíly v zapojení starších a nových typů alternátorů (ŠKODA OCTAVIA I, II, III)
- provést praktické zapojení akumulátorů a alternátorů
- při práci dodržuje zásady bezpečnost a ochrany zdraví, včetně ochrany životního prostředí
4. Definuje a popíše princip činnosti a konstrukci regulátorů napětí a proudu, spínačů a odpojovačů, jejich závady, způsoby kontroly, ošetření a základní seřízení
Žák po výkladu případné ukázce je schopen:
- vysvětlit princip regulace napětí alternátoru a regulaci proudu (náběhová rampa)
- vysvětlit pojmy „zátěžový management“ a „energetický management“
- provést kontrolu regulátoru u devíti diodových alternátorů
- vysvětlit účel a konstrukční řešení systémů odpojení akumulátorů při dopravní nehodě
5. Definuje zdroje pro vozidla s hybridním pohonem a elektropohonem
Žák po výkladu je schopen:
- vysvětlit možné typy akumulátorů jako Ni-kadmiové, Ni-metalhydridové, Lithium-iontové, palivové články
- vysvětlit konstrukci vysokonapěťových akumulátorů (akumulátorový modul, chlazení, případně vyvažování článků)
- zásady bezpečnosti práce s vysokonapěťovými akumulátory
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. Formou kontrolních otázek a praktických provedení u akumulátorů:
- Jaký je účel akumulátoru a jak je zapojen v síti vozidla (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel)?
- Jaké jsou konstrukce používaných akumulátorů (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel)?
- Jaké je značení a základní údaje akumulátorů?
- Jaké jsou základní pojmy?
- Jaký je účel řídící jednotky akumulátoru?
- Popsat a prakticky ukázat metody kontroly akumulátoru.
- Popsat zásady bezpečnosti práce při manipulaci s akumulátory (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel).
- Popsat a provést možný způsob nabíjení akumulátoru (včetně hybridních vozidel a elektrovozidel).
- Popsat a provést výměnu akumulátoru ve vozidle a způsoby provedení pomoci při startu vozidla s vybitým akumulátorem, zvláště pak s akumulátorem vybaveným řídící jednotkou.
2. Formou kontrolních otázek a praktických provedení u alternátorů:
- Jaký je účel a jaká je konstrukce alternátoru?
- Jaké je možné zapojení alternátoru do palubní sítě vozidla (devíti a šestidiodový alternátor)?
- Jaké mohou nastat u alternátoru závady a jak se projevují v síti vozidla?
- Popsat a prakticky ukázat způsob měření diodového můstku pomocí multimetru.
- Popsat a prakticky ukázat diagnostiku alternátoru při nedobíjení, nedostatečném dobíjení, přebíjení a bezvadném stavu.
- Popsat a prakticky ukázat kontrolu regulátoru napětí.
- Popsat a provést kontrolu přechodových odporů u alternátoru.
Způsob ověřování dosažených výsledků s ohledem na očekávané výsledky učení:
- rozlišuje zdroje elektrického proudu a napětí v motorových vozidlech - ověřováno ústně a prakticky
- definuje a popíše principy činnosti zdrojů elektrické energie, jejich konstrukci, činnost, příčiny poruch a jejich odstranění a základní způsoby údržby a seřízení - ověřováno ústně a prakticky
- zapojuje zdroje elektrického napětí a proudu a základní elektrotechnické zařízení do obvodu - ověřováno prakticky
- definuje a popíše princip činnosti a konstrukci regulátorů napětí a proudu, spínačů a odpojovačů, jejich závady, způsoby kontroly, ošetření a základní seřízení - ověřováno ústně a prakticky
- definuje zdroje pro vozidla s hybridním pohonem a elektropohonem - ověřováno ústně a prakticky
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- absence na výuce modulu nesmí přesáhnout 30 %
- splnit veškerá hodnoticí kritéria stanovená vyučujícím
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku zdrojů elektrické energie v motorových vozidlech, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku zdrojů elektrické energie v motorových vozidlech, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku zdrojů elektrické energie v motorových vozidlech, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
- Podklady ze školení ŠKODA BOSCH SCANIA a Gescheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD_motorov%C3%BDch_vozidel
- http://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/11/Zdroje_elektricke_energie.pdf
- http://www.odbornecasopisy.cz/res/pdf/43351.pdf
- https://publi.cz/books/160/05.html
Poznámky
Teoretická a praktická výuka musí být realizována ve vzájemné návaznosti.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Vondrák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.