VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zádržné systémy
Kód modulu
39-m-4/AH42
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
39 - Speciální a interdisciplinární obory
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
39-41-L/01 Autotronik
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalosti pasivní a aktivní bezpečnosti.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je dosáhnout u žáka teoretických znalostí o zádržných systémech.
Očekávané výsledky učení
- vysvětlí bezpečnostní pravidla pro práci se zádržnými systémy obecná a dle výrobce
- pojmenuje prvky deformačních zón a zádržných systémů
- vyhledá v dokumentaci potřebné hodnoty
- stanovuje postupy pro diagnostiku a opravy
- stanovuje podle elektrických schémat postup a dokumentace měření elektroinstalace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Bezpečnost pro práci se zádržnými systémy
- Deformační zóny
- Bezpečnostní pásy
- Airbag
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategií výuky je formou teoretické výuky dosáhnout u žáka vědomostí potřebných pro zvládnutí učiva modulu.
Učební činností žáka je teoretická výuka, zápis do sešitu, studování literatury a žák po absolvování modulu:
- vysvětlí obecné bezpečnostní postupy pro práci a bezpečnou manipulaci s komponenty zádržných systémů a dohledá přesný postup pro konkrétní vozidlo
- pojmenuje jednotlivé prvky deformačních zón a zádržných systémů podle obrázků a rozezná díly ve fyzické podobě a vysvětlí jejich funkci
- čte hodnoty v technické dokumentaci a vyhledává informace a postupy
- dle dokumentace stanovuje postupy kontrol a oprav
- vysvětlí dle elektrického schématu zapojení a stanový vhodné postupy při měření
Zařazení do učebního plánu, ročník
Autotronik 39-41-L/01 3.– 4. ročník (Autoelektrikář 26-57-H/01 3. ročník)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Test, písemná práce ústní zkoušení
- vysvětlí při ústním zkoušení bezpečnostní pravidla pro práci se zádržnými systémy obecná a dle výrobce
- přiřadí prvky deformačních zón a zádržných systémů v písemném testu a dokáže vysvětlit jejich funkci, pojmenuje konkrétní komponenty a zaznamená do testu
- z konkrétní dokumentace určí hodnoty které doplní do testu
- stanovuje postupy pro diagnostiku a opravy dle dokumentace a dokáže je vysvětlit při ústním zkoušení
- vysvětlí podle elektrických schémat postup měření elektroinstalace při ústním zkoušení, dokáže zaznamenat zásadní informace pro osazení pinů svorkovnic a vedení v písemné práci
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení modulu:
- Test zvládne do úspěšnosti nad 50 %. Test je složen z otázek na přiložená schémata.
- Absence do 25 %.
- V písemné zkoušce prokáže znalosti na zmíněné témata.
- Dokáže popsat komponenty a princip - součást písemného testu a písemné zkoušky:
- Bezpečnost pro práci se zádržnými systémy
- Deformační zóny
- Bezpečnostní pásy
- Airbag
- Celková známka za modul je průměr zkoušek.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku zádržných systémů, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku zádržných systémů, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku zádržných systémů, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
- Elektrická schémata Škoda auto
- Prezentace Škoda, Bosch Scania: Airbagy školy 2010 cz
- Dílenská příručka Škoda Octavia III 2013, 2014, Karoserie montážní práce
- Dílenská příručka Škoda Octavia III elektrická schémata
- https://www.czrso.cz/clanek/aktivni-a-pasivni-prvky-bezpecnosti-motorovych-vozidel/?id=1611
- https://is.muni.cz/th/319016/pedf_b/
- https://www.cad.cz/strojirenstvi/38-strojirenstvi/2615-ca-systemy-a-bezpecne-sezeni-v-automobilu.html
- https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=37746
Poznámky
Pro úspěšnou realizaci výuky je vhodná učebna s projektorem, prezentace, učební pomůcky ve formě částí a komponentů zádržných systémů,konkrétní elektrická schémata v tištěné formě.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Slanina. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.