Detail modulu Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny B

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny B

Kód modulu

39-m-4/AH41

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

39 - Speciální a interdisciplinární obory

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

41 - Zemědělství a lesnictví

37 - Doprava a spoje

43 - Veterinářství a veterinární prevence

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

39-41-L/01 Autotronik

Délka modulu (počet hodin)

36

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Podmínky stanovené v § 13 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel

  • písemná žádost (formulář Žádost o přijetí do výuky a výcviku)
  • zahájení nejdříve 2 roky před dosažením věku pro skupinu B
  • způsobilost k právním úkonům (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku)
  • zdravotní způsobilost pro skupinu B (formulář Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, praktický lékař)
  • není ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku)

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

  • prohlubuje a rozvíjí znalosti a dovednosti žáků a jejich vyjadřovací a komunikační schopnosti, zejména s ohledem na praktické užívání
  • učí žáky logickému myšlení, předvídavosti, řešení možných problémů, získávání, třídění a vyhodnocování informací
  • vytváří základ pro další vzdělávání

Očekávané výsledky učení

Žák po absolvování modulu:

  • ovládá předpisy o provozu na pozemních komunikacích
  • ovládá dopravní značky a vysvětlí jejich význam
  • vysvětlí jednotlivé dopravní situace a správně je řeší podle pravidel
  • ovládá podmínky pro získání event. pozbytí odborné i zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel
  • uvědomuje si svoji zodpovědnost při účasti na silničním provozu v roli různých účastníků provozu (chodec, cyklista, řidič)
  • vysvětlí rozdíl v kvalifikaci přestupku a trestného činu na úseku dopravy, způsoby jejich řešení a postihy za jejich spáchání
  • orientuje se v problematice bodového systému, popř. je schopen vyhledávat v seznamu jednotlivé přestupky a sankce za ně udělované
  • popíše pracoviště řidiče osobního automobilu
  • správně nastaví a seřídí všech prvky potřebné k ovládání vozidla
  • popíše správné ovládání vozidla při jednotlivých řidičských úkonech (rozjezd vozidla na rovině, do svahu a ze svahu, zastavení vozidla, řazení jednotlivých převodových stupňů)
  • vysvětlí význam přiměřené rychlosti vzhledem k ostatním účastníkům provozu
  • vysvětlí pojem „brzdná dráha“ a vlivy, které na ni působí
  • popíše jednotlivé elektronické systémy používané v moderních automobilech a vysvětlí jejich význam pro bezpečnost provozu
  • vysvětlí rozdíl mezi aktivní a pasivní bezpečností a vyjmenuje prvky těchto systémů
  • vysvětlí jednotlivé druhy zádržných systémů, způsob jejich použití a vysvětlí jejich význam pro bezpečnost provozu
  • chápe souvislost mezi užíváním alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek a bezpečností provozu
  • vyjmenuje zásady pro správné uložení nákladu a jeho zajištění proti nežádoucímu pohybu
  • vysvětlí vliv nepříznivých klimatických podmínek na jízdu
  • vysvětlí základní pravidla pro dodržování bezpečnosti práce při různých úkonech údržby vozidla a manipulace s ním
  • vysvětlí funkční celky osobního automobilu
  • popíše základní kontrolu vozidla před jízdou
  • vysvětlí základní postupy při odhalování běžných závad a jejich odstraňování
  • vyjmenuje možné následky na zdraví při zraněních způsobených při dopravních nehodách
  • rozpozná příznaky jednotlivých stavů ohrožujících život
  • vysvětlí postup při poskytování první laické (předlékařské) pomoci a při obnovování důležitých životních funkcí
  • vyjmunje obsah běžné autolékárničky a dokáže vysvětlit způsob použití jejích jednotlivých částí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Předpisy o provozu na pozemních komunikacích
    • Základní pojmy
    • Základní podmínky účasti na provozu, povinnosti účastníků provozu
    • Jízda v jízdních pruzích
    • Jízda ve zvláštních případech
    • Rychlost jízdy
    • Obecná a místní úprava provozu
    • Dopravní značení, druhy, umístění, platnost
    • Řízení provozu světelnými signály a pokyny policisty
    • Řešení dopravních situací
    • Zastavení a stání
    • Železniční přejezd
    • Vlečení vozidel
    • Provoz na dálnici, v obytné, pěší a cyklistické zóně
    • Dopravní nehoda
    • Skupiny vozidel, podmínky udělení a držení řidičského oprávnění, věk
    • Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
    • Technická způsobilost vozidel, pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla
    • Přestupky a trestné činy v dopravě
  2. Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy
    • Seznámení s vozidlem (konstrukční uspořádání vozidla, přístup do jednotlivých prostor), nastupování, vystupování
    • Přizpůsobení pracoviště řidiče, seřízení jednotlivých prvků (sedadlo, opěradlo, opěrka hlavy, volant, zpětná zrcátka, bezpečnostní pás)
    • Hlavní ovládací prvky a správná manipulace s nimi (volant, řadicí páka, parkovací brzda, pedály, páčky pod volantem, ostatní ovladače)
    • Startování motoru (spínací skříňka), řazení rychlostních stupňů (základní řadicí schémata)
    • Manévrování s vozidlem (rozjezd na rovině, do svahu, ze svahu, zastavení, couvání, parkování kolmé, šikmé, podélné)
    • Přiměřená rychlost, bezpečná vzdálenost, brzdná dráha, adheze, aquaplaning, defenzivní jízda
    • Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla (stabilita a ovladatelnost, výhled z vozidla, viditelnost, pohodlí, zádržné systémy, deformační zóny), elektronické systémy motorových vozidel (ABS, ASR, ESP...)
    • Vliv povětrnostních podmínek na bezpečnost jízdy (jízda za tmy, mlhy, deště, sněžení, na kluzkém povrchu)
    • Přeprava osob a nákladu (jízda s prázdným a naloženým vozidlem, přeprava nákladu v zavazadlovém prostoru, na střeše, na nosičích, přečnívající náklad)
    • Psychologické aspekty řízení motorových vozidel (význam odpočinku, biorytmů člověka, vliv alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek a léčiv, věk, zkušenost, agresivita)
    • Řešení krizových situací v provozu na pozemních komunikacích
  3. Ovládání a údržba vozidla
    • Kontrola vozidla před jízdou (vnější obhlídka vozidla, kontrola provozních kapalin, osvětlení vozidla, přístrojová deska před a po nastartování)
    • Základní funkční celky osobního automobilu, projevy nejběžnějších poruch a jejich případné odstranění
  4. Zdravotnická příprava
    • Anatomie člověka, nejčastější druhy poranění při dopravních nehodách, život ohrožující stavy
    • Právní důsledky neposkytnutí pomoci, obsah a použití autolékárničky
    • Praktické poskytování první pomoci při úrazech a dalších životu ohrožujících situací

Učební činnosti žáků a strategie výuky

1. popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích:

  • žák po výkladu jednotlivých paragrafů zákona svými slovy stručně zopakuje vždy v závěru výkladu nejdůležitější data a normy
  • žáci řeší ve skupinách jednotlivé dopravní situace, zdůvodní své rozhodnutí před celou třídou, každá skupina má jinou dopravní situaci a další skupiny hodnotí správnost řešení
  • žák řeší jednotlivé krizové situace v provozu na pozemních komunikacích, zdůvodní své rozhodnutí
  • žáci ve skupinách seznámí ostatní žáky s jednotlivými skupinami dopravních značek; co daná skupina určuje a rozebere význam jednotlivých dopravních značek
  • každý žák samostatně testuje jednotlivé části předpisů

2. popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B:

  • žák si během výkladu zaznamená úkony KP a povinnou výbavu
  • na závěr ve skupinách zdůvodní význam a obsah KP a povinné výbavy vozidla v návaznosti na situace v provozu
  • žáci předvedou po skupinách postup v případě závady na vozidle, každá skupina jinou závadu

3. popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:

  • žáci popíší a prakticky předvedou poskytování první pomoci při jednotlivých úrazech a dalších životu ohrožujících situací; každá skupina si připraví jiný druh úrazu a poskytování první pomoci, ostatní skupiny hodnotí a stanoví chyby v postupu

4. je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě):

  • žák se samostatně připravuje formou testů z jednotlivých částí

 

Žák je postupně formou případových studií připravován k řešení konkrétních situací z provozu na pozemních komunikacích s důrazem na řešení krizové situace v provozu na pozemních komunikacích.

Důraz je kladen na samostatné studium jednotlivých částí vyhlášek souvisejících s provozem na pozemních komunikacích.

Žáka formou průběžného hodnocení rovněž připravovat i na prostředí v PC, ve kterém bude prováděno přezkoušení na závěr modulu; a po absolvování modulu praktického, rovněž i na příslušném správním úřadu.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Modul je doporučen k zařazení do předposledního ročníku vzdělávání, zkrácení výuky v posledním ročníku tak nemá vliv na jeho kompletní absolvování.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Žák po absolvování modulu:

  • popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích;
  • popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B;
  • popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci;
  • je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě).
  1. popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích:

Ověření provést formou dílčích testů z těchto jednotlivých oblastí:

1. dílčí test - zákon 361/2000 – pojmy a povinnosti, 119 otázek;  2. dílčí test – zákon 361/2000 – jízda vozidly, 141 otázek; 3. dílčí test – zákon 361/2000 – ostatní ustanovení, 103 otázek;  4. dílčí test – dopravní značky, 156 otázek; 5. dílčí test – řešení dopravních situací, 61 otázek; 6. dílčí test – zásady bezpečné jízdy, 57 otázek; 7. dílčí test – související předpisy, 23 otázek.

  1. popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B:

Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 8. dílčí test – podmínky provozu vozidel, 37 otázek.

  1. popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:

Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 9. dílčí test – zdravotnická příprava, 35 otázek.

  1. je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě):

Ověření provést formou závěrečného testu v modulu.

V průběhu výuky provádět kontrolu znalostí formou opakovacích dílčích testů na PC (mdcr.cz – jednotlivé oblasti).

Závěrečné ověření znalostí z modulu provádět výhradně formou testů (mdcr.cz) na PC, čímž připravit žáka na prostředí ve kterém se provádí závěrečná zkouška na příslušném správním úřadě.

Kritéria hodnocení

Kritéria výsledku pro splnění modulu:

  1. účast na modulu při "standardním způsobu výuky" musí být 100 %, tj. absence na výuce modulu  musí být 0%
  2. splnit všechny průběžné hodnotící testy (celkem 9 dílčích testů, každý min. na 75%)
  3. splnění závěrečného testu v modulu; totožný dle kritérií (skladba otázek, doba trvání testu a počet minimálně stanovených bodů) u závěrečné zkoušky o získání řidičského oprávnění (minimálně 43 bodů z 50 možných) 43 - 44 b – hodnocení 4; 45 - 46 b – hodnocení 3; 47 - 48 b – hodnocení 2; 49 - 50 b – hodnocení 1; čas na provedení testu 30 minut.

Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:

Hodnocení ústní:

  • Výborný - ovládá výborně problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
  • Chvalitebný - ovládá dobře problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
  • Dobrý - ovládá látku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
  • Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
  • Nedostatečný - látku neovládá.

Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):

  • Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
  • Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
  • Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
  • Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
  • Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.

Doporučená literatura

  • Zákon o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.)
  • Učebnice pro autoškoly
  • Standardy poskytování první pomoci
  • Webové stránky: etesty2.mdcr.cz

Poznámky

  1. Nutné vybavení PC a on line přístup na dané webové stránky k ověření teoretických znalostí.    
  2. Doporučený postup návaznosti jednotlivých modulů: modul teoretický B, modul praktický B, zkouška z odborné způsobilosti /B/, modul teoretický C, modul praktický C, zkouška z odborné způsobilosti /C/
  3. Na daný modul navazuje modul pro praktickou přípravu řidičského oprávnění skupiny B a dále následuje (v dalším popř. stejném ročníku oboru vzdělání) modul pro teoretickou a praktickou přípravu k rozšíření řidičského oprávnění na skupinu C.
  4. Moduly teoretické i praktické jsou realizované v rámci odborného vzdělávacího okruhu v RVP Řízení motorových vozidel. Praktické moduly (jízdy s vozidly příslušné skupiny ŘO) jsou realizovány výhradně formou individuálního výcviku.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Chvílíček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné