VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny B
Kód modulu
39-m-4/AH41
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
39 - Speciální a interdisciplinární obory
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
37 - Doprava a spoje
41 - Zemědělství a lesnictví
43 - Veterinářství a veterinární prevence
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
39-41-L/01 Autotronik
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Podmínky stanovené v § 13 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
- písemná žádost (formulář Žádost o přijetí do výuky a výcviku)
- zahájení nejdříve 2 roky před dosažením věku pro skupinu B
- způsobilost k právním úkonům (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku)
- zdravotní způsobilost pro skupinu B (formulář Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, praktický lékař)
- není ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
- prohlubuje a rozvíjí znalosti a dovednosti žáků a jejich vyjadřovací a komunikační schopnosti, zejména s ohledem na praktické užívání
- učí žáky logickému myšlení, předvídavosti, řešení možných problémů, získávání, třídění a vyhodnocování informací
- vytváří základ pro další vzdělávání
Očekávané výsledky učení
Žák po absolvování modulu:
- ovládá předpisy o provozu na pozemních komunikacích
- ovládá dopravní značky a vysvětlí jejich význam
- vysvětlí jednotlivé dopravní situace a správně je řeší podle pravidel
- ovládá podmínky pro získání event. pozbytí odborné i zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel
- uvědomuje si svoji zodpovědnost při účasti na silničním provozu v roli různých účastníků provozu (chodec, cyklista, řidič)
- vysvětlí rozdíl v kvalifikaci přestupku a trestného činu na úseku dopravy, způsoby jejich řešení a postihy za jejich spáchání
- orientuje se v problematice bodového systému, popř. je schopen vyhledávat v seznamu jednotlivé přestupky a sankce za ně udělované
- popíše pracoviště řidiče osobního automobilu
- správně nastaví a seřídí všech prvky potřebné k ovládání vozidla
- popíše správné ovládání vozidla při jednotlivých řidičských úkonech (rozjezd vozidla na rovině, do svahu a ze svahu, zastavení vozidla, řazení jednotlivých převodových stupňů)
- vysvětlí význam přiměřené rychlosti vzhledem k ostatním účastníkům provozu
- vysvětlí pojem „brzdná dráha“ a vlivy, které na ni působí
- popíše jednotlivé elektronické systémy používané v moderních automobilech a vysvětlí jejich význam pro bezpečnost provozu
- vysvětlí rozdíl mezi aktivní a pasivní bezpečností a vyjmenuje prvky těchto systémů
- vysvětlí jednotlivé druhy zádržných systémů, způsob jejich použití a vysvětlí jejich význam pro bezpečnost provozu
- chápe souvislost mezi užíváním alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek a bezpečností provozu
- vyjmenuje zásady pro správné uložení nákladu a jeho zajištění proti nežádoucímu pohybu
- vysvětlí vliv nepříznivých klimatických podmínek na jízdu
- vysvětlí základní pravidla pro dodržování bezpečnosti práce při různých úkonech údržby vozidla a manipulace s ním
- vysvětlí funkční celky osobního automobilu
- popíše základní kontrolu vozidla před jízdou
- vysvětlí základní postupy při odhalování běžných závad a jejich odstraňování
- vyjmenuje možné následky na zdraví při zraněních způsobených při dopravních nehodách
- rozpozná příznaky jednotlivých stavů ohrožujících život
- vysvětlí postup při poskytování první laické (předlékařské) pomoci a při obnovování důležitých životních funkcí
- vyjmunje obsah běžné autolékárničky a dokáže vysvětlit způsob použití jejích jednotlivých částí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Předpisy o provozu na pozemních komunikacích
- Základní pojmy
- Základní podmínky účasti na provozu, povinnosti účastníků provozu
- Jízda v jízdních pruzích
- Jízda ve zvláštních případech
- Rychlost jízdy
- Obecná a místní úprava provozu
- Dopravní značení, druhy, umístění, platnost
- Řízení provozu světelnými signály a pokyny policisty
- Řešení dopravních situací
- Zastavení a stání
- Železniční přejezd
- Vlečení vozidel
- Provoz na dálnici, v obytné, pěší a cyklistické zóně
- Dopravní nehoda
- Skupiny vozidel, podmínky udělení a držení řidičského oprávnění, věk
- Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
- Technická způsobilost vozidel, pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla
- Přestupky a trestné činy v dopravě
- Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy
- Seznámení s vozidlem (konstrukční uspořádání vozidla, přístup do jednotlivých prostor), nastupování, vystupování
- Přizpůsobení pracoviště řidiče, seřízení jednotlivých prvků (sedadlo, opěradlo, opěrka hlavy, volant, zpětná zrcátka, bezpečnostní pás)
- Hlavní ovládací prvky a správná manipulace s nimi (volant, řadicí páka, parkovací brzda, pedály, páčky pod volantem, ostatní ovladače)
- Startování motoru (spínací skříňka), řazení rychlostních stupňů (základní řadicí schémata)
- Manévrování s vozidlem (rozjezd na rovině, do svahu, ze svahu, zastavení, couvání, parkování kolmé, šikmé, podélné)
- Přiměřená rychlost, bezpečná vzdálenost, brzdná dráha, adheze, aquaplaning, defenzivní jízda
- Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla (stabilita a ovladatelnost, výhled z vozidla, viditelnost, pohodlí, zádržné systémy, deformační zóny), elektronické systémy motorových vozidel (ABS, ASR, ESP...)
- Vliv povětrnostních podmínek na bezpečnost jízdy (jízda za tmy, mlhy, deště, sněžení, na kluzkém povrchu)
- Přeprava osob a nákladu (jízda s prázdným a naloženým vozidlem, přeprava nákladu v zavazadlovém prostoru, na střeše, na nosičích, přečnívající náklad)
- Psychologické aspekty řízení motorových vozidel (význam odpočinku, biorytmů člověka, vliv alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek a léčiv, věk, zkušenost, agresivita)
- Řešení krizových situací v provozu na pozemních komunikacích
- Ovládání a údržba vozidla
- Kontrola vozidla před jízdou (vnější obhlídka vozidla, kontrola provozních kapalin, osvětlení vozidla, přístrojová deska před a po nastartování)
- Základní funkční celky osobního automobilu, projevy nejběžnějších poruch a jejich případné odstranění
- Zdravotnická příprava
- Anatomie člověka, nejčastější druhy poranění při dopravních nehodách, život ohrožující stavy
- Právní důsledky neposkytnutí pomoci, obsah a použití autolékárničky
- Praktické poskytování první pomoci při úrazech a dalších životu ohrožujících situací
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích:
- žák po výkladu jednotlivých paragrafů zákona svými slovy stručně zopakuje vždy v závěru výkladu nejdůležitější data a normy
- žáci řeší ve skupinách jednotlivé dopravní situace, zdůvodní své rozhodnutí před celou třídou, každá skupina má jinou dopravní situaci a další skupiny hodnotí správnost řešení
- žák řeší jednotlivé krizové situace v provozu na pozemních komunikacích, zdůvodní své rozhodnutí
- žáci ve skupinách seznámí ostatní žáky s jednotlivými skupinami dopravních značek; co daná skupina určuje a rozebere význam jednotlivých dopravních značek
- každý žák samostatně testuje jednotlivé části předpisů
2. popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B:
- žák si během výkladu zaznamená úkony KP a povinnou výbavu
- na závěr ve skupinách zdůvodní význam a obsah KP a povinné výbavy vozidla v návaznosti na situace v provozu
- žáci předvedou po skupinách postup v případě závady na vozidle, každá skupina jinou závadu
3. popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:
- žáci popíší a prakticky předvedou poskytování první pomoci při jednotlivých úrazech a dalších životu ohrožujících situací; každá skupina si připraví jiný druh úrazu a poskytování první pomoci, ostatní skupiny hodnotí a stanoví chyby v postupu
4. je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě):
- žák se samostatně připravuje formou testů z jednotlivých částí
Žák je postupně formou případových studií připravován k řešení konkrétních situací z provozu na pozemních komunikacích s důrazem na řešení krizové situace v provozu na pozemních komunikacích.
Důraz je kladen na samostatné studium jednotlivých částí vyhlášek souvisejících s provozem na pozemních komunikacích.
Žáka formou průběžného hodnocení rovněž připravovat i na prostředí v PC, ve kterém bude prováděno přezkoušení na závěr modulu; a po absolvování modulu praktického, rovněž i na příslušném správním úřadu.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul je doporučen k zařazení do předposledního ročníku vzdělávání, zkrácení výuky v posledním ročníku tak nemá vliv na jeho kompletní absolvování.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák po absolvování modulu:
- popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích;
- popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B;
- popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci;
- je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě).
- popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích:
Ověření provést formou dílčích testů z těchto jednotlivých oblastí:
1. dílčí test - zákon 361/2000 – pojmy a povinnosti, 119 otázek; 2. dílčí test – zákon 361/2000 – jízda vozidly, 141 otázek; 3. dílčí test – zákon 361/2000 – ostatní ustanovení, 103 otázek; 4. dílčí test – dopravní značky, 156 otázek; 5. dílčí test – řešení dopravních situací, 61 otázek; 6. dílčí test – zásady bezpečné jízdy, 57 otázek; 7. dílčí test – související předpisy, 23 otázek.
- popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny B:
Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 8. dílčí test – podmínky provozu vozidel, 37 otázek.
- popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:
Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 9. dílčí test – zdravotnická příprava, 35 otázek.
- je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny B (test na PC na příslušném správním úřadě):
Ověření provést formou závěrečného testu v modulu.
V průběhu výuky provádět kontrolu znalostí formou opakovacích dílčích testů na PC (mdcr.cz – jednotlivé oblasti).
Závěrečné ověření znalostí z modulu provádět výhradně formou testů (mdcr.cz) na PC, čímž připravit žáka na prostředí ve kterém se provádí závěrečná zkouška na příslušném správním úřadě.
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- účast na modulu při "standardním způsobu výuky" musí být 100 %, tj. absence na výuce modulu musí být 0%
- splnit všechny průběžné hodnotící testy (celkem 9 dílčích testů, každý min. na 75%)
- splnění závěrečného testu v modulu; totožný dle kritérií (skladba otázek, doba trvání testu a počet minimálně stanovených bodů) u závěrečné zkoušky o získání řidičského oprávnění (minimálně 43 bodů z 50 možných) 43 - 44 b – hodnocení 4; 45 - 46 b – hodnocení 3; 47 - 48 b – hodnocení 2; 49 - 50 b – hodnocení 1; čas na provedení testu 30 minut.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
- Zákon o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.)
- Učebnice pro autoškoly
- Standardy poskytování první pomoci
- Webové stránky: etesty2.mdcr.cz
Poznámky
- Nutné vybavení PC a on line přístup na dané webové stránky k ověření teoretických znalostí.
- Doporučený postup návaznosti jednotlivých modulů: modul teoretický B, modul praktický B, zkouška z odborné způsobilosti /B/, modul teoretický C, modul praktický C, zkouška z odborné způsobilosti /C/
- Na daný modul navazuje modul pro praktickou přípravu řidičského oprávnění skupiny B a dále následuje (v dalším popř. stejném ročníku oboru vzdělání) modul pro teoretickou a praktickou přípravu k rozšíření řidičského oprávnění na skupinu C.
- Moduly teoretické i praktické jsou realizované v rámci odborného vzdělávacího okruhu v RVP Řízení motorových vozidel. Praktické moduly (jízdy s vozidly příslušné skupiny ŘO) jsou realizovány výhradně formou individuálního výcviku.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Chvílíček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.