VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny C
Kód modulu
39-m-4/AH40
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
39 - Speciální a interdisciplinární obory
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
37 - Doprava a spoje
41 - Zemědělství a lesnictví
43 - Veterinářství a veterinární prevence
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
39-41-L/01 Autotronik
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
V rámci sdružené výuky a výcviku podle ustanovení § 13 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, podání společné žádosti pro skupiny B+C
- písemná žádost o přijetí do výuky a výcviku pro skupiny B+C (formulář Žádost o přijetí do výuky a výcviku);
- zahájení nejdříve 2 roky před dosažením věku pro skupinu B a před dosažením snížené věkové hranice pro skupinu C (dle ustanovení § 83 odst. 5 písm. g) zákona č. 361/2000 Sb., zákona o provozu na pozemních komunikacích), tj. od 16 let;
- způsobilost k právním úkonům (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku);
- zdravotní způsobilost pro skupinu B+C (formulář Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, praktický lékař);
- není ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel (čestné prohlášení je součástí Žádosti o přijetí do výuky a výcviku);
- předchozí nebo souběžné absolvování modulu Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny B
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je napojen na výsledky vzdělávání RVP (oblast řízení motorových vozidel) a reflektuje výsledky učení podle stanoveného užšího odborného základu pro obory vzdělání v autoopravárenství. Cílem modulu je odborně teoreticky připravit žáka pro získání řidičského oprávnění skupiny C. Výuku v modulu (obsah modulu) lze provádět v jakémkoli pořadí. Návaznost tohoto a dalších modulů je popsána v poznámce.
Modul:
- prohlubuje a rozvíjí znalosti a dovednosti žáků a jejich vyjadřovací a komunikační schopnosti, zejména s ohledem na praktické užívání
- učí žáky logickému myšlení, předvídavosti, řešení možných problémů, získávání, třídění a vyhodnocování informací
- vytváří základ pro další vzdělávání
Očekávané výsledky učení
Žák po absolvování modulu:
- ovládá předpisy o provozu na pozemních komunikacích vztahující se k nákladním automobilům s největší povolenou hmotností převyšující 3.500 kg
- popíše pracoviště řidiče nákladního automobilu
- popíše správné nastavení a seřízení všech prvků potřebných k ovládání nákladního automobilu
- vysvětlí správné ovládání nákladního automobilu při jednotlivých řidičských úkonech (rozjezd vozidla na rovině, do svahu a ze svahu, zastavení vozidla, řazení jednotlivých převodových stupňů);
- vysvětlí odlišnosti ve způsobu jízdy s nákladním automobilem ve srovnání s osobním automobilem
- vyjmenuje základní pravidla pro nakládání, rozmístění a upevnění nákladu na ložné ploše nákladního automobilu
- vysvětlí specifika přepravy různých druhů nákladu (pevný, sypký, kapalný, živá a neživá zvířata atd.)
- vyjmenuje základní druhy záznamových zařízení používaných v nákladních automobilech a je seznámen s jejich obsluhou
- vysvětlí význam odpočinku a biorytmů na kvalitu výkonu řidiče nákladního automobilu
- popíše základní funkční celky nákladního automobilu
- popíše kontrolu nákladního automobilu před jízdou
- je připraven složit zkoušku z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy dle ustanovení § 40 zákona č. 247/2000 Sb.
- je připraven složit zkoušku z ovládání a údržby vozidla dle ustanovení § 41 zákona č. 247/2000 Sb.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Předpisy o provozu na pozemních komunikacích
- Povinnosti řidiče nákladního automobilu
- Odlišnosti předpisů o provozu na pozemních komunikacích vztahujících se k nákladním automobilům
- Omezení jízdy některých vozidel
- Přeprava nákladu
- Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy
- Seznámení s nákladním automobilem (konstrukční uspořádání vozidla, přístup do jednotlivých prostor), nastupování, vystupování
- Odlišnosti v přípravě pracoviště řidiče oproti osobnímu automobilu
- Hlavní ovládací prvky a správná manipulace s nimi (volant, řadicí páka, parkovací brzda, pomocné brzdy, pedály, páčky pod volantem, ostatní ovladače)
- Zásady bezpečné jízdy s nákladním automobilem (rozměry vozidla, hmotnost, výhled z vozidla, způsob jízdy, brzdná dráha)
- Ovládání a údržba vozidla
- Kontrola vozidla před jízdou, povinná výbava vozidel
- Kola a pneumatiky
- Mazání a dobíjení
- Kapalinová a vzduchová chladicí soustava
- Palivová soustava vznětového motoru
- Sací a výfuková soustava
- Převodová ústrojí
- Podvozek a řízení
- Brzdová soustava
- Elektrická soustava
- Jízdní soupravy
- Tachograf
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Žák je postupně formou případových studií připravován k řešení konkrétních situací z provozu na pozemních komunikacích s důrazem na řešení krizových situací v provozu na pozemních komunikacích.
Důraz je kladen na samostatné studium jednotlivých částí vyhlášek souvisejících s provozem na pozemních komunikacích.
Žáka formou průběžného hodnocení rovněž připravovat i na prostředí v PC, ve kterém bude prováděno přezkoušení na závěr modulu; a po absolvování modulu praktického /C/, rovněž i na příslušném správním úřadu.
- popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích (obsah učiva modulu - Předpisy o provozu na pozemních komunikacích):
- žák po výkladu jednotlivých paragrafů zákona svými slovy stručně zopakuje vždy v závěru výkladu nejdůležitější data a normy
- žáci řeší ve skupinách jednotlivé dopravní situace, zdůvodní své rozhodnutí před celou třídou, každá skupina má jinou dopravní situaci a další skupiny hodnotí správnost řešení
- žáci ve skupinách seznámí ostatní žáky s jednotlivými skupinami dopravních značek; co daná skupina určuje a rozebere význam jednotlivých dopravních značek
- každý žák samostatně testuje jednotlivé části předpisů
- popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny C (obsah učiva modulu - Ovládání a údržba vozidla) :
- žák si během výkladu zaznamená úkony kontrolní prohlídky (dále jen KP) a povinnou výbavu
- na závěr ve skupinách zdůvodní význam a obsah KP a povinné výbavy vozidla v návaznosti na situace v provozu
- žáci předvedou po skupinách postup v případě závady na vozidle, každá skupina jinou závadu
- popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:
- žáci prakticky předvedou poskytování první pomoci při jednotlivých úrazech;
- každá skupina si připraví jiný druh úrazu a poskytování první pomoci, ostatní skupiny hodnotí a stanoví chyby v postupu
- je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny C (test na PC na příslušném správním úřadě) (obsah učiva modulu - Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy):
- žáci po výkladu a samostudiu samostatně vyjmenují a vysvětlí zásydy bezpečné a defenzivní jízdy; každý žák si připraví jednu určenou zásadu (v rámci samostudia) a tu vysvětlí ostatním žákům
- žák se samostatně připravuje formou testů z jednotlivých částí
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul je doporučen k zařazení do předposledního ročníku vzdělávání společně s modulem Teoretická odborná připravenost k získání řidičského oprávnění skupiny B, zkrácení výuky v posledním ročníku tak nemá vliv na jeho kompletní absolvování.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
V průběhu výuky provádět kontrolu znalostí formou opakovacích dílčích testů na PC (mdcr.cz – jednotlivé oblasti).
Závěrečné ověření znalostí z modulu provádět výhradně formou testů (mdcr.cz) na PC, čímž připravit žáka na prostředí ve kterém se provádí závěrečná zkouška na příslušném správním úřadě.
- popíše a vysvětlí jednotlivé části předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích:
Ověření provést formou dílčích testů z těchto jednotlivých oblastí: 1. dílčí test - zákon 361/2000 – pojmy a povinnosti, 119 otázek; 2. dílčí test – zákon 361/2000 – jízda vozidly, 141 otázek; 3. dílčí test – zákon 361/2000 – ostatní ustanovení, 103 otázek; 4. dílčí test – dopravní značky, 156 otázek; 5. dílčí test – řešení dopravních situací, 61 otázek; 6. dílčí test – zásady bezpečné jízdy, 57 otázek; 7. dílčí test – související předpisy, 23 otázek.
- popíše jednotlivé úkony kontrolní prohlídky a vyjmenuje povinnou výbavu vozidla skupiny C:
Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 8. dílčí test – podmínky provozu vozidel, 37 otázek.
- popíše postup poskytování první pomoci dle standardů první pomoci:
Ověření provést formou dílčího testu z této oblasti: 9. dílčí test – zdravotnická příprava, 35 otázek.
- je teoreticky připraven na absolvování teoretické části zkoušky odborné způsobilosti k získání řidičského oprávnění skupiny C (test na PC na příslušném správním úřadě):
Ověření provést formou závěrečného testu v modulu. Obsah údržby vozidla se ověřuje dvěma otázkami z celkově předepsaných 45 otázek.
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- absence na výuce modulu nesmí přesáhnout 20% (dle právní normy je povinná účast 12 hodin teorie výuky)
- splnit všechny průběžné hodnotící testy (celkem 9 dílčích testů, každý min. na 75%)
- splnění závěrečné části z oblasti údržby vozidla dle stanovených otázek (mdcr.cz), každý žák správně zodpoví a vysvětlí dvě zvolené otázky z celkového počtu 45 otázek
- splnění závěrečného testu v modulu; totožný dle kritérií (skladba otázek, doba trvání testu a počet minimálně stanovených bodů) u závěrečné zkoušky o získání řidičského oprávnění (minimálně 43 bodů z 50 možných) 43 - 44 b – hodnocení 4; 45 - 46 b – hodnocení 3; 47 - 48 b – hodnocení 2; 49 - 50 b – hodnocení 1; čas na provedení testu 30 minut.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku odborné připravenosti k řízení vozidel, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
- Zákon o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.)
- Učebnice pro autoškoly
- Standardy poskytování první pomoci
- Webové stránky: etesty2.mdcr.cz
Poznámky
- Nutné vybavení PC a on line přístup na dané webové stránky k ověření teoretických znalostí.
- Doporučený postup návaznosti jednotlivých modulů:
- modul teoretický a praktický pro skupinu B
- modul teoretický (C)
- modul praktický (C)
- zkouška z odborné způsobilosti (C)
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Chvílíček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.