Detail modulu Kultura

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Kultura

Kód modulu

UK-m-3/AH18

Typ vzdělávání

Všeobecné vzdělávání

Typ modulu

všeobecně vzdělávací

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Vzdělávací oblasti

UK - Umění a kultura (včetně literatury)

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV potřebných k rozvoji žákovských dovedností ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Kultura a je úzce propojen s modulem Projevy umění. Je orientován na utváření kladného vztahu k materiálním a duchovním hodnotám a na jejich ochranu. Pomáhá formovat kulturní postoje žáka a rozvíjí sociální kompetence žáků. Směřuje k získání přehledu o dění v kultuře a k porozumění specifik národnostních kultur. Modul se podílí na formování postojů žáků k národnostním menšinám v České republice a učí je vhodnému společenskému chování v konkrétní situaci. Pro moduly spadající do vzdělávací oblasti Umění a kultura je charakteristická vysoká míra vzájemné provázanosti všech modulů.

Očekávané výsledky učení

Žák

a) porozumí obsahu pojmů kultura, lidové umění a užitá tvorba;

b) porovná typické znaky kultur národnostních menšin na našem území;

c) respektuje a dodržuje zásady společenského vystupování.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Kultura v jejích rozmanitých projevech;
  • společenské vystupování.

Pozornost je věnována zejména přímému kontaktu žáků s kulturním prostředím (výstavy, koncerty, divadelní představení, exkurze, besedy s umělci, návštěvy kulturních památek), vedení k porozumění obsahu pojmů kultura, lidové umění, užitá tvorba a rozvíjení kulturního a společenského vystupování.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • různé výukové postupy vedoucí k osvojení základních pojmů z oblasti kultury (kultura, národnostní kultura, společenská kultura, kultura bydlení, kultura odívání, lidové umění, užitá tvorba, ochrana kulturních hodnot, reklama a její vliv na životní styl člověka) s využitím různých tištěných i elektronických zdrojů informací
  • exkurze po památkách regionu s následným vyhodnocením (pomocí krátké zprávy, popř. ověření jednoduchým testem, pracovním listem)
  • návštěva divadelního představení, filmu, koncertu, výstavy … a vyhodnocení formou besedy, včetně hodnocení společenského chování

Zařazení do učebního plánu, ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení je výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.

a) porozumí obsahu pojmů kultura, lidové umění a užitá tvorba;

v průběhu modulu užíváno prvků formativního hodnocení, případně prostřednictvím pracovních listů

b) porovná typické znaky naší kultury a kultur národnostních menšin;

v průběhu modulu užíváno prvků formativního hodnocení, případně prostřednictvím pracovních listů

c) respektuje a dodržuje zásady společenského vystupování;

v průběhu modulu užíváno zásadně prvků formativního hodnocení

Kritéria hodnocení

Při průběžném hodnocení jednotlivých výsledků učení se doporučuje využít především prvků formativního hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování míry osvojení úrovně daných dovedností.

Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a) a b) lze případně využít objektivizovaného evaluačního nástroje, tedy souhrnný test nebo pracovní list / pracovní listy. V takovém případě jsou doporučená kritéria nastavena následovně:

mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:

Nedostatečný: úspěšnost žáka pod 40 %

Dostatečný: úspěšnost žáka od 40 do 55 %

Dobrý: úspěšnost žáka od 56 do 70 %

Chvalitebný: úspěšnost žáka od 71 do 85 %

Výborný: úspěšnost žáka od 86 do 100 %

Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a nižší úrovní obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.

 

Celkové hodnocení modulu

Doporučeným způsobem celkového hodnocení modulu je hodnocení na škále uspěl – neuspěl.

V modulu uspěl každý žák, který splnil výsledky učení a), b) i c).

Pokud chce vyučující vyjádřit výsledek žáka v modulu známkou, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:

Nedostatečný: žák neuspěl v žádném výsledku učení

Dostatečný: žák uspěl ve výsledku učení a) nebo b) + neuspěl ve výsledku učení c)

Dobrý: žák uspěl ve výsledku učení a) i b) + neuspěl ve výsledku učení c)

Chvalitebný: žák uspěl ve výsledku učení a) nebo b) + uspěl ve výsledku učení c)

Výborný: žák uspěl ve všech výsledcích učení

Doporučená literatura

učebnice a další výukové materiály dle výběru a potřeb vyučujícího

Poznámky

Obsahové upřesnění

VV - Všeobecné vzdělávání

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Bolechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné