Centra umění
UK-m-3/AH17
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
8
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV ve vzdělávacích oblastech literární výchova, umění a kultura a člověk a společnost.
Vzdělávací modul spadá do obsahových okruhů Projevy umění a Kultura. Žáci si v průběhu modulu osvojují znalosti a dovednosti o základních kulturních centrech historie i současnosti s důrazem na Českou republiku a region, ve kterém žijí. Získávají orientaci v uměleckých směrech a obdobích ve vztahu k místům jejich rozvoje, vyhledávají informace potřebné k jejich rozlišení. Při vyhledávání informací pracují s tištěnými i elektronickými zdroji. Pro moduly spadající do vzdělávací oblasti Umění a kultura je charakteristická vysoká míra vzájemné provázanosti všech modulů.
Žák:
a) porovná projevy umění v různých uměleckých obdobích a směrech;
b) lokalizuje s využitím informačních zdrojů důležitá centra umění historie i současnosti;
c) rozezná významné kulturní památky, kulturní instituce a centra umění v České republice i regionu;
d) vyhledává a zpracovává informace o umění a kultuře s aktivním využitím informačních technologií.
Modul je věnován základním centrům kultury a umění v dějinách lidstva, je zaměřen především na euroamerický civilizační okruh (křesťanství, židovská a islámská kultura). Zvláštní pozornost je věnována umění v České republice a regionu, kde se škola nachází.
Vzhledem k potenciálně širokému obsahovému záběru modulu je potřeba vybrat základní nepodkročitelný obsah vzdělávání v závislosti na podmínkách a potřebách konkrétní školy.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) porovná projevy umění v různých uměleckých obdobích a směrech;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
b) lokalizuje s využitím informačních zdrojů důležitá centra umění historie i současnosti;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
c) rozezná významné kulturní památky, kulturní instituce a centra umění v České republice i regionu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
d) vyhledává a zpracovává informace o umění a kultuře s aktivním využitím informačních technologií;
v průběhu celého modulu hodnoceno prostředky formativního hodnocení
Výsledky učení a)–c) ověřovány v závěru modulu souhrnným testem / pracovním listem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je přibližně třetinové zastoupení každého výsledku učení a)–c). Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 20 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl). Výsledek učení d) je hodnocen formativně.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení je využíváno pracovních listů (souborů úloh), které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným pracovním listem / testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a nižší úrovní obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
učebnice a další výukové materiály dle výběru a potřeb vyučujícího
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Rejthar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.