Geometrie v prostoru (H)
MA-m-3/AH11
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
MA - Matematika a její aplikace
Stereometrie v praxi
12
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané na SŠ v modulech Geometrie v rovině (jeho součástí je i goniometrie a trigonometrie pravoúhlého trojúhelníka), Operace s čísly a Číselné a algebraické výrazy a na ZŠ v geometrii v prostoru; v aritmetice (počítání s racionálními čísly) a v algebře (určí hodnotu veličiny dosazením zadaných hodnot proměnných do vzorce, vyjádření veličiny/proměnné ze vzorce). Eventuálně Žákovské projekty.
Určování polohových a metrických vlastností geometrických útvarů v prostoru je důležitou součástí řešení problémů z běžného života i odboru vzdělávání. Při zkoumání vzájemných poloh prostorových útvarů dochází k využívání a k dalšímu rozvoji prostorové představivosti. Výpočty charakteristik těles a jejich povrchů a objemů posilují využívání známých algoritmů a umožňují objevování nových postupů řešení. Při tom si žák osvojuje převádění délkových, plošných a objemových jednotek a získává podstatné informace pro svou praxi.
Geometrie v prostoru má žákům umožnit aplikovat matematické poznatky do příkladů z praxe a běžného života. Žáci propojují teoretické poznatky s aplikací.
Výuka stereometrie uzavírá matematické vzdělávání v oblasti syntetické geometrie na konkrétních objektech.
Získané kompetence jsou klíčové pro technicky zaměřené odborné předměty, kde jsou dále rozvíjeny.
Obsahový okruh:
Určení vzájemné polohy geometrických útvarů v prostoru
Výpočty charakteristik prostorových útvarů
Výpočty povrchů a objemů těles
Převody jednotek délky, obsahu a objemu
Návaznosti modulu:
Tento modul přímo navazuje na modul geometrie v rovině (planimetrie).
Modul má návaznost na odborné vzdělávání u všech oborů H volbou úloh odvozených nebo převzatých z odborných předmětů. Např. u technických oborů navazuje na předmět Technické kreslení, odborné technické předměty a Odborný výcvik.
U všech oborů poskytuje základ pro využití výpočtů charakteristik těles, jejich povrchů a objemů a převodů jejich jednotek v běžném životě i oboru vzdělávání.
Žák
Veškeré kompetence je třeba rozvíjet při využití na konkrétních objektech souvisejících s oborem vzdělávání a problémy každodenní praxe. Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Žáci:
V oborech H je nutné z důvodu schopností, motivace žáků i názornosti učiva studovat vlastnosti prostorových útvarů na konkrétních objektech ve vztahu k praxi a oboru vzdělávání. Ke složitějším výpočtům využívat digitální technologie a zdroje informací.
Je nutno důsledně stavět na osvojených kompetencích z předchozího vzdělávání a nové poznatky získávat, pokud možno moderováním žákovy činnosti a jeho řízeným objevováním. Dovednosti upevňovat řešením úloh.
Je důležité provázat výuku s ostatními odbornými předměty a IKT.
2. nebo 3. ročník
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Je nutno zohledňovat specifika žáků a jejich znevýhodnění. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval. Hodnocení známkou lze využít k sumativnímu hodnocení, pokud se v rámci ŠVP používá známkování.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží k žákovým schopnostem, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–86 bodů …. výborný
85–71 bodů …. chvalitebný
70–46 bodů … dobrý
45–26 bodů … dostatečný
25–0 bodů …. nedostatečný
Fuchs Eduard, Binterová Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004. ISBN 800-7196-294-5.
Keblová Alena, Volková Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, Geometrie. Septima s r.o., Praha 2002. ISBN 978-80-7216-343-4.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-367-7.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 2. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-260-1.
M. Bartošek, J. Bobek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
Vzdělávací modul je určen žákům ve všech oborech vzdělání kategorie vzdělávání H (střední odborné vzdělávání s výučním listem).
Jako žákovský projekt lze použít např. komplexní úlohu Stereometrie v praxi, kterou vytvořil Josef Bobek.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Staněk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.