VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Předběžná příprava potravin E – teoretický
Kód modulu
65-m-2/AH08
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Příprava teplých pokrmů
(kód: 65-001-H)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Modul Předběžná příprava potravin navazuje na základní znalosti významu technologie, zásad správné výživy a skladování potravin.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul rozšiřuje základní znalosti z předmětu Technologie, jehož cílem je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o předběžné přípravě základních potravin. Teoretická výuka bude vhodně doplněna aktivizujícími metodou formou videoukázek, jež tematicky vymezí žákům odbornou diskusi.
Po absolvování modulu budou žáci srozuměni s přehledem přípravy potravin rostlinného, živočišného původu. Modul by žákům měl pomoci při výkonu jejich profese, při správné orientaci jak postupovat při odstraňování nejedlých a nevzhledných částí potravin. Žáci se naučí způsoby mechanické úpravy pokrmů a jejich kořenění.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
- vykonat přípravné práce, opracovat suroviny s minimálními ztrátami
- použít odpovídající technologické zařízení
- dodržet ekologické předpisy při nakládání s odpady
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby, 65-51-E/02 Práce ve stravování
Žák po absolvování Modulu Předběžná příprava potravin:
- vysvětlí, co znamená výraz předběžná úprava potravin
- popíše zásady, které se musí dodržovat při předběžné úpravě potravin rostlinného a živočišného původu
- vyjmenuje způsoby krájení, porcování
- popíše vykosťování masa, odblaňování a protýkání
- vyjmenuje masa, která jsou vhodná pro mletí
- vysvětlí, proč kořeníme pokrmy, čím a kdy kořeníme
Kompetence ve vazbě na NSK
Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1.Předběžná příprava potravin rostlinného původu
- čištění suchým způsobem
- čištění mokrým způsobem
- mechanické zpracování zeleniny
- mechanické zpracování brambor
- mechanické zpracování ovoce
- předběžná úprava suchých potravin
2. Předběžná příprava potravin živočišného původu (jatečného masa, drůbeže, zvěřiny, ryb)
- dělení masa
- odležení, zrání masa
- vykosťování masa
- omývání masa
- dělení masa na porce
- odblaňování, naklepávání, škrábání, plnění masa
- dočištění, porcování, formování a vykosťování drůbeže
- příprava zvěřiny
- příprava ryb, jejich zabíjení, čistění, kuchání, porcování
3. Mletí, mixování, cezení, filtrování, šlehání a tření potravin
- mletí a mixování
- cezení a filtrování
- šlehání a tření
4. Kořenění pokrmů
- použití celého koření
- použití mletého a drceného koření
- použití zeleného koření, natí
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody výuky jsou koncipovány formou výkladu s návazností na předešlé znalosti žáků s využitím názorných a praktických ukázek. Výklad učitele je doplněný prezentacemi na jednotlivá témata (obsahové okruhy). Pro dosažení výsledků je vhodná práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky.
Výuka probíhá s využitím informačních a komunikačních technologií (dataprojektor, PC) a dalšími pomůckami. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučen řízený rozhovor, kladení vhodných otázek, modelové situace k procvičování postupů s návazností na odborný výcvik, pravidelné opakování učiva a diskuze.
Žák v rámci teoretické výuky:
- s porozuměním poslouchá mluvené projevy
- uplatňuje různé způsoby práce s textem, uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, využívá poznatků k tvořivé práci
- ovládá různé techniky učení, učení ve skupině, videofeedback, spolupracují s ostatními spolužáky
- účastní se aktivně diskusí
- formuluje a obhajuje své názory
Žák:
- Vysvětlí, co znamená výraz předběžná úprava potravin.
- Vyjmenuje zásady, které je nutno dodržovat při předběžné úpravě potravin rostlinného a živočišného původu.
- Popíše, jak čistíme potraviny suchým způsoben.
- Popíše, jak čistíme potraviny mokrým způsobem.
- Uvede způsoby krájení zeleniny, brambor a ovoce.
- Charakterizuje předběžnou úpravu obilovin a luštěnin.
- Vysvětlí, co znamená vykosťovat maso.
- Uvede způsoby dělení, porcování masa a odblaňování masa.
- Vyjmenuje, která masa jsou vhodná k mletí.
- Popíše, jak zabíjíme jednotlivé druhy drůbeže a její kuchání.
- Vysvětlí, proč drůbež drezírujeme.
- Vysvětlí postup zabíjení ryb, jejich kuchání, čištění a porcování.
- Uvede příklady, využití koření a kořenících přípravků při předběžné úpravě.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ověřování probíhá v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Technologie, 1. ročník těmito způsoby:
- Písemné zkoušení probraného učiva
- Ústní zkoušení probraného učiva
Žák:
- Charakterizuje čistění potravin rostlinného původu
- Charakterizuje čistění potravin živočišného původu
- Formuluje a vysvětlí nejvhodnější dělení, porcování u jednotlivých druhů potravin živočišného původu, pro jejich další technologické úpravy
- Posoudí, proč využíváme koření při přípravě pokrmů
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky.
Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:
- soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
- ústním a písemným zkoušením, kontrolními písemnými pracemi
- analýzou výsledků činností žáka
Žák bude v předmětu hodnocen alespoň třemi známkami za každé pololetí a je-li to možné, alespoň jednou za ústní zkoušení.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- správně je méně než 35 % známka 5
- správně je alespoň 35 a méně než 50 % známka 4
- správně je alespoň 50 a méně než 70 % známka 3
- správně je alespoň 70 a méně než 85 % známka 2
- správně je alespoň 85 % známka 1
Doporučená literatura
ALENA ŠINDELKOVÁ. Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2001. ISBN:80-7320-052-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.