Finanční matematika a finanční gramotnost (H)
MA-m-3/AH06
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
MA - Matematika a její aplikace
28
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané v rámci operací s reálnými čísly a s kalkulátorem.
Vzdělávací modul má za cíl propojit matematické vzdělávání, ekonomické vzdělávání a společenskovědní vzdělávání.
Obsahový okruh:
V tomto modulu se žáci v rámci společenskovědního a ekonomického vzdělávání seznámí se základními pojmy finanční gramotnosti a v matematice budou provádět výpočty, které se týkají změny cen zboží, spoření, úročení, sestavování rodinného rozpočtu, cenové tvorby, výpočtu DPH a placení daní.
Žák
Matematika – operace s reálnými čísly, procenta, trojčlenka, sestavení rodinného rozpočtu, výpočet ceny, výpočet úroku, výpočet DPH.
Společenskovědní vzdělávání (občanská nauka) – Člověk v lidském společenství (hospodaření jednotlivce a rodiny, rozpočet domácnosti, pojištění, půjčky, spoření, úvěry).
Ekonomické vzdělávání (ekonomika) – posouzení vlivu poměru nabídky a poptávky na cenu, výpočet DPH a daně z příjmu, orientace v platebním styku, směna peněz podle kurzovního lístku a úroková míra.
Informační a komunikační technologie – vyhledávání informací o finančních produktech.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval. Hodnocení známkou lze využít k sumativnímu hodnocení, pokud se v rámci ŠVP používá známkování.
Hodnocení body:
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení známkou:
100–86 bodů …. výborný
85–71 bodů …. chvalitebný
70–46 bodů … dobrý
45–26 bodů … dostatečný
25–0 bodů …. nedostatečný
Fuchs Eduard, Binterová Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004. ISBN 800-7196-294-5.
Keblová Alena, Volková Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, ARITMETIKA, ALGEBRA. Septima s r.o., Praha 2002. ISBN 80-7216-170-9.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-367-7.
M. Bartošek, J. Bobek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
Vzdělávací modul je určen žákům ve všech oborech vzdělání kategorie vzdělávání H (střední odborné vzdělávání s výučním listem).
Ve výuce lze využít i žákovské projekty.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.