Předběžná příprava potravin E – praktický
65-m-2/AH01
Odborné vzdělávání
odborný praktický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
11. 04. 2017
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
28
30. 04. 2020
Modul Předběžná příprava potravin navazuje na základní teoretické znalosti významu technologie, zásad správné výživy a skladování potravin.
Cílem modulu je poskytnout žákům základní praktické znalosti o předběžné přípravě základních potravin za využití vědomostí získaných v odborných vyučovacích předmětech a jejich uplatňování v praxi.
Žáci se naučí pracovat se surovinami, vybírat je, opracovávat a využívat při přípravě pokrmů.
Důraz bude kladen na vytvoření základních návyků k dodržování osobní hygieny, hospodárnému využívání potravin s ohledem na životní prostředí a bezpečnost práce.
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby a 65-51-E/02 Práce ve stravování.
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby a 65-51-E/02 Práce ve stravování.
Žák po absolvování Modulu Předběžná příprava potravin:
Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
1. Předběžná příprava potravin rostlinného původu
2. Předběžná příprava potravin živočišného původu (jatečného masa, drůbeže, zvěřiny, ryb)
3. Mletí, mixování, cezení, filtrování, šlehání a tření potravin
4. Kořenění pokrmů
Metody výuky jsou koncipovány formou základního výkladu s návazností na předešlé teoretické znalosti žáků. Vhodné formy jsou postupné vysvětlování, řízený rozhovor, instruktážních ukázky, názorné předvedení a diskuze.
Práce bude probíhat formou praktického cvičení ve skupinách a individuálně.
Metody a pracovní postupy s využitím názorných a praktických ukázek budou přiměřené v návaznosti na individuální potřeby žáků, jejich vnímání, představu, myšlení, dovednost a zájem.
Pro dosažení výsledků je vhodná práce s odbornou literaturou, recepturami teplých pokrmů a názorné praktické ukázky.
Odborný výcvik probíhá v kuchyních, v reálných pracovních podmínkách. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučena instruktáž, opakované procvičování praktických činností a využití metody práce s chybou.
Žáci v rámci praktické výuky:
Pracují neustále pod dozorem v reálném prostředí, školní kuchyni, ve školním odloučeném pracovišti, smluvním pracovišti nebo ve cvičné kuchyni školy pro přípravu pokrmů.
Náplň učebních činností tvoří jednu vyučovací jednotku v rozsahu 6 hodin odborného výcviku v 1. ročníku praxe.
Žák:
1. ročník
Ověřování probíhá v rámci praktické výuky těmito způsoby:
Žák:
Hodnocení je prováděno průběžně ústně a po dokončení je ohodnoceno známkou. Možná je prezentace výrobků ve skupině.
Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:
Žák musí být v předmětu hodnocen alespoň třemi známkami za každé pololetí, za jeho praktickou a tvůrčí činnost.
Při určování stupně prospěchu v předmětu se hodnotí praktické zvládnutí učiva žákem. Vyučující zároveň zohledňuje doporučení psychologických a jiných vyšetření, která mají přímý vztah ke způsobu hodnocení.
Žák je sledován, hodnocen po celou dobu provádění úkolu a důraz je kladen na základní dodržování:
ALENA ŠINDELKOVÁ. Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2001. ISBN:80-7320-052-X.
HANA SEDLÁČKOVÁ, PAVEL OUTOPAL. Technologie přípravy pokrmů I. Praha: Fortuna, 1998. ISBN:80-7168-571-2.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.