Sporty v přírodě, Lyžařský kurz, Péče o zdraví (H)
ZD-m-3/AG99
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
ZD - Člověk, jeho osobnost, zdraví a bezpečí
8
30. 04. 2020
Modul je bez nároku na předchozí znalosti a dovednosti.
Obsahový okruh: Tělesná výchova
Obsahový podokruh: Sporty v přírodě
Cílem modulu je seznámit žáky se základy a zásadami sportů v přírodě (povinné lyžování). Zejména se zásadami ekologického a bezpečného pohybu v přírodě, při různých formách turistiky (pěší, vodní, cyklo), při sportech mimo školní sportoviště, při bruslení nebo plavání.
Naučit žáky znalostem a dovednostem v péči o zdraví, první pomoci, zásadám jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí.
a) rozcvičí se před hlavní pohybovou činností a ukončí ji v souladu s hlavní pohybovou činností
b) zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
c) posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky ostatních cvičenců
d) užívá základy názvosloví základních poloh a pohybů
e) aktivně se podílí na organizaci třídní akce
f) osvojí si základy péče o zdraví, první pomoci, zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
Povinné:
a) lyžování (základy sjezdového a běžeckého lyžování a snowboardingu)
b) péče o zdraví, první pomoc, zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
Volitelné (lze vybrat jednu nebo více možností v každém školním roce):
c) bruslení
d) turistika a pohyb v přírodě
e) cyklistika
f) plavání
g) vodní turistika
Povinné:
a) Osvojí si základy sjezdového a běžeckého lyžování. Seznámí se s deseti pravidly FIS pro chování na sjezdových tratích. Teoreticky (videoukázkou) se dozví o možných nebezpečích pohybu ve volné přírodě zejména na horách. Vyzkouší si přípravu a organizaci závodů v sjezdových nebo běžeckých disciplínách.
b) Osvojí si (teoreticky, prakticky nebo za pomoci videa) první pomoc při vybraných úrazech, přivolání rychlé zdravotnické pomoci, použití záchranných pomůcek, zvládnutí zásad jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí a péče o tělesné a duševní zdraví, především důsledky sociálně patologických závislostí. První pomoc je součástí všech kurzů (povinného i volitelného).
Volitelné:
c) Osvojí si základy techniky bruslení.
d) Vyzkouší si (při kurzu turistiky a pohybu v přírodě) přípravu turistické akce, orientaci v terénu, popřípadě orientační běh. Teoreticky (videoukázkou) se dozví o možných nebezpečích pohybu ve volné přírodě zejména na horách.
e) Osvojí si základy cyklistiky. Vyzkouší si (při kurzu) přípravu cyklistického výletu.
f) Osvojí si (při výuce plavání) jeden plavecký způsob, kterým uplave určenou vzdálenost, dopomoc unavenému plavci a záchranu tonoucího. Teoreticky (videoukázkou) se dozví o možných nebezpečích plavání ve volné přírodě zejména v neznámých vodách a skocích do vody.
Ad Očekávané výsledky učení
a) rozcvičí se před hlavní pohybovou činností a ukončí ji v souladu s hlavní pohybovou činností
praktické předvedení, subjektivní posouzení učitelem;
b) zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
praktické předvedení, subjektivní posouzení učitelem;
c) posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky svoje i ostatních cvičenců
praktické předvedení, subjektivní posouzení učitelem;
d) užívá základy názvosloví základních poloh a pohybů
praktické předvedení, subjektivní posouzení učitelem;
e) aktivně se podílí na organizaci třídní akce
praktické předvedení, subjektivní posouzení učitelem;
f) osvojí si základy péče o zdraví, první pomoci, zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
praktické předvedení s teoretickým vysvětlením, test, subjektivní posouzení učitelem
Ad Očekávané výsledky učení
a) rozcvičí se před hlavní pohybovou činností a ukončí ji v souladu s hlavní pohybovou činností
předvede alespoň 8 rozcvičovacích cviků (průpravných her), které jsou v souladu s náplní hlavní činnosti;
b) zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
zvládne zvolené disciplíny v dostatečně správném provedení a v souladu s individuálními předpoklady;
c) posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky ostatních cvičenců
dokáže rozlišit dobré a špatné provedení pohybové činnosti a dokáže popsat, kde jsou zjevné nedostatky v provedení;
d) užívá základy názvosloví základních poloh a pohybů
správně používá názvosloví;
e) aktivně se podílí na organizaci třídní akce
zvládne spoluorganizovat pro svou třídu jednu z těchto akcí (turistický výlet, cyklistický výlet, závod v orientačním běhu, závod v plavání)
f) osvojí si základy péče o zdraví, první pomoci, zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
prakticky předvede první pomoc při vybraných úrazech, rozhovor s dispečinkem záchranné služby, teoreticky vysvětlí, jak a proč dané činnosti provádí a jaké záchranné pomůcky využije;
vysvětlí zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí;
dokáže rozlišit dobré a špatné činnosti ovlivňující péči o tělesné a duševní zdraví
Doporučené rozložení výuky: ideální rozvržení 2 hodiny v každém ročníku v jednom týdnu (během týdenního kurzu); lze rozvrhnout podle potřeb školy i jinak.
Časová dotace na tento modul je delší (vyučuje se v rámci kurzů – lyžařský, cyklistický, turistický, adaptační, pobytu v přírodě apod.), ale podle učebního plánu týdenní dotace bude vyučováno v jednom týdnu (tedy dvě hodiny z časového plánu).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Somr. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.