Svět v souvislostech (H)
SP-m-3/AG88
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
SP - Člověk a společnost
16
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ.
Obecný cíl
Vzdělávací modul si klade za cíl, aby žák získal povědomí o existenci globálních problémů a byl schopen podílet se na jejich řešení rozhodnutími, které dělá ve svém každodenním životě. Žák by se měl orientovat ve funkci a fungování mezinárodních organizací, jako je EU a OSN. Dále by měl umět třídit informace, kriticky myslet a férově diskutovat o kontroverzních tématech.
Obsahová charakteristika
Modul se zaměřuje na důležitá společenská témata. V první části se věnuje tématu globálních problémů, jejichž společné charakteristiky žák pozná skrze příklady vybraných globálních problémů. Úkolem modulu je problémy nejen konstatovat, ale zejména podporovat u žáků zainteresovanost na nich a schopnost zapojovat se do jejich řešení tam, kde to je možné, svými každodenními rozhodnutími na úrovni jednotlivce.
V druhé části by měl žák získat povědomí o funkci a fungování mezinárodních organizací a rozvíjet schopnost kriticky přistupovat k informacím o nich. Žák si uvědomí i praktické dopady fungování mezinárodních organizací na život v jeho různých aspektech.
Třetí, průřezovou část tvoří medializovaná aktuální témata, která nesou emocionální náboj a názorově rozdělují společnost (kontroverzní témata). Metoda práce s kontroverzními tématy žákům ukazuje, že na tato společenská témata je možné se dívat z různých úhlů pohledu a mít odlišné názory. Metoda u žáků rozvíjí dovednost třídit a kriticky hodnotit informace, vytvořit si a formulovat vlastní názor, respektovat odlišné názory a férově diskutovat. V rámci diskuze se naučí obhajovat svůj názor a věcně argumentovat. Žák si také uvědomí, že všechny zdroje informací nejsou stejně vypovídající a spolehlivé a že některé mohou usilovat o manipulování názoru adresáta.
Modul je postaven na aktuálních tématech a faktografie zde nehraje hlavní roli. Jeho funkce je především praktická a výchovná a zahrnuje postojovou a hodnotovou složku.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání H (s výučním listem) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Soužití v lidském společenství (člověk a společnost), Právní záležitosti (člověk a společnost), Člověk v demokratické společnosti (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
a) Žák navrhuje úpravu svých každodenních činností tak, aby přispěl k udržitelnému řešení/minimalizaci vybraných globálních problémů.
b) Žák zhodnotí vliv činnosti mezinárodních organizací na fungování české společnosti a každodenní život občana.
c) Žák férově diskutuje o kontroverzních tématech.
Vzhledem k praktickému a výchovnému charakteru modulu je vhodné klást důraz především na činnostní strategie, prožitek žáka, obhajování názoru, diskuzi.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vychovávat žáka k zájmu o globální problémy a k participaci na jejich řešení, vést ho k porozumění důležitosti evropské integrace a jejím dopadům na každodenní život občana, vést ho k porozumění úloze OSN při řešení krizových situací ve světě a dále má utvářet dovednost pracovat s informacemi a férově diskutovat o kontroverzních tématech. Výsledky učení je vhodné ověřovat zejména v průběhu modulu (průběžné hodnocení zapojení žáka, formativní hodnocení), doplňkově pak také na konci, kdy je možné ohodnotit výsledky praktických činností. Možností je zapojení sebereflexe a vrstevnického hodnocení (např. v rámci metody práce s kontroverzními tématy).
Hlavním kritériem pro splnění modulu je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Pro ověřování a hodnocení v průběhu modulu je možné využít všechny činnosti, kterých se budou žáci aktivně účastnit. Těžiště při hodnocení pak spočívá především v postupu s přihlédnutím k výsledku. V případě týmové práce je nutné předem určit podíl každého člena týmu na plánovaném výsledku. Hodnocena je nejen práce skupin, ale i práce jednotlivců ve skupině.
Hodnocení lze provést slovně, bodovým hodnocením, známkou nebo procenty.
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
a) žák navrhuje úpravu svých každodenním činností tak, aby přispěl k udržitelnému řešení/minimalizaci vybraných globálních problémů
b) žák zhodnotí vliv činnosti mezinárodních organizací na fungování české společnosti a každodenní život občana
c) žák férově diskutuje o kontroverzních tématech
Důraz je vhodné klást na schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi.
Globální problémy:
Cíle udržitelného rozvoje: http://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/
Aktivita Bombardování v Sýrii pozpátku: https://www.jsns.cz/lekce/15718-bombardovani-v-syrii-pozpatku
Aktivita Jaká je cena čínských hraček: http://www.respektneboli.eu/pedagogove/zdroje/jaka-je-cena-cinskych-hracek
Aktivita My a svět (str. 67): http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/8684ea384156c7a4d09369659cb769bdbc434e80_uploaded_cov2012-vyuka_demokracie.pdf
Aktivita Náramky od Kamar: https://www.jsns.cz/lekce/15548-naramky-od-kamar
Aktivita Není škola jako škola: http://www.vychovakobcanstvi.cz/neni-skola-jako-skola
Aktivita Novodobé otroctví aneb kdo kope za mistrovství světa ve fotbale: https://www.varianty.cz/metodicke-listy/261
Mezinárodní organizace:
EU: https://europa.eu/european-union/index_cs
OSN: http://www.osn.cz/
UNICEF: https://www.unicef.cz/
Aktivita Občanem v EU: https://euhrou.cz/materialy/obcanem-v-eu/obcanem-v-eu/
Kontroverzní témata:
Jak vyučovat kontroverzní témata: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/f72bf26e2d013bdb586a0649737df2d18be32df0_uploaded_2017_kt_jak-vyucovat-kt_ucitele.pdf
Kontroverzní témata ve výuce: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/19289/kontroverzni-temata-ve-vyuce.html/
Kontroverzní témata ve výuce: aktivita Adopce dětí homosexuálními páry: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19325/KONTROVERZNI-TEMATA-VE-VYUCE-ADOPCE-DETI-HOMOSEXUALNIMI-PARY.html/
Kontroverzní témata ve výuce: aktivita Eutanazie: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19323/KONTROVERZNI-TEMATA-VE-VYUCE-EUTANAZIE.html/
Kontroverzní témata ve výuce: aktivita Muslimky a nošení šátků: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19341/KONTROVERZNI-TEMATA-VE-VYUCE-MUSLIMKY-A-NOSENI-SATKU.html/
Aktivita Proč se lidé nemohou shodnout? http://www.vychovakobcanstvi.cz/rozmanitost-a-pluralismus-2-4-proc-se-lide-nemohou-shodnout-na-cem-jsou-postaveny-rozdily
Argumentační fauly:
http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly
Média:
Aktivita Co se stalo ve Vsetíně?: https://www.varianty.cz/metodicke-listy/173
V úspěšnosti průběhu modulu hraje zásadní roli učitel a jeho vedení a podpora, které poskytuje žákům při provádění učebních činností.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat přípravě práce s kontroverzními tématy. Učitel by si měl nastudovat hlavní principy práce s kontroverzními tématy a související metodické materiály (viz doporučená literatura).
V průběhu realizace vzdělávacího modulu se žáky se doporučuje minimalizovat použití pojmů vyjádřených cizími slovy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Kutina. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.