VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy 3D tisku
Kód modulu
23-m-4/AG72
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
3D tisk
Obory vzdělání - poznámky
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 2.ročníku strojírenských oborů, grafické znalosti návrhových systémů využívajících u 2D grafiky.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru základy 3D tisku.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP při tisknutí na 3D tiskárnách
- využívá práci s osobním počítačem a s dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií včetně základního a aplikačního programového vybavení
- orientuje se v základních metodách 3D tisku
- obsluhuje 3D tiskárnu
- tvoří model pomocí skeneru
- ovládá software
- generuje Gcode pro tiskárnu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Základy 3D tisku:
- BOZP při tisknutí na 3D tiskárnách
- základní metody 3D tisku
- obsluha 3D tiskárny
- obsluha skeneru
- software 3D tisku
- výrobní postupy vybraných součástí či sestav
- technologické operace pro vybrané prvky pomocí CAM
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
Odborný výklad a prezentace na téma:
- BOZP při tisknutí na 3D tiskárnách
- ukázka vytvoření prvotního 2D návrhu, konstrukce náčrtů pomocí geometrických vazeb a parametrických kót
- ukázka zpracované realizace úkolu pomocí 3D systému s využitím CA technologií
- modelování součástí pomocí parametrických náčrtů a konstrukčních prvků a adaptivní modelování součástí řízených geometrií sestavy
- efektivní postupy tvorby a generování variantních součástí a sestav pomocí parametrického a adaptivního modelování s minimalizací matematických vztahů;
- obsluha 3D tiskárny a obsluha skeneru
- prezentace, animace a kinematika montážních postupů pro řešení složitých a problematických montážních uzlů a metody konečných prvků;
Praktická část:
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák orientuje se v jednoduchých výkresech a jednoduchých elektrotechnických schématech;
- žák zpracovává k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- žák obsluhuje 3D tiskárnu, tvoří model pomocí skeneru a ovládá software 3D tiskárny
- žák generuje Gcode pro tiskárnu
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti jednotlivých okruhů v oboru základních metod 3D tisku
2. praktické testování - prověření získaných odborných kompetencí k práci s osobním počítačem a s dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií včetně základního a aplikačního programového vybavení a BOZP
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51% a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
Elektronické příručky – vlastní výroba.
ZÁKLADY 3D TISKU
PRUSA3D.CZ
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Špicar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.