Synchronní stroje
26-m-4/AG60
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
L0 (EQF úroveň 4)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
Vlastnosti a měření synchronních motorů
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
16
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování obsahových okruhů Elektroinstalační práce v občanské výstavbě a průmyslu; Význam a účel elektrických měření, měřící metody, bezpečnost práce.
Cílem modulu je prohloubení míry osvojení znalostí a dovedností žáků v problematice teorie principů stavby synchronního motoru, praktického zapojování synchronního motoru a samotného měření provozních vlastností a zpracování naměřených výsledků. V rámci řešení komplexní úlohy žáci cvičně zapojí dle přiložených schémat synchronní motor a provedou základní elektrická měření včetně zatěžovacích testů. Dále žáci provedou měření napětí, proudu, izolačního stavu a oteplení pláště motoru a výsledky zapíší do tabulky. Na závěr komplexní úlohy odpoví na testové otázky průřezově zaměřené na kontrolu pochopení teoreticko-praktických dovedností komplexní úlohy.
Odborné kompetence:
provádět montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních pod odborným dohledem v souladu s požadavky BOZP a s vyhláškou o odborné způsobilosti v elektrotechnice;
používat technickou dokumentaci.
Žák:
se orientuje v oblasti teorie principů stavby synchronního motoru;
připraví pracoviště a zapojí synchronní motor dle přiložených schémat;
využívá vybrané měřicí přístroje;
provádí měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření;
vyhodnotí naměřené veličiny;
zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření.
- poučení o bezpečnosti práce s důrazem na manipulaci s nářadím, práci s vodiči, práci s elektrickým motorem a měření základních elektrických veličin – 30 minut;
- zapojení synchronního elektrického motoru – 60 minut;
- připojení měřicích přístrojů k synchronnímu motoru - 60 min;
- měření na synchronním elektrickém motoru (včetně vlivu buzení na charakter odebíraného proudu) - 350min;
- zápis naměřených hodnot, zpracování naměřených hodnot, závěry – 150 minut;
- test – 60 minut.
Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek;
předvedení, procvičení v příkladech (řízené procvičování);
aplikace v úkolech (znalost, porozumění);
zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí – neumí).
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik, 2. ročník
Žák:
orientuje se v oblasti teorie principů stavby motoru;
připraví pracoviště a zapojí motor dle přiložených schémat;
využívá vhodné měřicí přístroje;
provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření;
vyhodnotí naměřené veličiny;
zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření.
Prospěl na výborný - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení synchronního elektrického motoru;
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k synchronnímu elektrickému motoru;
- správný odečet naměřených hodnot a bezchybný přepočet hodnot;
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na chvalitebný - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení synchronního elektrického motoru;
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k synchronnímu elektrickému motoru;
- správný odečet naměřených hodnot a bezchybný přepočet hodnot, dopomoc při zdůvodnění vybraných měřících postupů;
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na dobrý - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení synchronního elektrického motoru;
- předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k synchronnímu elektrickému motoru s dopomocí;
- správný odečet naměřených hodnot, dopomoc při přepočtu hodnot;
- dopomoc při zpracování naměřených hodnot, správné zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na dostatečný - musí splnit všechna kritéria:
- předvedení postupu správného a bezpečného připojení synchronního elektrického motoru s dopomocí;
- předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k synchronnímu elektrickému motoru s dopomocí;
- dopomoc při odečtu naměřených hodnot, dopomoc při přepočtu hodnot;
- dopomoc při zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot s dopomocí.
Neprospěl:
- nedokáže s dopomocí předvést postup správného připojení asynchronního elektrického motoru;
- nedokáže s dopomocí předvést postup bezpečného připojení asynchronního elektrického motoru;
- nedokáže s dopomocí provést odečet naměřených hodnot, ani přepočet hodnot;
- nedokáže s dopomocí zpracovat naměřené hodnoty a zdůvodnit vybrané měřící postupy;
- nedokáže s dopomocí správně interpretovat závěry naměřených hodnot.
O celkovém hodnocení žáka rozhoduje komplexní posouzení při zvládnutí problematiky vzdělávacího modulu.
Elektrotechnická měření, BEN-technická literatura s.r.o. 2012
Vyhláška 50/1978 Sb - komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o. 2009
Elektrická měření pro bakaláře, BEN-technická literatura s.r.o. 2010
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.