VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Lineární prvky a obvody
Kód modulu
18-m-4/AG59
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Aplikace lineárních prvků
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 - Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
fyzika - elektřina v rozsahu učiva základní školy
matematika v rozsahu učiva základní školy
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul řeší základní poznatky hardware zařízení v elektrotechnice a informačních technologiích - základní lineární prvky používané v elektronických obvodech. Obsahem modulu jsou i vybrané základní vlastnosti ideálních a reálných lineárních prvků:
- rezistor - odpor
- kondenzátor - kapacita
- cívka - indukčnost
Modul řeší základní vlastnosti:
- U rezistoru základní vlastnost - odpor. Dále pak parazitní parametr: kapacitu a indukčnost.
- U kondenzátoru základní vlastnost kapacitu kondenzátoru a dále pak vlastnosti související s reálným kondenzátorem: odpor dielektrika, indukčnost přívodů a elektrod
- U cívky její indukčnost a dále pak vlastnosti související s reálnou cívkou: odpor vodiče, ze kterého je cívka vinuta a kapacitu mezi závity.
Žák se učí používat rezistor, kondenzátor a cívku v aplikacích v informačních technologiích a elektrotechniky.
Odborné kompetence dle RVP:
navrhovat, sestavovat a udržovat HW tzn. aby absolventi:
− volili vyvážená HW řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití;
− identifikovali a odstraňovali závady HW a prováděli úpravy vedoucí k vyšší spolehlivosti.
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:
− chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
− znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
Očekávané výsledky učení
Absolvováním modulu žák získá následující kompetence:
- definuje základní vlastnosti ideálního rezistoru, kondenzátoru, cívky;
- definuje základní vlastnosti reálného rezistoru, kondenzátoru, cívky;
- nakreslí základní zapojení rezistoru, kondenzátoru, cívky do obvodu napájeného stejnosměrným napětím a střídavým napětím;
- zapojí rezistor, cívku, kondenzátor a ověří jejich vlastnosti;
- zapojí rezistor, cívku, kondenzátor pro změření jednotlivých parametrů;
- porovná změřené vlastnosti s katalogovými;
- definuje a dodržuje pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Hlavní tematické okruhy modulu jsou:
- definice základních vlastností ideálního rezistoru, cívky, kondenzátoru;
- definice základních vlastností reálného rezistoru, cívky, kondenzátoru;
- zapojení rezistoru, cívky, kondenzátoru v obvodech napájených stejnosměrným nebo střídavým napětím;
- zapojení rezistoru, cívky, kondenzátoru pro měření vybraných vlastností/parametrů;
- dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s literaturou, internetem.
Metody názorně demonstrační:
- názorné předvedení požadované činnosti,
- využití internetových zdrojů včetně názorných videí a tutoriálů.
Metody praktické:
- nácvik pracovních dovedností,
- samostatná práce s dozorem učitele,
- vypracování příslušného pracovního listu.
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci praktické výuky:
- sestaví samostatně pod dozorem vyučujícího obvod s rezistory, cívkou, kondenzátory;
- vyberou vhodné měřicí přístroje pro měření parametrů rezistoru, cívky, kondenzátoru;
- ověří jeho správnou funkčnost;
- změří vybraný parametr rezistoru, cívky, kondenzátoru
- porovnají změřený parametr s katalogovým.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník, 1. pololetí (začátek pololetí)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- test: definice parametrů rezistoru, kondenzátoru, cívky (min. 5 parametrů)
- test: nakreslení schématu zapojení rezistoru, kondenzátoru, cívky v obvodech napájených stejnosměrným a střídavým napětím (min. 5 parametrů)
- ústní zkoušení: použití a vlastnosti rezistoru, kondenzátoru, cívky
- ústní zkoušení: práce s katalogem
- ohodnocení výsledků měření v pracovním listu a kvality zpracování pracovního listu
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení pro ověřování v rámci výuky:
- definice parametrů rezistoru, kondenzátoru, cívky – hodnotí se počet definovaných a popsaných parametrů z celkového počtu, který mají k dispozici;
- návrh a sestavení obvodu pro měření vybraných parametrů aplikací s rezistory, kondenzátory, cívkou – hodnotí se správnost návrhu a zapojení aplikace s rezistory, kondenzátorem, cívkou;
- zapojení měřicích přístrojů pro měření parametrů aplikace s rezistory, kondenzátorem, cívkou včetně výběru vhodných měřicích přístrojů;
- změření a vyhodnocení vlastností aplikace s rezistory, kondenzátorem, cívkou.
Vyplnění a včasné odevzdání pracovního listu, v rámci kterého žák řeší předchozí úkoly, hodnotí se obsahová stránka (popis jednotlivých provedených činností včetně dosažených výsledků) i grafická úprava.
klasifikační stupnice:
- výborně: definuje po 5 parametrech, samostatně spočítá parametry obvodu s rezistory, kondenzátorem, cívkou (min. 3 aplikace); u praktických činností samostatně změří vlastnosti aplikací a vyhodnotí výsledky;
- chvalitebně: definuje po 4 parametrech, s drobnými radami spočítá odpory u zapojení s rezistory, kondenzátorem, cívkou (min. 3 aplikace); u praktických činností s drobnou dopomocí změří vlastnosti aplikací a vyhodnotí výsledky. Pro získání rad je schopen položit vhodné otázky;
- dobře: definuje po 3 parametrech, s drobnými radami spočítá odpory u zapojení s rezistory, kondenzátorem, cívkou (min. 3 aplikace); u praktických činností s drobnou dopomocí změří vlastnosti aplikací a vyhodnotí výsledky. Neumí položit vhodné otázky;
- dostatečně: definuje po 2 parametrech, s radami spočítá parametry obvodu s rezistory, kondenzátorem, cívkou (min. 3 aplikace); u praktických činností s pomocí změří vlastnosti aplikací a vyhodnotí výsledky;
- nedostatečně definuje po 0 či 1 parametru, ani s radami nespočítá parametry obvodu s rezistory, kondenzátorem, cívkou (min. 3 aplikace); u praktických činností ani s odbornou pomocí nezměří vlastnosti aplikací a vyhodnotí výsledky.
V případě splnění jednotlivých kritérií v rozdílném stupni klasifikace je výsledná známka průměrem hodnocení jednotlivých kritérií.
Doporučená literatura
Blahovec, A.: Elektrotechnika I. Praha, Informatorium, 6. vyd., 2016, ISBN 978-80-7333-123-8
Blahovec, A.: Elektrotechnika II. Praha, Informatorium, 6. vyd., 2016 ,ISBN 978-80-7333-124-5
Blahovec, A.: Elektrotechnika III. Praha, Informatorium, 6. vyd., 2015, ISBN 978-80-7333-116-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Paul. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.