Detail modulu Ruční zpracování kovů

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Ruční zpracování kovů

Kód modulu

23-m-3/AG56

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Měření dílu I

Ruční zpracování kovů – výroba přesných otvorů

Ruční zpracování kovů – orýsování, dělení a řezání kovů

Ruční zpracování kovů – závity

Obory vzdělání - poznámky

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

Délka modulu (počet hodin)

60

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je nabýt kompetence a dovednosti žáků v oboru ručního zpracování kovů.

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • dodržuje bezpečnost práce při ručním zpracování kovů
  • měří a rýsuje polotovary
  • piluje plochy
  • řeže materiál
  • stříhá, seká, probíjí materiály
  • rovná a ohýbá plechy
  • vrtá otvory 
  • řeže ručně závity
  • volí ruční nástroje pro výrobu závitů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Ruční zpracování kovů:

  • bezpečnost práce při ručním zpracování kovů
  • měření a orýsování polotovaru
  • pilování rovinných, tvarových a slícovaných ploch
  • řezání materiálu
  • střihání, sekání, probíjení            
  • rovnání a ohýbání plechů
  • vrtání otvorů
  • řezání závitů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad (přednáška), prezentace a samostudium odborné literatury :
    • problematika ručního obrábění, měření a orýsování polotovaru, dělení a pilování kovových materiálů
    • stroje určené pro ruční obrábění kovových materiálů
    • konstrukce a typy vrtaček
    • prezentace výroby závitů, střihání, sekání, probíjení rovnání a ohýbání plechů a pilování rovinných, tvarových a slícovaných ploch
    • ukázka vyhledání údajů k volbě metrického závitu ve Strojnických tabulkách
    • principy ručního obrábění kovů pomocí video-prezentace, iPad a Apple TV

Praktická část:

  • žák popíše hlavní součásti a stavební prvky vrtačky 
  • žák popíše a rozezná druhy a použití jednotlivých typů vrtáků
  • žák provede výběr hodnot  metrického závitu ze Strojnických tabulek dle zadání
  • žák zvolí vhodné nástroje pro vytvoření otvoru v kovovém materiálu
  • žák sestaví pracovní postup výroby závitu na vrtačce
  • žák piluje rovinné i tvarové plochy a následně je slícuje
  • žák měří a orýsuje polotovar
  • žáci po celou dobu dodržují BOZP na pracovišti

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti v oboru ručního zpracování kovů.

2. praktické testování získaných kompetencí - výroba zadané součásti ručním zpracováním za dodržením BOZP

Kritéria hodnocení

Hodnotí se známkou:

Ad1. ústní přezkoušení:

Stupeň 1 (výborný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.

Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP

Hodnocení v %

  • 88 – 100 % … 1
  • 75 –   87 % … 2
  • 63 –   74 % … 3
  • 50 –   62 % … 4
  •        < 50 % … 5

Žák splnil modul na 51 % a více.

Do celkového hodnocení žáka učitel praktické části zahrne:

  • aktivitu na pracovišti
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • správnost výběru norem

Doporučená literatura

Tištěné elektronické příručky – vlastní výroba.

KOCMAN, Karel. Technologické procesy obrábění. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2011, 330 s. ISBN 978-80-7204-722-2

POKORNÝ, Přemysl. Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, 92 s. ISBN 80-7083-785-3

ŘASA, Jaroslav, Přemysl POKORNÝ a Vladimír GABRIEL. Strojírenská technologie. [Kniha] 3, 2. díl, Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu, fyzikální technologii obrábění. Praha: Scientia, 2001, 220 s. ISBN 80-7183-227-8.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Hladký. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné