VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Rozšíření základů konvenčního frézování
Kód modulu
23-m-3/AG54
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Postupová práce – konvenční frézování
KNV frézování – průběžné drážky
CNC frézka – kruhová dráha, kapsa, kontury
Technologie 3 - CNC-souřadný systém - frézování
Obory vzdělání - poznámky
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1.ročníku uvedených oborů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru obrábění kovů na konvenčních frézkách se zaměřením na rozšíření základů frézování.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP při frézování
- frézuje drážky
- frézuje šikmé plochy
- frézuje tvarové plochy
- řeže materiál pilovým kotoučem
- frézuje pomocí dělícího přístroje
- vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozšíření základů konvenčního frézování:
- BOZP při frézování na konvenčních frézkách
- frézování drážek
- frézování šikmých ploch
- frézování tvarových ploch
- řezání materiálu pilovým kotoučem
- frézování pomocí dělícího přístroje
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad, prezentace a samostudium na téma:
- BOZP na pracovišti
- základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence, zásady poskytování první pomoci, úrazu elektrickým proudem.
- poučení a seznámení s možnými riziky
- frézováním drážek
- principy frézování šikmých a tvarových ploch, řezání materiálu pilovým kotoučem a frézování pomocí dělícího přístroje
- prezentace na téma strojů a nástrojů, prezentace způsobu upínání nástrojů a obrobků, DVD s ukázkami základních operací při frézování, včetně upnutí a BOZP
- vzorový příklad pro volbu řezných podmínek pro frézování pomocí Strojnických tabulek
Praktická výuka:
Uskutečňuje se v odborných dílnách nebo na pracovišti firmy :
- žák čte technickou dokumentaci a vyhledá v ní potřebné údaje
- žák zvolí vhodný druh materiálu a velikost polotovaru
- žák sestaví technologický postup pro frézování šikmých a tvarových ploch výrobku dle výkresové dokumentace
- žák vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
- žák navrhne vhodné nástroje (nástrčná fréz, stopková fréza, drážkovací fréza)
- žák provede volbu řezných podmínek na druh materiálu
- žák řeže materiál pilovým kotoučem
- žák frézuje pomocí dělícího přístroje
- žák zvolí použití pomocných hmot – řezné kapaliny, oleje
- žák použije vhodná měřidla (závitové měrky, digitální posuvné měřidla, mikrometry, kalibry a jiné pomocné přípravky)
- žák dodržuje BOZP
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti obrábění kovů na konvenčních frézkách se zaměřením na rozšíření základů frézování o frézování drážky, frézování šikmé plochy, frézování tvarové plochy a frézování pomocí dělícího přístroje
2. praktické zkoušení -
- praktické testování získaných odborných kompetencí a BOZP, sestavení technologického postupu pro frézování šikmých a tvarových ploch výrobku dle zadané výkresové dokumentace a jeho zhotovení
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51 % a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
Tištěné elektronické příručky – vlastní výroba.
KOCMAN, Karel. Technologické procesy obrábění. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2011, 330 s. ISBN 978-80-7204-722-2
POKORNÝ, Přemysl. Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, 92 s. ISBN 80-7083-785-3
ŘASA, Jaroslav, Přemysl POKORNÝ a Vladimír GABRIEL. Strojírenská technologie. [Kniha] 3, 2. díl, Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu, fyzikální technologii obrábění. Praha: Scientia, 2001, 220 s. ISBN 80-7183-227-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Hladký. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.