Detail modulu Rozšíření základů konvenčního frézování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Rozšíření základů konvenčního frézování

Kód modulu

23-m-3/AG54

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Postupová práce – konvenční frézování

KNV frézování – průběžné drážky

CNC frézka – kruhová dráha, kapsa, kontury

Technologie 3 - CNC-souřadný systém - frézování

Obory vzdělání - poznámky

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

 

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování 1.ročníku uvedených oborů.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu  je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru obrábění kovů na konvenčních frézkách se zaměřením na rozšíření základů frézování.

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • dodržuje BOZP při frézování
  • frézuje drážky
  • frézuje šikmé plochy
  • frézuje tvarové plochy
  • řeže materiál pilovým kotoučem
  • frézuje pomocí dělícího přístroje
  • vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Rozšíření základů konvenčního frézování:

  • BOZP při frézování na konvenčních frézkách
  • frézování drážek
  • frézování šikmých ploch
  • frézování tvarových ploch
  • řezání materiálu pilovým kotoučem
  • frézování pomocí dělícího přístroje

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad, prezentace a samostudium na téma:
    • BOZP na pracovišti
    • základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence, zásady poskytování první pomoci, úrazu elektrickým proudem.
    • poučení a seznámení s možnými riziky
    • frézováním drážek
    • principy frézování šikmých a tvarových ploch, řezání materiálu pilovým kotoučem a frézování pomocí dělícího přístroje
    • prezentace na téma strojů a nástrojů, prezentace způsobu upínání nástrojů a obrobků, DVD s ukázkami základních operací při frézování, včetně upnutí a BOZP
    • vzorový příklad pro volbu řezných podmínek pro frézování pomocí Strojnických tabulek

Praktická výuka:

Uskutečňuje se v odborných dílnách nebo na pracovišti firmy :

  • žák čte technickou dokumentaci a vyhledá v ní potřebné údaje
  • žák zvolí vhodný druh materiálu a velikost polotovaru
  • žák sestaví technologický postup pro frézování šikmých a tvarových ploch výrobku dle výkresové dokumentace
  • žák vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
  • žák navrhne vhodné nástroje (nástrčná fréz, stopková fréza, drážkovací fréza)
  • žák provede volbu řezných podmínek na druh materiálu
  • žák řeže materiál pilovým kotoučem
  • žák frézuje pomocí dělícího přístroje
  • žák zvolí použití pomocných hmot – řezné kapaliny, oleje
  • žák použije vhodná měřidla  (závitové měrky, digitální posuvné měřidla, mikrometry, kalibry a jiné pomocné přípravky)
  • žák dodržuje BOZP

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

1. ústní zkoušení -

  • prověření odborných znalosti z oblasti obrábění kovů na konvenčních frézkách se zaměřením na rozšíření základů frézování o frézování drážky, frézování šikmé plochy, frézování tvarové plochy a frézování pomocí dělícího přístroje

2. praktické zkoušení -

  • praktické testování získaných odborných kompetencí a BOZP, sestavení technologického postupu pro frézování šikmých a tvarových ploch výrobku dle zadané výkresové dokumentace a  jeho zhotovení

Kritéria hodnocení

Hodnotí se známkou:

Ad1. ústní přezkoušení:

Stupeň 1 (výborný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.

Hodnocení v %

  • 88 – 100 % … 1
  • 75 –   87 % … 2
  • 63 –   74 % … 3
  • 50 –   62 % … 4
  •        < 50 % … 5

Žák splnil modul na 51 % a více.

Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:

  • aktivitu na odborném výcviku
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • správnost výběru norem

Doporučená literatura

Tištěné elektronické příručky – vlastní výroba.

KOCMAN, Karel. Technologické procesy obrábění. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2011, 330 s. ISBN 978-80-7204-722-2

POKORNÝ, Přemysl. Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, 92 s. ISBN 80-7083-785-3

ŘASA, Jaroslav, Přemysl POKORNÝ a Vladimír GABRIEL. Strojírenská technologie. [Kniha] 3, 2. díl, Obráběcí stroje pro automatizovanou výrobu, fyzikální technologii obrábění. Praha: Scientia, 2001, 220 s. ISBN 80-7183-227-8

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Hladký. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné