Detail modulu Pneumatika a elektropneumatika

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pneumatika a elektropneumatika

Kód modulu

23-m-3/AG50

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

 

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

23-56-H/01 Obráběč kovů

 

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělávání, základní znalosti fyziky tekutin.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je nabýt kompetence a dovednosti žáků v oboru pneumatika a elektropneumatika.

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • dodržuje BOZP na pracovišti pneumatiky
  • pracuje v pneumatických, elektrických a funkčních plánech
  • sestaví a prakticky odzkouší obvod a porovná funkci s programovým řízením

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Pneumatika a elektropneumatika:

  • bezpečnost práce na pneumatice
  • výroba stlačeného vzduchu a spotřeby energií
  • základní pneumatické a elektrické veličiny - ukázka výpočtů
  • symbolika v P a E plánech, konstrukční a funkční principy:
    • zařízení pro výrobu a úpravu stlačeného vzduchu,
    • pneumatických a elektromechanických pohonů,
    • pneumatických a elektromagnetických ventilů,
    • elektrických reléových prvků
  • návrh pneumatického a elektrického plánu, ukázka programového řízení
  • návrh funkčního plánu pro řízení více pohonů.
  • ukázka rozsáhlejšího plánu zařízení z provozu 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

 

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    • charakteristika a funkce pneumatického a elektropneumatického mechanismu 
    • zdroje tlakového vzduchu
    • prvky pneumatického obvodu, použitím schématických značek a charakteristikou jejich funkce v obvodu
    • návrh funkčního plánu pro řízení více pohonů. a ukázka rozsáhlejšího plánu zařízení z provozu 
    • prezentace ukázky metod úpravy vzduchu pro pneumatický obvod
    • praktická ukázka výpočtu základních  parametrů pneumatického mechanismu 
    • praktického  řešení návrhu pneumatického a elektrického plánu a ukázka programového řízení

Praktická část:

  • žák samostatně vypracuje tutoriály technických výpočtů a vzorové příklady
  • žák studuje technické normy - schémata a značky pneumatických prvků
  • žák pracuje  s výkresovou dokumentací obvodu a jeho prvků
  • žák pracuje  s nomogramy a grafy při dimenzování sítě
  • žák provede rozbory funkčních schémat
  • žák vizualizuje činnosti pneumatických prvků
  • žák sestaví a prakticky odzkouší obvod a porovná funkci s programovým řízením

Zařazení do učebního plánu, ročník

 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

 

1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti charakteristiky a funkce pneumatického a elektropneumatického mechanismu 

2. praktické testování získaných kompetencí - sestavení a praktické odzkoušení obvodu a porovnání funkcí s programovým řízením včetně uvedení BOZP

Kritéria hodnocení

Hodnotí se známkou:

Ad1. ústní přezkoušení:

Stupeň 1 (výborný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.

Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP

Hodnocení v %

  • 88 – 100 % … 1
  • 75 –   87 % … 2
  • 63 –   74 % … 3
  • 50 –   62 % … 4
  •        < 50 % … 5

Žák splnil modul na 51 % a více.

Do celkového hodnocení žáka učitel praktické části zahrne:

  • aktivitu na odborném výcviku
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • správnost výběru norem

Doporučená literatura

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Špicar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné