VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pneumatika a elektropneumatika
Kód modulu
23-m-3/AG50
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-56-H/01 Obráběč kovů
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělávání, základní znalosti fyziky tekutin.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovednosti žáků v oboru pneumatika a elektropneumatika.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP na pracovišti pneumatiky
- pracuje v pneumatických, elektrických a funkčních plánech
- sestaví a prakticky odzkouší obvod a porovná funkci s programovým řízením
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Pneumatika a elektropneumatika:
- bezpečnost práce na pneumatice
- výroba stlačeného vzduchu a spotřeby energií
- základní pneumatické a elektrické veličiny - ukázka výpočtů
- symbolika v P a E plánech, konstrukční a funkční principy:
- zařízení pro výrobu a úpravu stlačeného vzduchu,
- pneumatických a elektromechanických pohonů,
- pneumatických a elektromagnetických ventilů,
- elektrických reléových prvků
- návrh pneumatického a elektrického plánu, ukázka programového řízení
- návrh funkčního plánu pro řízení více pohonů.
- ukázka rozsáhlejšího plánu zařízení z provozu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- charakteristika a funkce pneumatického a elektropneumatického mechanismu
- zdroje tlakového vzduchu
- prvky pneumatického obvodu, použitím schématických značek a charakteristikou jejich funkce v obvodu
- návrh funkčního plánu pro řízení více pohonů. a ukázka rozsáhlejšího plánu zařízení z provozu
- prezentace ukázky metod úpravy vzduchu pro pneumatický obvod
- praktická ukázka výpočtu základních parametrů pneumatického mechanismu
- praktického řešení návrhu pneumatického a elektrického plánu a ukázka programového řízení
Praktická část:
- žák samostatně vypracuje tutoriály technických výpočtů a vzorové příklady
- žák studuje technické normy - schémata a značky pneumatických prvků
- žák pracuje s výkresovou dokumentací obvodu a jeho prvků
- žák pracuje s nomogramy a grafy při dimenzování sítě
- žák provede rozbory funkčních schémat
- žák vizualizuje činnosti pneumatických prvků
- žák sestaví a prakticky odzkouší obvod a porovná funkci s programovým řízením
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti charakteristiky a funkce pneumatického a elektropneumatického mechanismu
2. praktické testování získaných kompetencí - sestavení a praktické odzkoušení obvodu a porovnání funkcí s programovým řízením včetně uvedení BOZP
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51 % a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel praktické části zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Špicar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.