VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Metrologie I
Kód modulu
23-m-4/AG45
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Metrologie I - Statistická regulace
Obory vzdělání - poznámky
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
dovednosti čtení výkresů, získávání a využívání znalostí základů normalizace, kreslení schémat a značek.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit žáka se základními pravidly a předpisy z oblasti strojírenské metrologie. Klade si za cíl dovézt žáka k zodpovědnému přístupu při práci s měřidly a měřicí technikou. Modul směřuje k dosažení řady znalostí a dovedností, dokonale porozumět významu metrologie především důležitost pravidel a postupů při používání měřidel.
Výuka je postavena na nutném teoretickém základu s maximálním podílem aktivního využívání měřidel při odměřování vzorových kusů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje stanovená pravidla určená pro odbornou učebnu
- dodržuje zásady správného používání měřidel
- zařadí měřidla do příslušných skupin
- popíše měřidla a používá je
- popíše a dodržuje zásady a podmínky při měření
- rozlišuje chyby vzniklé při měření
- vypočítá velikost nahodilých chyb
- klasifikuje výhody a nevýhody digitalizace měřidel
- vypočítá základní statistické výpočty statistické regulace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Metrologie I:
- pravidla správného používání měřidel
- rozdělení měřidel
- zásady a podmínky při měření
- rozdělení a výpočet chyb při měření
- měření vnějších rozměrů
- měření vnitřních rozměrů
- měření výšek a hloubek
- měření jakosti povrchu
- měření úhlů a tvarů
- měření miniaturních rozměrů
- digitální měřidla
- statistické výpočty (rozptyl, směrodatná odchylka, regulační diagramy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a vysvětlení problematiky měření uvedenými měřidly, zásadami a podmínkami měření, včetně chyb, které se při měření vyskytují
- prezentace k problematice základní obsluhy měřících přístrojů, nastavení těchto přístrojů a čtení naměřených hodnot
- ukázka zpracování modulového úkolu z měření vnějších rozměrů, vnitřních rozměrů, výšek a hloubek, jakosti povrchu, úhlů a tvarů a měření miniaturních rozměrů
- ukázky obsluhy, nastavení, měření, čtení naměřených hodnot z příslušných měřidel, včetně ukázek nejčastějších chyb a vypracování protokolu o měření strojírenských součástí
Praktická část:
- žák měří strojírenské součásti vybranými měřidly a měřícími přístroji
- žák nastaví vhodná měřidla
- žák seřídí potřebné měřidlo
- žák odečítá naměřené hodnoty
- žák zařadí měřidla do příslušných skupin
- žák provede zápis do protokolu o měření, včetně vyhodnocení výsledků a statistických výpočtů
- žák klasifikuje výhody a nevýhody digitalizace měřidel
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Kontrolní měřící protokol - k modulu Metrologie I je přiložena komplexní úloha Metrologie I - Statistická regulace, která uvádí zadání k zpracování kontrolního měřícího protokolu
Kritéria hodnocení
Závěrečná modulová práce – vypracování kontrolního měřícího protokolu podle zadání komplexní úlohy Metrologie I - Statistická regulace, max 100 %, min 50 %
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
- 90 – 100 % …. . 1
- 84 – 90 % ….. 2
- 69 – 83 % … .. 3
- 50 – 68 % ….. 4
- 0 – 49 % … .. 5
Doporučená literatura
DVOŘÁČKOVÁ, Štěpánka, KARÁSEK. Jiří. Strojírenská metrologie I. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2014. 80
DVOŘÁČKOVÁ, Štěpánka, KARÁSEK. Jiří. Strojírenská metrologie II. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2014. 73 s
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Otakar Raulím. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.