Detail modulu Metrologie I

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Metrologie I

Kód modulu

23-m-4/AG45

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Metrologie I - Statistická regulace

Obory vzdělání - poznámky

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

dovednosti čtení výkresů, získávání a využívání znalostí základů normalizace, kreslení schémat a značek.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáka se základními pravidly a předpisy z oblasti strojírenské metrologie. Klade si za cíl dovézt žáka k zodpovědnému přístupu při práci s měřidly a měřicí technikou. Modul směřuje k dosažení řady znalostí a dovedností, dokonale porozumět významu metrologie především důležitost pravidel a postupů při používání měřidel.

Výuka je postavena na nutném teoretickém základu s maximálním podílem aktivního využívání měřidel při odměřování vzorových kusů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • dodržuje stanovená pravidla určená pro odbornou učebnu
  • dodržuje zásady správného používání měřidel
  • zařadí měřidla do příslušných skupin
  • popíše měřidla a používá je
  • popíše a dodržuje zásady a podmínky při měření
  • rozlišuje chyby vzniklé při měření
  • vypočítá velikost nahodilých chyb
  • klasifikuje výhody a nevýhody digitalizace měřidel
  • vypočítá základní statistické výpočty statistické regulace

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Metrologie I:

  • pravidla správného používání měřidel
  • rozdělení měřidel
  • zásady a podmínky při měření
  • rozdělení a výpočet chyb při měření
  • měření vnějších rozměrů
  • měření vnitřních rozměrů
  • měření výšek a hloubek
  • měření jakosti povrchu
  • měření úhlů a tvarů
  • měření miniaturních rozměrů
  • digitální měřidla
  • statistické výpočty (rozptyl, směrodatná odchylka, regulační diagramy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad a vysvětlení problematiky měření uvedenými měřidly, zásadami a podmínkami měření, včetně chyb, které se při měření vyskytují
  • prezentace k problematice základní obsluhy měřících přístrojů, nastavení těchto přístrojů a čtení naměřených hodnot 
  • ukázka zpracování modulového úkolu z měření vnějších rozměrů, vnitřních rozměrů, výšek a hloubek, jakosti povrchu, úhlů a tvarů a měření miniaturních rozměrů
  • ukázky obsluhy, nastavení, měření, čtení naměřených hodnot z příslušných měřidel, včetně ukázek nejčastějších chyb a vypracování protokolu o měření strojírenských součástí

Praktická část:

  • žák měří strojírenské součásti vybranými měřidly a měřícími přístroji
  • žák nastaví vhodná měřidla
  • žák seřídí potřebné měřidlo
  • žák odečítá naměřené hodnoty
  • žák zařadí měřidla do příslušných skupin
  • žák provede zápis do protokolu o měření, včetně vyhodnocení výsledků a statistických výpočtů
  • žák klasifikuje výhody a nevýhody digitalizace měřidel

Zařazení do učebního plánu, ročník

4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Kontrolní měřící protokol - k modulu Metrologie I je přiložena komplexní úloha Metrologie I - Statistická regulace, která uvádí zadání k zpracování kontrolního měřícího protokolu

Kritéria hodnocení

Závěrečná modulová práce – vypracování kontrolního měřícího protokolu podle zadání komplexní úlohy Metrologie I - Statistická regulace, max 100 %, min 50 %

Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního  hodnocení:

  • 90 – 100 %    …. . 1
  • 84 –   90 %     ….. 2
  • 69 –   83 %    … .. 3
  • 50 –   68 %     ….. 4
  •   0 –   49 %    … .. 5

Doporučená literatura

DVOŘÁČKOVÁ,  Štěpánka, KARÁSEK. Jiří. Strojírenská metrologie I. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2014. 80

DVOŘÁČKOVÁ,  Štěpánka, KARÁSEK. Jiří. Strojírenská metrologie II. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2014. 73 s

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Otakar Raulím. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné