VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Státní rozpočet
Kód modulu
66-m-4/AA52
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 66-41-L/01 Obchodník
- 64-41-L/51 Podnikání
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 63-41-M/01 Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o podstatě, struktuře a významu státního rozpočtu. Uplatní získané znalosti o daňové problematice ve svém podnikatelském, občanském hodnocení a jednání.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- chápe význam daňové soustavy a orientuje se v základních pojmech
- charakterizuje jednotlivé daně
- vypočítá DPH a daně z příjmů
- popíše úlohu finančního úřadu v daňovém systému
Žák:
- vysvětlí podstatu a význam státního rozpočtu
- charakterizuje oblast příjmů a výdajů státního rozpočtu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti:
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1) Vysvětlí podstatu a význam státního rozpočtu
- definuje základní terminologii spojenou se státním rozpočtem
- ve spolupráci s vyučujícím popíše průběh vzniku zákona o státním rozpočtu
- charakterizuje státní rozpočet jako hlavní nástroj fiskální politiky
- na zadaném příkladu vypočítá saldo státního rozpočtu
2) Charakterizuje oblast příjmů a výdajů státního rozpočtu
- ve spolupráci s vyučujícím vyjmenuje příjmy a výdaje státního rozpočtu
- pracuje s odbornou terminologií – rozpočtové saldo, rozpočtový deficit, rozpočtové provizorium
- na zadaném příkladu sestaví příjmy a výdaje státního rozpočtu
3) Chápe význam daňové soustavy a orientuje se v základních pojmech
- ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí funkce daní
- rozděluje daně na přímé a nepřímé a charakterizuje ve spolupráci s vyučujícím tyto skupiny daní
- rozlišuje plátce a poplatníka daní
- rozlišuje předmět daně a základ daně
4) Charakterizuje jednotlivé daně
- v daňových zákonech vyhledá ve spolupráci s vyučujícím předmět a sazby jednotlivých druhů daní
5) Vypočítá DPH a daně z příjmů
- vypočítá DPH u různých druhů zboží a služeb podle jednotlivých sazeb
- při výpočtech daně z příjmu pracuje s daňovými sazbami pro daň z příjmu fyzických osob a pro daně z příjmu právnických osob
6) Popíše úlohu finančního úřadu v daňovém systému
- vyjmenuje základní činnosti finančního úřadu
Zařazení do učebního plánu, ročník
66-41-L/01 Obchodník - 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části.
Teoretická část - otevřené otázek s tématy:
- státní rozpočet – 10 otázek
- daňová soustava – 10 otázek
Praktický příklad bude obsahovat výpočet daně z příjmu fyzických osob.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
a) teoretická část: žák získá maximálně 80 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- státní rozpočet – 40 bodů
- daňová soustava – 40 bodů
Žák uspěl při dosažení minimálně 50 bodů.
b) praktický příklad: žák získá maximálně 20 bodů,
Žák uspěl při dosažení minimálně 10 bodů.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadovaných minimálních bodových hranic.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Další podmínkou je účast na modulu ve výši 50%.
Doporučená literatura
BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-203-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.