VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CNC soustružení II
Kód modulu
23-m-3/AG43
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
CNC - pracoviště
Technologie 3 - CNC-souřadný systém - soustružení
Obory vzdělání - poznámky
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 2. ročníku uvedených oborů vzdělání.
Absolvování modulu CNC soustružení I.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru soustružení na CNC soustruzích, seznámit s problematikou základů ISO programování, seřízení a výrobou na CNC strojích.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP na CNC soustruzích
- vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
- obsluhuje CNC soustruhy
- programuje na CNC soustruhu
- seřizuje a připravuje stroj
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
CNC soustružení II:
- BOZP na CNC soustruzích
- opakování CNC soustružení I
- struktura programu
- typy programování a jejich kombinace
- G – funkce – základní
- M funkce – základní
- obsluha stroje
- seřízení a příprava stroje
- samostatná tvorba programů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a samostudium na téma:
- BOZP na pracovišti, základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence, zásady poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
- poučení a seznámení s možnými riziky spojenými s činností v dílně, doplněné příklady z praxe.
- struktura programu, typy programování a jejich kombinace, základni G – funkce a M funkce
- prezentace praktické ukázky obsluhy a seřízení CNC soustruhu
- problematika CNC soustružení je představena pomocí video-prezentace, iPad a Apple TV
Praktická výuka:
Uskutečňuje se v odborných dílnách nebo na pracovišti firmy:
- žák čte technickou dokumentaci a vyhledá v ní potřebné údaje
- žák vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
- žák provede volbu řezných podmínek na druh materiálu
- žák správně upne nástroj a polotovar
- žák použije vhodná měřidla a provede měření
- žák seřizuje a připravuje stroj pro soustružení
- žák sestaví samostatně anebo ve skupině program pro CNC soustruh
- žák dodržuje BOZP
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení –
- prověření odborných znalosti z oblasti soustružení na CNC soustruzích, problematikou základů ISO programování, seřízení a výroba na CNC strojích. Otázky z správného upnutí nástroje a polotovaru, použivání vhodných měřidel a provedení měření, seřizení a připravy stroje pro soustružení
2. praktické zkoušení -
- praktické testování získaných odborných kompetencí, BOZP, sestavení samostatně anebo ve skupině program pro CNC soustruh, seřizení a připravení stroje pro soustružení a vyrobení zadané součásti
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51% a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
ŠTRULPA, Miloslav. CNC Programování obráběcích strojů, GRADA. 2014. ISBN: 978-80-247-5269-3
LEINVEBER, Jiří, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra. 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Slavomír Matějka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.