VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CNC frézování III
Kód modulu
23-m-3/AG41
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
CNC - pracoviště
NC frézka – kruhová dráha
NC frézka – plný kruh kartézský
NC frézka – přímková dráha
Obory vzdělání - poznámky
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 2. ročníku uvedených oborů.
Absolvování modulu CNC frézování I a CNC frézování II.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru frézování na CNC frézkách, seznámit se s problematikou základů programování, seřízení a výrobou na CNC strojích.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP na CNC frézkách
- vyhledává ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
- zpracovává CAD výkresu
- obsluhuje CNC frézky
- programuje na CNC frézce
- seřizuje a připravuje stroj
- využívá speciální funkce
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
CNC frézování III:
- BOZP na CNC frézkách
- struktura programu pro frézování
- frézování – základní funkce
- definice polotovaru
- zpracování CAD výkresu
- chování při pohybu po dráze
- kontura
- editace
- obsluha stroje
- podprogramy a opakování části programů
- speciální funkce
- seřízení stroje a příprava stroje
- samostatná tvorba programů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
odborný výklad a samostudium na téma:
- BOZP na pracovišti, základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence, zásady poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
- poučení a seznámení s možnými riziky spojenými s činností v dílně, doplněné příklady z praxe.
- strukturou programu pro frézování, základními funkcemi, podprogramy a speciálními funkcemi
- prezentace praktické ukázky seřízení stroje a příprava stroje k provozu
- problematika CNC frézování je představena pomocí video-prezentace, iPad a Apple TV
Praktická výuka:
Uskutečňuje se v odborných dílnách nebo na pracovišti firmy :
- žák čte technickou dokumentaci a vyhledá v ní potřebné údaje
- žák zvolí vhodný druh materiálu a velikost polotovaru
- žák vyhledá ve Strojnických tabulkách potřebné údaje
- žák zpracuje CAD výkres zadané strojní součásti
- žák provede volbu řezných podmínek na druh materiálu
- žák správně upne nástroj a polotovar
- žák použije vhodná měřidla a provede měření
- žák samostatně sestaví program pro CNC frézování
- žák seřizuje a připravuje stroj pro frézování
- žák dodržuje BOZP
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti problematiky základů programování, seřízení a výroby na CNC strojích, otázky zaměřeny na podprogramy a opakování části programů, speciální funkce, seřízení stroje a příprava stroje a samostatnou tvorbu programů
2. praktické zkoušení -
- praktické testování získaných odborných kompetencí, dodržování BOZP na pracovišti, zpracování CAD výkresu zadané součásti, sestavení programu s využitím podprogramů a speciálních funkcí, seřízení a příprava CNC stroje a výroba zadané součásti podle technické dokumentace
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51% a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
ŠTRULPA, Miloslav. CNC Programování obráběcích strojů, GRADA. 2014. ISBN: 978-80-247-5269-3
LEINVEBER, Jiří, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra. 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.