VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Montér elektrických instalací
Kód modulu
26-m-3/AG25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Zapojení svítidla ovládaného střídavými a křížovými přepínači
Profesní kvalifikace
Montér elektrických instalací
(kód: 26-017-H)
Platnost standardu od
01. 02. 2013
Obory vzdělání - poznámky
26 – 51 – H/02 Elektrikář – silnoproud
26 – 41 – L/01 Mechanik elektrotechnik
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady nebyly stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení vědomostí a znalostí v oblasti základních bezpečnostních rizik v oblasti práce s instalacemi a zapojování přístrojů v obvodech, seznámení s vybranými statěmi platné legislativy, první pomocí při úrazu elektrickým proudem, teorií principů zásad pro připojování elektrických přístrojů a spotřebičů, praktické práce.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence
- Provádět montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních pod odborným dohledem v souladu s požadavky BOZP a s vyhláškou o odborné způsobilosti v elektrotechnice
- Používat technickou dokumentaci
Žák:
- identifikuje základní rizika práce s instalacemi
- studuje legislativu s jejími praktickými dopady do samotného procesu instalací přístrojů a spotřebičů
- používá základní terminologii a postupy při instalacích
- využívá vybrané nářadí a pomůcky
- připraví pracoviště pro zapojení
- provádí samotnou instalační práci s důrazem na dodržování zásad bezpečnosti práce
Kompetence ve vazbě na NSK
26-017-H Montér elektrických instalací
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Názvy a stručný popis obsahových okruhů RVP, které se v modulu vyskytují:
- Základní pojmy a fyzikální principy
- Střídavý proud
- Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence
- Elektrické rozvody a slaboproudé sítě
- Přípravné práce při montážích a instalacích v elektrotechnice
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek
Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“)
Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění)
Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí – neumí)
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Zhodnocení výsledků, praktické ověření znalostí s vysvětlením
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- přesné naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- správné a bezpečné odizolování silových vodičů
- bezpečné ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce s vlastním odstraněním závad a nedostatků
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na chvalitebný:
- v toleranci délky do +-5 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky do +-5 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu do +-5 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění drobných nedostatků po upozornění vyučujícího
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dobrý:
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu od +-5 % do +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění závad nedostatků po upozornění vyučujícího
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dostatečný:
- v toleranci délky více jak +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky více jak +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů za drobné dopomoci vyučujícího
- správné a bezpečné zapojení svítidel za drobné dopomoci vyučujícího
- provedení vlastní kontroly kvality práce, odstranění závad a nedostatků za dopomoci vyučujícího
- nedodržování bezpečnosti práce
Neprospěl:
- nedokáže ani s dopomocí naměřit v tolerancích zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- nedokáže ani s dopomocí naměřit v toleranci délky více jak +-15 % odizolování silových vodičů
- nedokáže ani s dopomocí bezpečně, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohnout silové vodiče a kabely v zadaném úhlu
- nedokáže ani s dopomocí správně a bezpečně zapojit přepínače
- nedokáže ani s dopomocí správně a bezpečně zapojit svítidla
- nedokáže ani s dopomocí provést vlastní kontroly kvality práce, odstranit závady a nedostatky
- nedodržování bezpečnosti práce
Doporučená literatura
Vyhláška 50 - komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN
Příručka pro elektrotechnika, Tkotz Klaus, BEN-technická literatura s.r.o., 2006, nakladatelství BEN
katalogové listy výrobců a dodavatelů vodičů, komponentů
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.