Stejnosměrný proud
26-m-3/AG22
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Řešení obvodů stejnosměrného proudu
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
36
30. 04. 2020
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: základní částice elektrického obvodu, veličiny vyskytující se v oblasti stejnosměrného proudu (I, U, J, R, G, ρ, γ), naučit žáky používat Ohmův a Kirchhoffovy zákony pro řešení jednoduchých i složitějších elektrických obvodů, seznámit je s návrhem a použitím děliče napětí, objasnit jim pojmy příkon, výkon, ztráty a účinnost elektrického spotřebiče a vysvětlit žákům přeměnu elektrické energie na teplo.
Žák:
Části elektrického obvodu
Veličiny stejnosměrných obvodů (I, U, J, R, G, ρ, γ, α)
Ohmův zákon
Spojování rezistorů
Zdroje elektrické energie a jejich spojování
Kirchhoffovy zákony
Řešení stejnosměrných obvodů
Dělič napětí
Elektrická práce a výkon stejnosměrného proudu.
Příkon, výkon, ztráty a účinnost elektrického spotřebiče
Přeměna elektrické energie na teplo
Strategie učení:
Učební činnosti:
Doporučuje se zařadit do výuky v prvním ročníku.
Test teoretických znalostí z oblasti základních veličin a vztahů mezi nimi.
Písemná práce ověřující praktické zvládnutí řešení elektrických obvodů (obvody s jedním i více stejnosměrnými zdroji, děliče napětí) a řešení parametrů stejnosměrných elektrických spotřebičů (příkon, výkon, ztráty, účinnost).
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu a 90 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu a 75 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu a 60 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu a 45 % správných řešení v písemné práci.
Neprospěl:
Žák získá méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu a méně než 45 % správných řešení v písemné práci.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin známkou z písemné práce a jednou třetinou známkou z teoretického testu.
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika I. 5. nezměněné vydání Praha: Informatorium, 2005. ISBN 978-807-3330-439.
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika III.: Příklady a úlohy. Praha: Informatorium, 2002. ISBN 978-80-7333-045-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.