Detail modulu Stejnosměrný proud

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Stejnosměrný proud

Kód modulu

26-m-3/AG22

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Řešení obvodů stejnosměrného proudu

Obory vzdělání - poznámky

26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik

26-51-H/01 Elektrikář

26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud 

26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje

Délka modulu (počet hodin)

36

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: základní částice elektrického obvodu, veličiny vyskytující se v oblasti stejnosměrného proudu (I, U, J, R, G, ρ, γ), naučit žáky používat Ohmův a Kirchhoffovy zákony pro řešení jednoduchých i složitějších elektrických obvodů, seznámit je s návrhem a použitím děliče napětí, objasnit jim pojmy příkon, výkon, ztráty a účinnost elektrického spotřebiče a vysvětlit žákům přeměnu elektrické energie na teplo.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • nakreslí schéma zapojení elektrického obvodu za použití schematických značek prvků
  • ovládá veličiny vyskytující se v oblasti stejnosměrného proudu a závislosti a vztahy mezi nimi
  • řeší úlohy s elektrickými obvody pomocí Ohmova zákona
  • vypočítá odpor vodiče na základě jeho rozměrů, rezistivity a teploty
  • vypočítá celkový odpor spojených rezistorů
  • aplikuje Kirchhoffovy zákony a další poučky při řešení složitějších elektrických obvodů
  • řeší analyticky, numericky či graficky obvody stejnosměrného proudu
  • využije princip vedení stejnosměrného proudu v kovech a podstatu elektrického odporu kovů při zjišťování příkonu, výkonu a účinnosti elektrospotřebiče, při zjišťování ztrát ve vedení a při výběru vhodného vodiče

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Části elektrického obvodu

Veličiny stejnosměrných obvodů (I, U, J, R, G, ρ, γ, α)

Ohmův zákon

Spojování rezistorů

Zdroje elektrické energie a jejich spojování

Kirchhoffovy zákony

Řešení stejnosměrných obvodů

Dělič napětí

Elektrická práce a výkon stejnosměrného proudu.

Příkon, výkon, ztráty a účinnost elektrického spotřebiče

Přeměna elektrické energie na teplo

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

  • frontální vyučování
  • ukázky praktického ověření Ohmova a Kirchhoffových zákonů
  • praktické ukázky výpočtů elektrických obvodů
  • společné procvičování výpočtů
  • samostatné vyhledávání hodnot ρ, γ a α ve fyzikálních tabulkách

Učební činnosti:

  • vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího
  • výpočet elektrických obvodů
  • samostatné vyhledávání hodnot ρ, γ a α ve fyzikálních tabulkách
  • samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele
  • prezentace výsledků výpočtů
  • samostudium doporučené literatury a vlastního zápisu
  • samostatné domácí procvičování výpočtů

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se zařadit do výuky v prvním ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Test teoretických znalostí z oblasti základních veličin a vztahů mezi nimi.

Písemná práce ověřující praktické zvládnutí řešení elektrických obvodů (obvody s jedním i více stejnosměrnými zdroji, děliče napětí) a řešení parametrů stejnosměrných elektrických spotřebičů (příkon, výkon, ztráty, účinnost).

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu a 90 % správných řešení v písemné práci.

Prospěl na chvalitebný:

Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu a 75 % správných řešení v písemné práci.

Prospěl na dobrý:

Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu a 60 % správných řešení v písemné práci.

Prospěl na dostatečný:

Žák získá minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu a 45 % správných řešení v písemné práci.

Neprospěl:

Žák získá méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu a méně než 45 % správných řešení v písemné práci.

 

Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin známkou z písemné práce a jednou třetinou známkou z teoretického testu.

Doporučená literatura

BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika I. 5. nezměněné vydání Praha: Informatorium, 2005. ISBN 978-807-3330-439.

BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika III.: Příklady a úlohy. Praha: Informatorium, 2002. ISBN 978-80-7333-045-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné