Střídavý proud
26-m-3/AG18
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Rezistor, cívka a kondenzátor v obvodu střídavého napětí
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
40
30. 04. 2020
Moduly: Základní pojmy, Stejnosměrný proud, Magnetické pole, Elektromagnetická indukce
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: hodnoty a časový průběh harmonického střídavého napětí a proudu, kreslení fázorových diagramů, chování základních pasivních prvků v obvodech střídavého napětí, jejich sérioparalelní zapojení, rezonance, výkony střídavého proudu, účiník.
Klíčové kompetence dle RVP:
Žák:
Obsahové okruhy:
Strategie učení:
Učební činnosti:
Písemné zkoušení – teoretický test:
Ústní zkoušení
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy veličin popisujících střídavé napětí žák ovládá přesně, chápe jejich souvztažnost. Samostatně řeší obvody s rezistorem, cívkou a kondenzátorem. Bezchybně vypočítá výkon střídavého proudu. Nakreslí fázorové diagramy pro napětí a proud jednotlivých pasivních prvků.
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy veličin popisujících střídavé napětí žák ovládá v podstatě přesně, chápe jejich vzájemné vztahy. Samostatně, popř. s menší pomocí učitele, řeší obvody s rezistorem, cívkou a kondenzátorem. Vypočítá výkon střídavého proudu a nakreslí fázorové diagramy pro napětí a proud jednotlivých pasivních prvků.
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy veličin popisujících střídavé napětí žák ovládá s drobnými nedostatky. Vyžaduje pomoc při řešení obvodů s rezistorem, cívkou a kondenzátorem. Při řešení příkladů na výkon střídavého proudu vykazuje nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. S pomocí učitele nakreslí fázorové diagramy pro napětí a proud jednotlivých pasivních prvků.
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 40 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Ve značkách, jednotkách a vztazích mezi veličinami popisujících střídavé napětí vykazuje žák závažné nedostatky. V řešení obvodů s rezistorem, cívkou a kondenzátorem je málo pohotový a má větší nedostatky. Příklady na výkon střídavého proudu řeší se závažnými chybami. Kreslení fázorových diagramů zvládá jen s velkými obtížemi.
Neprospěl:
Žák získá méně než 40 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Ve značkách, jednotkách a vztazích mezi veličinami popisujících střídavé napětí vykazuje žák velmi podstatné nedostatky. Obvody s rezistorem, cívkou a kondenzátorem nedokáže řešit. Závažné nedostatky a chyby neopraví ani s pomocí učitele.
Výsledné hodnocení je dáno ze tří pětin známkou z ústního zkoušení a dvěma pětinami známkou z testu.
Ladislav Voženílek, Miloš Řešátko. Základy elektrotechniky I pro 1. ročník elektrotechnických učebních a studijních oborů středních odborných učilišť. Praha 1990. ISBN 80-03-00435-7.
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika II. Praha: INFORMATORIUM, 2010, ISBN 978-80-7333-044-6.
Délka modulu je 20–40 hodin.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.