VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Domovní instalace
Kód modulu
26-m-3/AG14
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Zapojení světelných obvodů
Obory vzdělání - poznámky
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvované moduly Elektrotechnické kreslení a předmět Základy elektrotechniky a technologie.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul navazuje na získané poznatky a dovednosti z technické dokumentace, základů elektrotechniky, elektromontážních prací a propojuje je s nově nabytými poznatky o spínačích nízkého napětí a možnostech jejich zapojení v domovních instalacích.
Cílem modulu je seznámit žáky s pravidly a možnostmi ovládání světelných zdrojů v domovních instalacích pomocí různých spínacích přístrojů. Zároveň si žáci osvojí a procvičí navržení i zapojení těchto domovních elektrických obvodů.
Žáci budou připraveni na složení jedné z částí závěrečné zkoušky oboru Elektrikář.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence dle RVP
- provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektrické obvody
- provádí montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních a přístrojích
- provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky
- čte a tvoří technickou dokumentaci, uplatňuje zásady normalizace a graficky komunikuje
- dbá na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
- usiluje o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
- jedná ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
Žák:
- rozezná jednotlivé druhy spínačů, rozliší základní možnosti ovládání světel v domovních instalacích
- porozumí normám pro domovní instalace
- používá základní spínací přístroje nízkého napětí pro domovní instalace
- navrhne a sestaví nejvhodnější zapojení ovládání světel
- proměří a odzkouší navržený a sestavený obvod
- dodržuje BOZP při práci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Elektrické stroje a zařízení
- Elektrické rozvody a slaboproudé sítě
- elektrické rozvody v průmyslových a domovních objektech
- Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
- bezpečnost a ochrana zdraví při práci na elektrotechnických zařízeních
- bezpečnost technických zařízení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- praktické osvojení činnosti s jednotlivými přístroji
- samostatná práce s výkresovou dokumentací
Učební činnosti:
- odborný výklad principů a prezentace jednotlivých spínacích přístrojů
- studium schématických značek jednotlivých spínacích přístrojů
- návrh a interpretace základních schémat vhodných k ovládání zejména světel
- výběr vhodného přístroje dle slovního zadání či schématu
- studium a aplikace aktuálních norem EN a ČSN
- zapojení obvodu dle navrženého schématu
- kontrola a provedení měření v zapojeném obvodu
- odstranění závad
- praktické odzkoušení zapojeného obvodu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovacích oblastí technická dokumentace, elektrické stroje a přístroje, technologie a zejména v odborném výcviku. Doporučuje se zařadit výukový modul do učiva ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
- tvorba výkresové dokumentace
Praktické zkoušení – navržení a zapojení obvodu dle výkresové dokumentace nebo slovního zadání:
- volba přístrojů
- návrh zapojení
- vlastní zapojení a kontrola
- odstranění případných závad
Kritéria hodnocení
Celkové hodnocení úlohy je složeno ze tří dílčích známek (viz níže); výsledná známka je průměrem těchto tří dílčích známek.
Prospěl na výborný:
- Bezchybné narýsování schématu zapojení.
- Bezchybné a funkční zapojení obvodu.
- Přehledné zapojení s dodržením technologických postupů.
Prospěl na chvalitebný:
- Mírné nedostatky ve schématu zapojení, které nemají významný vliv na chod obvodu.
- Bezchybné zapojení obvodu s drobnými nedostatky, které nemají vliv na funkci obvodu.
- Vizuálně neuspokojivé zapojení obvodu s dodržením technologických postupů.
Prospěl na dobrý:
- Ve schématu drobné funkční nedostatky, které je po upozornění schopen dohledat a opravit.
- Nefunkční zapojení, které je žák schopen dohledat a odstranit.
- Nepřehledné zapojení, chyby v technologickém postupu.
Prospěl na dostatečný:
- Nepřehledné a funkčně nesprávné schéma obvodu,
- Zapojení obvodu není funkční; s větší pomocí učitele je žák schopen závadu odstranit.
- Nepřehledné zapojení, nedodržen technologický postup.
Neprospěl:
- Žák není schopen narýsovat schéma zapojení.
- Zapojení není funkční.
- Nepřehledné zapojení, nedodržení technologického postupu, závažné chyby – možnost úrazu elektrickým proudem.
Doporučená literatura
BASTIAN, Peter a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
KLAUS, Tkotz a kol.: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.