VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Výroba chleba
Kód modulu
29-m-2/AG10
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Příprava chlebové drobenky na výrobu domácího chleba
Profesní kvalifikace
Výroba chleba a běžného pečiva
(kód: 29-001-H)
Platnost standardu od
10. 04. 2018
Obory vzdělání - poznámky
29-51-E/02 Potravinářské práce
29-53-H/01 Pekař
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
BOZP – znalost a dodržování zásad především v odborném výcviku
HACCP – dodržování správné hygienické praxe během všech činnosti souvisejících s výrobou a expedicí chleba a chlebových výrobků
Základní znalost pekařských surovin a technologických parametrů pro výrobu chleba.
Znalost technologických výpočtů pro dávkování surovin na výrobu chlebových těst (využití znalostí z předmětu matematika => technologické výpočty, třístupňové vedení kvasu)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci poznají suroviny na výrobu chleba, jejich přípravu a dávkování ve správném pořadí. Budou rozlišovat jednotlivá těsta na výrobu chleba – žitná, žitnopšeničná, pšeničnožitná.
Při výrobě chleba použijí správný způsob vedení kvasu a vytvarují těstový řez pro konkrétní výrobek – oválný chleba, bochník, formový chleba. Využijí znalosti z předmětu stroje a zařízení.
Po ukončení modulu budou žáci schopni samostatně dávkovat suroviny, zpracovávat těsto, tvořit těstové řezy, tvarovat, péct, hodnotit jakost a expedovat hotové výrobky.
Očekávané výsledky učení
Modul má ve vazbu na PK Výroba chleba a běžného pečiva (kód: 29-001-H)
- Příjem a uchovávání surovin, polotovarů a přísad pro výrobu chleba
- Volba technologického postupu pro výrobu chleba
- Příprava, výpočet spotřeby a úprava surovin pro výrobu chleba
- Výroba těst a kvasů pro chleba
- Dělení a tvarování těst
- Obsluha a seřizování kynárny
- Pečení chleba a běžného pečiva
- Uchovávání, balení a expedice chleba
- Obsluha strojů a zařízení pro pekařskou výrobu
- Posuzování jakosti surovin, polotovarů a hotových pekařských výrobků
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v pekařské výrobě, dodržování bezpečnostních předpisů a zásad
- bezpečnosti potravin
Kompetence ve vazbě na NSK
29-001-H Výroba chleba a běžného pečiva:
- Výroba těst a kvasů pro chleba a běžné pečivo
- Dělení a tvarování těst
- Obsluha a seřizování kynárny
- Pečení chleba a běžného pečiva
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Příjem a uchovávání surovin, polotovarů a přísad pro výrobu chleba
Pravidla správné výrobní a hygienické praxe
Kritické kontrolní body
Technologické postupy a receptury
Normování
Stroje a zařízení pro výrobu chleba
Příprava surovin ke zpracování
Výroba těst a kvasů pro chleba, zrání kvasu
Dělení a tvarování těst
Kynutí těstových kusů, vlažení, strojení
Pečení chleba
Uchovávání, balení a expedice chleba
Obsluha strojů a zařízení pro pekařskou výrobu
Senzorické posouzení surovin a výrobků
Hygienické předpisy - osobní hygienu a zásady bezpečnosti potravin
Zásady sanitace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
- výklad s využíváním multimediálních prostředků
- ukázky praktických činností – výroba chleba a chlebových výrobků
- skupinová výuka – žáci hodnotí jakost surovin, popisují způsoby vedení a zpracování chlebových těst, diskutují
Teoretická výuka
žáci:
- učí se charakterizovat suroviny, seznamují se s jejich kvalitou a skladováním
- volí technologický postup a organizaci výroby, navrhují kritické body
- osvojují si vedení záznamů při expedování hotových pekařských výrobků
Praktická výuka
žáci:
- provádí technologické výpočty (normování)
- posuzují kvalitu vstupních surovin a hotového chleba
- seznamují se s možnými postupy výroby chleba a chlebových výrobků
- prakticky se podílí na všech fázích výroby s názornými ukázkami činností učitele OV
- zhotovují kvas a těsto v požadované kvalitě a množství podle zvoleného technologického postupu
- učí se tvarovat těsto do požadovaného tvaru
- nastavují parametry kynárny, rozliší správně vykynuté výrobky
- obsluhují strojní zařízení s ohledem na dodržování BOZP
- pečou výrobky, vypékají a posuzují stupeň propečení
- expedují pekařské výrobky s ohledem na jakost, velikost a množství
- dodržují zásady BOZP a PO v konkrétní pekařské dílně
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka se doporučuje zařadit do 1. nebo 2. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků – projektová výuka, skupinové vyučování, referáty
Praktické ověřování znalostí v odborném výcviku (možné hodnocení praktických nácviků i v teoretickém vyučování)
Kombinace obou způsobů: praktické předvedení a ústní ověření
Kritéria hodnocení
- vyplnit žádanku na suroviny, polotovary a přísady pro zadaný výrobek
- převzít suroviny, polotovary a přísady, zkontrolovat množství a smyslově posoudit kvalitu surovin (polotovarů) a přísad
- uskladnit suroviny, polotovary a přísady před vlastním zpracováním
- zvolit technologický postup a organizaci výroby pro výrobu zadaného chleba
- zvolit odpovídající stroje a zařízení podle technologického postupu
- popsat pravidla správné výrobní a hygienické praxe a vysvětlit princip kritických kontrolních bodů
- vypočítat spotřebu surovin pro daný chléb podle zvoleného technologického postupu a receptury
- navážit potřebné množství surovin a přísad a připravit suroviny ke zpracování
- zhotovit těsto a kvas v požadované kvalitě a množství podle zvoleného technologického postupu
- zvolit a nastavit podmínky pro zrání těsta a kvasu před dalším zpracováním
- dělit a tvarovat těsto do požadovaného tvaru v souladu s technologickým postupem, vytvarované kousky umístit na plechy nebo těstové kusy vložit do forem
- uplatnit estetická pravidla při tvarování chleba
- nastavit parametry kynárny a uložit klonky, ošatky, formy, či jinak vytvarované těstové kusy k dokynutí
- zkontrolovat dokynutí těstových kusů
- upravit těstové kusy před pečením - vlažení, strojení
- zvolit vhodný režim pečení a připravit pec
- upéct chléb, vyjmout z pece a posoudit stupeň jeho propečení
- zvolit podmínky pro uchovávání/skladování chleba před expedicí podle zásad výroby bezpečných potravin
- uložit chléb do přepravních obalů
- charakterizovat, popřípadě vyřadit výrobky nestandardní jakosti při ukládání do přepravních obalů nebo při balení
- určit požadavky na expedici chleba
- použít vhodné technologické (strojní) vybavení při výrobě chleba
- provést čištění a běžnou údržbu strojů a zařízení v pekařské výrobě
- používat stroje a zařízení v souladu se zásadami bezpečnosti práce
- sledovat a dodržovat kritické kontrolní body během výroby zadaného pekařského výrobu
- provést vstupní kontrolu surovin a polotovarů – připravit vzorky pro senzorické posouzení a vyhodnotit výsledky
- zkontrolovat jakost pekařských výrobků z hlediska bezpečnosti potravin, hmotnosti, objemu a vzhledu výrobku, připravit vzorky a provést senzorické posouzení a vyhodnotit výsledky
- dodržovat hygienické předpisy - osobní hygienu a zásady bezpečnosti potravin
- používat pracovní oděv a ochranné pomůcky
- vysvětlit zásady sanitačního řádu
- dodržovat zásady bezpečnosti, hygieny práce a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- rozlišovat specifická bezpečnostní rizika související s manipulací se strojním vybavením a s výkonem pracovních činností při výrobě chleba
Pro splnění modulu je vyžadována minimálně 50 % úspěšnost.
Doporučená literatura
MÜLLEROVÁ, Monika, CHROUST, František. Pečeme moderně. Pardubice 1993. ISBN 80-85644-03-7.
SKOUPIL, Jan. Suroviny na výrobu pečiva. Pardubice 1994. ISBN 80-85644-07-X.
ANDERLE, Peter, Dr.SCHWARZ, Helmuth. Zbožíznalství. Praha 1999. ISBN 80-902110-9-7.
Poznámky
Doporučené rozložení: 16 hodin teorie, 16 hodin praxe
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Yvona Baboráková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.