VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Programování CNC strojů 1 – ruční programování
Kód modulu
23-m-4/AF74
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Programování CNC strojů 1 – ruční programování
Profesní kvalifikace
Obory vzdělání - poznámky
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování a ukončení 1. ročníku oboru vzdělání
- 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, nebo
- 23-45-L/01 Mechanik seřizovač, nebo
- 23-41-M/01 Strojírenství,
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvládnutí zadávání souřadnic pro CNC obráběcí stroje.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v technologiích strojírenské výroby součástí
- rozumí principu technologie vrtání, vyhrubování, vystružování
- rozumí principu a možnostech technologie soustružení
- rozumí principu a možnostech technologie frézování
- orientuje se v zásadách programování ISO 841.
- optimálně aplikuje pravoúhlý kartézský systém pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- určí vztažné body CNC stroje
- optimálně volí nulový bod obrobku
- orientuje se ve struktuře programu pro CNC stroje
- dodržuje formát bloku (věty, řádku) programu pro CNC stroje
- optimálně volí přípravné funkce (G funkce)
- charakterizuje princip absolutního a relativního programování
- optimálně volí způsob programování s ohledem na výrobu
- rozlišuje a správně zadává jednotlivá „slova“ v programu pro CNC stroje
- optimálně využívá adresová písmena programu, především při zadávání souřadnic
- optimálně využívá zvláštní znaky v programu pro CNC stroje
- optimálně využívá pomocné funkce (M funkce)
Kompetence ve vazbě na NSK
– –
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Programování CNC strojů - ruční programování:
- získání základních znalostí týkající se principu tvorby programu pro CNC stroje ručním (dílenským) způsobem
- pravoúhlý kartézský systém pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- zásadách programování ISO 841
- vztažné body CNC stroje
- nulový bod obrobku
- princip absolutního a relativního programování
- zvláštní znaky v programu pro CNC stroje
- pomocné funkce (M funkce)
- vlastní tvorba programu pro frézované díly
- vlastní tvorba programu pro soustružené díly
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- ovládání počítačového programu
- struktura programu pro CNC stroje
- aplikace pravoúhlého kartézského systému pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- optimální volba nulového bodu obrobku
- využívání adresových písmen programu, především při zadávání souřadnic
- základní zásady programování ISO 841
- optimální využívání zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
- využívání pomocné funkce (M funkce)
- prezentace, animace a kinematika počítačových příkazů
Praktická část:
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák orientuje se v technologiích strojírenské výroby součástí
- žák aplikuje pravoúhlý kartézský systém pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- žák zná vztažné body CNC stroje
- žák dodržuje formát bloku (věty, řádku) programu pro CNC stroje
- žák správně zadává jednotlivá „slova“ v programu pro CNC stroje
- žák optimálně využívá adresová písmena programu, především při zadávání souřadnic
- diskuze žáků k řešení optimálního využití zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
- žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu vlastní tvorby programu pro frézované díly a pro soustružené díly
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitel volí zadání, která vystihují základní typy součástí a jejich možnou výrobu na CNC stroji
Následně jsou žáci vedeni k samostatnému řešení zadávaných úkolů a ve společné diskuzi pak zdůvodňuje každý žák svůj způsob řešení. Zároveň si ve společné diskuzi žáci vyměňují zkušenosti.
- Samostatné vytvoření programu pro frézovanou součást
- Samostatné vytvoření programu pro soustruženou součást
Kritéria hodnocení
Hodnotí se:
- Správná volba nulového bodu
- Správný postup a uspořádání jednotlivých vět
- Správné zadání příslušných souřadnic a jejich sledu
- Správné použití interpolačních parametrů I, J (příp. K)
Hodnocení známkou:
1 (výborný)
Žák dodržel časový limit, dodržel stanovená kritéria hodnocení
2 (chvalitebný)
Žák dodržel časový limit, dopustil se drobných chyb ve sledu nebo hodnotách souřadnic
3 (dobrý)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb ve sledu nebo hodnotách souřadnic
4 (dostatečný)
Žák nedodržel časový limit, nedodržel stanovený typ programování (absolutní – relativní), dopustil se chyb ve sledu a v hodnotách souřadnic.
5 (nedostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb ve sledu programu, typu přídavné funkce, hodnotách souřadnic a dalších částech programu, nedodržel stanovený typ programování (absolutní – relativní)
Doporučená literatura
Učebnice: výtah ze skript: ŠTULPA M. CNC programování obráběcích strojů; KELLER P. Programování a řízení CNC strojů
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Vilímková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.