Detail modulu Lícování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Lícování

Kód modulu

23-m-3/AF72

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Výpočet uložení

Obory vzdělání - poznámky

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-41-M/01 Strojírenství

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Ukončení 1. ročníku výše uvedených oborů vzdělávání.

 

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul seznámí žáka s tolerováním a lícováním a způsoby značení na výkresech.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. čte výkresy součástí (tvar, rozměry, úhly, jejich dovolené úchylky, úchylky geometrického tvaru a vzájemné polohy jejich ploch a prvků, jakost a úpravu povrchu součástí, jejich tepelné zpracování)
  2. vyhledává s využitím Strojnických tabulek, katalogů informace o normalizovaných strojních součástech
  3. určí, navrhuje a spočítá konstrukčně vhodné uložení v soustavě jednotné díry nebo jednotného hřídele

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Lícování a tolerování:

  • základní pojmy – mezní rozměry, stupeň přesnosti, tolerance a úchylky
  • poloha tolerančních polí – schéma
  • soustava jednotné díry a jednotného hřídele
  • druhy uložení – s vůlí, přechodné, s přesahem
  • výpočty uložení
  • kontrola přesnosti uložení
  • netolerované rozměry a jejich úchylky
  • slícování součástí – postup při práci

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    • základní pojmy – mezní rozměry, stupeň přesnosti, tolerance a úchylky
    • soustava jednotné díry a jednotného hřídele
    • druhy uložení – s vůlí, přechodné, s přesahem
    • prezentace se sledem operací v technologickém postupu (např výroby hřídele, výroby díry nebo lícovaných součástí)
  • ukázka zpracování modulového ůkolu na výpočet uložení
  • praktická ukázka slícování součástí a kontrola přesnosti

Praktická část:

  • žák čte technickou dokumentaci a vyhledá v ní potřebné údaje
  • žák vyhledá ve strojnických tabulkách potřebné údaje
  • žák provede stanovení jakosti a úpravy povrchu součástí a  tepelné zpracování
  • žák určí, navrhne  a spočítá konstrukčně vhodné uložení v soustavě jednotné díry nebo jednotného hřídele
  • žák navhne potřebná měřidla
  • žák vypracuje  seminární práce na zadané téma

Exekuce:

  • exkurze do výrobního podniku 

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  1. Ústní ověření teoretických znalostí - otázky z oblasti určování vhodného uložení v soustavě jednotné díry nebo jednotného hřídele
  2. Hodnocení přístupu k problematice z dotazů ze čtení výkresů součástí
  3. Písemné zkoušení – výpočet uložení včetně grafického znázornění, práce se Strojnickými tabulkami
  4. Závěrečná modulová písemná práce - vypracování návrhu včetně výpočtů konstrukčně vhodného uložení v soustavě jednotné díry nebo jednotného hřídele

 

 

Kritéria hodnocení

 

  1. Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti určování vhodného uložení v soustavě jednotné díry nebo jednotného hřídele
  2. Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
  3. Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
  4. Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:

90 - 100 %    1

80 -  89 %     2

66 -  79 %     3

40 -  65 %     4

  0 -  39 %     5

Doporučená literatura

DILLINGER Josef a kolektiv: Moderní strojírenství pro školu i praxi, 2007, Europa-Sobotáles, Praha, ISBN 978-80-86706-19-1

EINVEBER, VÁVRA: Strojnické tabulky-4 (doplněné vydání); 2008; ISBN: 9788073610517; Albra

ULRICH FISCHER A KOLEKTIV: Základy strojnictví. Praha, Sobotáles, 2004. 290 s. ISBN 80-86706-09-5

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Kášková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné