VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Obchodní písemnosti
Kód modulu
66-m-3/AF67
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obchodní písemnosti
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
ovládání desetiprstové hmatové metody psaní na klávesnici
znalost programu Word
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je koncipován tak, že po jeho absolvování jsou žáci připraveni vyhotovit základní obchodní písemnosti, dodržet formální náležitosti těchto písemností, stylizovat text a dodržet logický sled myšlenek, které chtějí v písemnosti sdělit.
Očekávané výsledky učení
Výsledky ve vazbě na RVP:
- vyhotovovali podnikové a obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou.
Žák:
- rozliší jednotlivé písemnosti
- určí, jakou písemnost použije při řešení daných situací
- vyhotoví poptávku
- vyhotoví nabídku
- vyhotoví objednávku
- vyhotoví potvrzení objednávky
- vyhotoví urgenci
- vyhotoví odpověď na urgenci
- vyhotoví reklamaci
- vyhotoví upomínku
- vyhotoví motivační dopis
- vyhotoví strukturovaný životopis
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Význam obchodní korespondence
- Obchodní a úřední dopis – teorie
- hlavička obchodního dopisu
- psaní adres v dopise
- odvolací údaje
- věc
- oslovení
- vlastní sdělení dopisu – technická norma, text
- závěr dopisu
- podepisování – pravidla pro podepisování, více podpisů na písemnosti
- umístění razítka
- Poptávka
- charakteristika
- struktura poptávky
- Nabídka – vyžádaná, nevyžádaná
- charakteristika
- struktura nabídka
- Objednávka
- charakteristika
- struktura objednávky
- Potvrzení objednávky
- charakteristika
- struktura potvrzení objednávky
- Urgence
- charakteristika
- struktura urgence
- Odpověď na urgenci
- Reklamace
- charakteristika
- struktura reklamace
- Odpověď na reklamaci
- charakteristika
- struktura
- Upomínka
- charakteristika
- struktura upomínky
- Odpověď na upomínku
- charakteristika
- struktura odpovědi na upomínku
- Motivační dopis
- význam
- charakteristika
- struktura motivačního dopisu
- Strukturovaný životopis
- význam
- charakteristika
- struktura životopisu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Frontální výuka – použije se při výkladu základních pojmů a náležitostí písemností
Praktická činnost – sestavení obchodní písemnosti na základě zadání
Učební činnosti:
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- vysvětlí význam obchodní korespondence
- vyjmenuje a charakterizuje náležitosti obchodního a úředního dopisu
- vyhotoví poptávku dle zadání
- vyhotoví nabídku dle zadání
- vyhotoví objednávku dle zadání
- vyhotoví potvrzení objednávky dle zadání
- vyhotoví urgenci dle zadání
- vyhotoví odpověď na urgenci dle zadání
- vyhotoví reklamaci dle zadání
- vyhotoví odpověď na reklamaci dle zadání
- vyhotoví upomínku dle zadání
- vyhotoví odpověď na upomínku dle zadání
- vyhotoví motivační dopis dle zadání
- vyhotoví strukturovaný životopis
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Ústní zkoušení – teoretické znalosti = ověřování teoretických znalostí, získaných absolvováním modulu
- Písemné zkoušení – praktická činnost = zpracování obchodních písemností dle vylosovaného zadání
- Zpracování komplexní úlohy – zpracování písemností dle souvislého zadání
Podmínkou splnění modulu je účast na modulu ve výši 80 %
Kritéria hodnocení
Žák bude hodnocen na základě bodů, které získá při ověřování znalostí písemnou formou a ústní formou zkoušení.
Na závěr hodnocení se součet bodů převede na závěrečnou známku z modulu dle převodní tabulky celkového hodnocení.
- Ústní zkoušení – žák může získat maximálně 20 bodů
- Při ústním zkoušení budou položeny 4 otázky. Žák uspěje, jestliže zodpoví alespoň 1 otázku. Hodnotí se prezentace, obsahová správnost odpovědí, samostatnost či nutnost doplňujících či nápovědných otázek, schopnost obhájit či zdůvodnit svou odpověď.
- Písemné zkoušení – žák může získat maximálně 30 bodů
- zpracování 1. vylosované písemnosti - 15 bodů
- zpracování 2. vylosované písemnosti – 15 bodů
- Zpracování komplexní úlohy – žák může získat maximálně 50 bodů
Převodová tabulka celkového hodnocení modulu:
100–91 bodů – výborný,
90–76 bodů – chvalitebný
75–56 bodů – dobrý
55–36 bodů – dostatečný
35 a méně bodů – nedostatečný
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj.36 bodů.
Doporučená literatura
Drábová,R., Levová,J., Filinová,T.: Písemná a elektronická komunikace, 1. vydání. Praha: FRAGMENT, 2014. 124 s. ISBN 978-80-253-1802-7
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 10 hodin
praktické vyučování – 14 hodin
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Thanheiserová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.