Detail modulu Marketingový mix

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Marketingový mix

Kód modulu

66-m-3/AF65

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-51-H/01 Prodavač
  • 66-41-L/01 Obchodník
  • 66-52-H/01 Aranžér
  • 66-53-H/01 Operátor skladování

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní ekonomická terminologie

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o marketingu jako samostatné disciplíně, současně o jeho úloze v podnikatelském i nepodnikatelském prostředí, dále o marketingovém mixu. Samostatně bude schopen definovat pojem marketingový mix a kategorizovat jej.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • charakterizuje nástroje marketingu
  • umí sestavit marketingový mix
  • určí fázi životního cyklu u konkrétních produktů
  • určí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny
  • na příkladu demonstruje úlohu prodejních cest
  • vybere vhodný reklamní prostředek pro určitý produkt

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Marketing
  • Marketingový mix

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s vyučujícím
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje nástroje marketingu
    • definuje základní terminologii spojenou s marketingem
    • vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé nástroje marketingu
    • pracuje s literaturou řešící marketing na obecné úrovni a oblast marketingového mixu
    • vysvětlí důvody aplikace marketingu v oblasti obchodu a služeb
  2. Umí sestavit marketingový mix
    • objasní pojem marketingový mix
    • popíše úlohu marketingového mixu v podnikatelském prostředí
    • pojmenuje a charakterizuje jednotlivé kroky marketingového mixu
    • ve spolupráci s učitelem na praktickém zadání sestaví marketingový mix
  3. Určí fázi životního cyklu u konkrétních produktů
    • na schématu objasní fáze životního cyklu výrobku
    • zvolí výrobek, u něhož popíše fáze životního cyklu
    • navrhne způsob nejefektivnější možnosti udržení produktu na trhu a konfrontuje ho s vyučujícím a spolužáky
    • spolupracuje se spolužáky
  4. Určí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny
    • vyjmenujte metody tvorby cen a vysvětlí význam jejich použití
    • pojmenuje faktory ovlivňující cenu produktu
    • ve spolupráci s vyučujícím na praktickém zadání zvolí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny zvoleného produktu
    • v součinnosti se spolužáky demonstruje vliv cenové hladiny výrobku na jeho konkurenceschopnost na trhu
  5. Na příkladu demonstruje úlohu prodejních cest
    • zvolí si jeden výrobek a vysvětlí efektivnost volby prodejní cesty
    • samostatně nebo ve skupině žáků vybere pro konkrétní výrobky druhy prodejních cest
    • na příkladech vyjmenuje výhody a nevýhody prodejních cest
  6. Vybere vhodný reklamní prostředek pro určitý produkt
    • vysvětlí druhy reklamy a propagace prodeje
    • na příkladech vysvětlí, kde je vhodné použít reklamu nebo podporu prodeje
    • ve skupině žáků diskutuje o vhodnosti použití reklamního prostředku na konkrétní zadaný výrobek

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 66-51-H/01 Prodavač

3. ročník

  • 66-41-L/01 Obchodník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • marketing
  • úloha a nástroje marketingu
  • marketingový mix

Praktický příklad bude obsahovat 4 úlohy zaměřené na 4P marketingového mixu, které budou vyžadovat:

  • formulaci a základní charakteristiku marketingového mixu
  • klasifikaci marketingového mixu
  • návrh vlastního řešení dle zadání
  • vyhodnocení vlastního řešení

Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  1. teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů
  2. praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
    • zpracování marketingového mixu
    • realizace úlohy korespondující s marketingovým mixem
    • vlastní návrhy na efektivní řešení zadaného příkladu
    • obhajoba řešeného zadání

Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj 31 bodů.

Doporučená literatura

KYNCLOVÁ, Jaroslava, KARÁSKOVÁ, Eva. Marketing a management. 1. vydání. Fortuna, 2009. ISBN 978-80-773-061-1.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné