VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Marketingový mix
Kód modulu
66-m-3/AF65
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
- 66-52-H/01 Aranžér
- 66-53-H/01 Operátor skladování
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní ekonomická terminologie
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o marketingu jako samostatné disciplíně, současně o jeho úloze v podnikatelském i nepodnikatelském prostředí, dále o marketingovém mixu. Samostatně bude schopen definovat pojem marketingový mix a kategorizovat jej.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- charakterizuje nástroje marketingu
- umí sestavit marketingový mix
- určí fázi životního cyklu u konkrétních produktů
- určí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny
- na příkladu demonstruje úlohu prodejních cest
- vybere vhodný reklamní prostředek pro určitý produkt
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Marketing
- Marketingový mix
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje nástroje marketingu
- definuje základní terminologii spojenou s marketingem
- vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé nástroje marketingu
- pracuje s literaturou řešící marketing na obecné úrovni a oblast marketingového mixu
- vysvětlí důvody aplikace marketingu v oblasti obchodu a služeb
- Umí sestavit marketingový mix
- objasní pojem marketingový mix
- popíše úlohu marketingového mixu v podnikatelském prostředí
- pojmenuje a charakterizuje jednotlivé kroky marketingového mixu
- ve spolupráci s učitelem na praktickém zadání sestaví marketingový mix
- Určí fázi životního cyklu u konkrétních produktů
- na schématu objasní fáze životního cyklu výrobku
- zvolí výrobek, u něhož popíše fáze životního cyklu
- navrhne způsob nejefektivnější možnosti udržení produktu na trhu a konfrontuje ho s vyučujícím a spolužáky
- spolupracuje se spolužáky
- Určí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny
- vyjmenujte metody tvorby cen a vysvětlí význam jejich použití
- pojmenuje faktory ovlivňující cenu produktu
- ve spolupráci s vyučujícím na praktickém zadání zvolí metodu tvorby ceny a stanoví vhodnou úroveň ceny zvoleného produktu
- v součinnosti se spolužáky demonstruje vliv cenové hladiny výrobku na jeho konkurenceschopnost na trhu
- Na příkladu demonstruje úlohu prodejních cest
- zvolí si jeden výrobek a vysvětlí efektivnost volby prodejní cesty
- samostatně nebo ve skupině žáků vybere pro konkrétní výrobky druhy prodejních cest
- na příkladech vyjmenuje výhody a nevýhody prodejních cest
- Vybere vhodný reklamní prostředek pro určitý produkt
- vysvětlí druhy reklamy a propagace prodeje
- na příkladech vysvětlí, kde je vhodné použít reklamu nebo podporu prodeje
- ve skupině žáků diskutuje o vhodnosti použití reklamního prostředku na konkrétní zadaný výrobek
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- marketing
- úloha a nástroje marketingu
- marketingový mix
Praktický příklad bude obsahovat 4 úlohy zaměřené na 4P marketingového mixu, které budou vyžadovat:
- formulaci a základní charakteristiku marketingového mixu
- klasifikaci marketingového mixu
- návrh vlastního řešení dle zadání
- vyhodnocení vlastního řešení
Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů
- praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- zpracování marketingového mixu
- realizace úlohy korespondující s marketingovým mixem
- vlastní návrhy na efektivní řešení zadaného příkladu
- obhajoba řešeného zadání
Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj 31 bodů.
Doporučená literatura
KYNCLOVÁ, Jaroslava, KARÁSKOVÁ, Eva. Marketing a management. 1. vydání. Fortuna, 2009. ISBN 978-80-773-061-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.