VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Příprava pokrmů na objednávku z ryb a korýšů
Kód modulu
65-m-3/AF44
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Příprava minutek
(kód: 65-004-H)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65-51-H/ 01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák dodržuje předpisy bezpečnosti práce, uplatňuje požadavky na hygienu, rozlišuje způsoby skladování u jednotlivých druhů potravin. Ovládá charakteristiku, význam ve výživě a rozdělení ryb, korýšů, měkkýšů a hlavonožců. Ovládá předběžnou úpravu sladkovodních ryb, základní tepelné úpravy (vaření, dušení, pečení) ryb. Vymezí zásady pro úpravu ryb.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul vede žáka k aplikaci získaných teoretických znalostí v praxi.
Žák navrhne vhodný pracovní postup pro daný druh ryby, dodržuje zásady při zpracování ryb, navrhuje vhodné přílohy. Žák postupuje správně a ekologicky při práci s korýši, volí vhodné využití a doplňky.
Cílem modulu je, aby žák správně postupoval při přípravě pokrmů na objednávku z ryb, korýšů, měkkýšů a hlavonožců, aby si uvědomil, že při špatném skladování, předběžné úpravě a následném tepelném zpracování může znehodnotit připravovaný pokrm. Další cílem je správná kombinace ryb, korýšů, měkkýšů a hlavonožců s ostatními potravinami, které vyzdvihnou a podpoří chuť připravovaného pokrmu.
Profesní kvalifikace: Příprava minutek 65-004-H
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava surovin pro výrobu jídel
- Úprava ryb pro kuchyňské zpracovávání
- Příprava pokrmů a specialit na objednávku
- Skladování potravinářských surovin
- Organizování práce v provozu
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Očekávané kompetence podle RVP 65-51-H/ 01 Kuchař – číšník:
- odborné kompetence - Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky vzdělávání vychází z Profesní kvalifikace: Příprava minutek 65-004-H
Kvalifikační standard:
Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Zvolit vhodný technologický postup pro přípravu zadaného pokrmu.
- Vybrat a použít vhodné suroviny pro připravovaný pokrm.
Přejímka potravinářských surovin
- Provést normování na daný počet porcí podle stanovené receptury.
Příprava surovin pro výrobu jídel
- Vykonat přípravné práce, opracovat suroviny s minimálními ztrátami.
Úprava ryb pro kuchyňské zpracovávání
- Provést předběžnou úpravu ryb pro další zpracování dle zadaného pokrmu z ryb.
- Dodržet technologický postup zpracování a připravit surovinu pro další kuchyňskou a tepelnou úpravu.
Příprava pokrmů a specialit na objednávku
- Dodržet technologický postup přípravy pro daný pokrm
- Dodržet dobu přípravy, teplotu a množství surovin podle receptur.
- Připravit pokrm s typickými požadovanými vlastnostmi včetně vhodné přílohy.
- Provést úpravu, estetizaci pokrmu, kontrolu kvality, hmotnosti, senzoricky zhodnotit pokrm před expedicí.
- Uvést všechny alergeny (v souladu s předpisy) vyskytující se v připravovaných pokrmech.
Skladování potravinářských surovin
- Vysvětlit způsoby skladování a ošetřování suroviny podle hygienických norem.
Organizování práce v provozu
- Připravit pracoviště na provoz.
- Dodržet posloupnost prací a časový harmonogram.
Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
- Uplatňovat postupy založené na principu kritických bodů HACCP.
Očekávané kompetence podle RVP 65-51-H/ 01 Kuchař – číšník:
Odborné kompetence - Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
- Uplatňuje požadavky na hygienu v gastronomii.
Žák:
- uplatňuje požadavky na hygienu při práci s rybami, korýši, měkkýši a hlavonožci,
- rozlišuje způsoby skladování potravin.
Očekávané výsledky vzdělávání z RVP Kuchař-číšník – zaměření Výroba pokrmů:
Žák:
- hospodárně nakládá při práci se surovinami,
- ovládá předběžnou úpravu mořských ryb, korýšů, měkkýšů a hlavonožců,
- použije vhodný druh úpravy pokrmu (opékání, smažení, gratinování, vaření v rybí várce a v páře)
- volí vhodnou přílohu, dohotovuje a esteticky upravuje a expeduje hotové pokrmy.
Očekávané výsledky vzdělávání v Modulu:
Žák:
- rozlišuje a charakterizuje ryby z hlediska druhů,
- vysvětlí rozdíly ve skladování ryb,
- ovládá předběžnou úpravu mořských ryb,
- rozlišuje techniky přípravy u jednotlivých druhů ryb,
- použije vhodný druh úpravy pokrmu z ryb podle příležitosti, ovládá správný pracovní postup,
- doporučí vhodnou přílohu k pokrmům z ryb,
- ovládá zásady předběžné úpravy korýšů, měkkýšů a hlavonožců,
- postupuje podle stanovených zásad přípravy korýšů, měkkýšů a hlavonožců,
- volí správné doplňky a přílohy k tepelně upraveným korýšům, měkkýšům a hlavonožcům.
Kompetence ve vazbě na NSK
65-004-H Příprava minutek
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava surovin pro výrobu jídel
- Úprava jatečního masa, drůbeže, ryb a zvěřiny pro kuchyňské zpracovávání
- Příprava pokrmů a specialit na objednávku
- Skladování potravinářských surovin
- Organizování práce v provozu
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozpis učiva:
Ryby:
- rozdíly ve skladování čerstvých, chlazených a mražených ryb,
- předběžná úprava mořských ryb,
- zásady pro zpracování mořských ryb,
- minutková úprava ryb (opékání, smažení, gratinování, vaření v rybí várce a v páře)
- ostatní úpravy ryb vhodné pro minutkovou úpravu,
- vhodné doplňky a přílohy k rybám.
Korýši:
- předběžná úprava korýšů,
- pokrmy z korýšů,
- doplňky a přílohy ke korýšům.
Měkkýši a hlavonožci:
- předběžná úprava měkkýšů a hlavonožců,
- pokrmy z měkkýšů
- pokrmy z hlavonožců,
- doplňky a přílohy ke korýšům, měkkýšům a hlavonožcům.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků:
- sleduje odborný výklad učitele,
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (prezentace, pracovní sešit, testové úlohy),
- při práci pracuje s internetovými zdroji,
- při hledání řešení pracuje se svými znalostmi i znalostmi svých spolužáků,
- pracuje se získanými znalostmi při praktických ukázkách,
- provede předběžnou úpravu ryb,
- hospodárně nakládá s potravinami,
- správně postupuje při přípravě pokrmu z ryb,
- esteticky upravuje pokrm na talíři,
- volí vhodnou přílohu k připravovanému pokrmu,
- správně zpracovává korýše, měkkýše a hlavonožce,
- volí vhodnou tepelnou úpravu korýšů, měkkýšů a hlavonožců,
- vybere vhodnou přílohu.
Strategie: deduktivní: výklad, předvedení, procvičení, aplikace v reálném provozu.
Zařazení do učebního plánu, ročník
65-51-H/ 01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Znalosti žáků jsou ověřovány ústně, písemně, testy. Testy mohou být prováděny aktivizujícími metodami pomocí multimédií – mobilní telefon, tablet, přes interaktivní tabuli nebo webové stránky www.hellosmart.com. Žáci pomocí mobilních telefonů v časovém limitu odpovídají na zadanou otázku nebo ve svém zařízení mají testové otázky. Vyhodnocení je prováděno v procentech.
Na konci období žák ověřuje teoretické poznatky v praxi.
Důležitá je schopnost aplikovat teoretické znalosti v praxi.
Ověřování studijních výsledků:
- testy,
- pracovní listy,
- příprava pokrmu z ryb v odborném výcviku.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vychází z hodnoticího standardu profesní kvalifikace Příprava minutek 65-004-H
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů.
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava surovin pro výrobu jídel
- Úprava ryb pro kuchyňské zpracovávání
- Příprava pokrmů a specialit na objednávku
- Skladování potravinářských surovin
- Organizování práce v provozu
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Hodnocení testů – procentuální:
100–90 % – výborný
89–80 % – chvalitebný
79–65 % – dobrý
64–51 % – dostatečný
50 % – nedostatečný
Výstup:
Modul bude splněný po vykonání teoreticko-praktické zkoušky.
Teoretická zkouška 30 %
Teoretická zkouška bude rozdělena na dvě části, v první části žák odpoví na testové otázky, v druhé části žák vyhotoví normu a pracovní postup vybraného výrobku.
Žák:
- vypracuje normu pro zvolený pokrm,
- vysvětlí rozdíly v pracovních postupech,
- podrobně popíše pracovní postup připravovaného výrobku,
- doporučí vhodnou přílohu a doplňky.
Praktická zkouška 70 %
V praxi žák připraví pokrm z ryb.
Žák:
- správně postupuje při předběžné úpravě, hospodárně nakládá s potravinami při zpracování,
- dodržuje, normu a pracovní postup,
- dobře dochutí, zvolí vhodné doplňky pro připravovaný pokrm,
- doporučí vhodné přílohy a doplňky k pokrmům na objednávku.
Hodnotí se:
10 % - postup při předběžné úpravě – hospodárnost potravin,
30 % - dodržení normy a pracovního postupu,
30 % - chuť, volba přílohy a úprava na talíři.
Hodnocení vychází z Pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která jsou nedílnou součástí školního řádu. Průběžné hodnocení je prováděno známkováním.
Doporučená literatura
ESCOFFIER, Auguste. Moje francouzská kuchyně. Hodkovičky [Praha]: Pragma, c2007. ISBN 978-80-7205-240-0.
ŠTUMPF, Eugen. Ryby. [Praha]: Euromedia group, c2008. 1. vydání. ISBN 978-80-249-0970-7.
SCHERNER, Barbel, WITTMANN, Katrin. Ryby a mořské plody. Teubner, 2005 ISBN 978-3-8338-1094-7.
SVAČINOVÁ, Jitka. Rybářská kuchařka. J. a J.. Morava 2003, 1. vydání. ISBN 80-902470-1-6.
Fotodokumentace – Michal Říčánek, hotel International Brno, 2018
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladislav Huška. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.