VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Menu
Kód modulu
65-m-3/AF36
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51-H/01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost gastronomických pravidel
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je žáky seznámit se zásadami při tvorbě menu s využitím gastronomických pravidel. Dále se správnou skladbou menu a řazením pokrmů a nápojů. Žáci získají teoretické znalosti s tvorbou menu, v praktické části je cílem samostatné zpracování menu v souladu s gastronomickými pravidly.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-H/01 Kuchař-číšník, 65-41-L/01 Gastronomie
Žák:
- definuje menu a uvede rozdělení podle počtu chodů
- uvede hlavní hlediska pro sestavování menu
- vyjmenuje pravidla pro sestavování menu
- určí pořadí pokrmů a funkci jednotlivých chodů
- uvede sled nápojů v menu
- uvede základní pravidla výběru nápojů k určitým pokrmům
- zdůvodní grafickou úpravu slavnostního menu
- prakticky sestaví složité a slavnostní menu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Menu a jeho rozdělení
- charakteristika menu
- rozdělení menu podle počtu chodů
- Hlediska pro sestavování menu
- požadavky, představy a zvláštní přání hostitele
- složení a počet hostů
- druh příležitosti
- finanční možnosti hostitele
- sled pokrmů a počet nápojů
- možnosti a potřeby provozu
- úroveň obsluhy
- Pravidla pro sestavování menu
- pestrost, nápaditost, originalita
- správná výživa (omezení tuků, cukrů)
- dostatek zeleniny a ovoce
- hlavní chod masitý + dvě přílohy
- rozmanitost surovin (jejich tvarů), příloh, tepelných úprav
- správná barva, estetická úprava a teplota pokrmů
- dodržení gastronomických pravidel
- výjimky při tvorbě menu
- Pořadí pokrmů a funkce jednotlivých chodů
- studený předkrm
- polévka
- teplý předkrm nebo mezichod z ryb
- hlavní chod
- dezerty (sýry, teplý a studený moučník, zmrzlina, ovoce)
- Pořadí nápojů v menu a pravidla pro výběr nápojů k pokrmům
- aperitiv
- pivo
- víno (bílé, růžové, červené, dezertní a šumivé)
- káva
- digestiv
- Grafická úprava slavnostního menu
- jednostránkové menu
- čtyřstránkové menu
- jazyková a obsahová správnost
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků se odehrávají v odborné učebně stolničení či techniky obsluhy za přítomnosti odborného pedagoga, který na žáky soustavně dohlíží.
Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentací a názorných ukázek k jednotlivým tématům. Využívá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky.
Žáci se aktivně zapojují do nácviku dovedností pro správné sestavení menu. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek restauračních a slavnostních menu a praktických cvičení.
Učební činnosti žáka:
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
- definuje menu a uvede rozdělení podle počtu chodů
- uvede hlavní hlediska pro sestavování menu
- popíše pravidla pro sestavování menu
- určí pořadí pokrmů a funkci jednotlivých chodů
- uvede sled nápojů v menu
- uvede základní pravidla výběru nápojů k určitým pokrmům
- vysvětlí grafickou úpravu slavnostního menu, možnosti sestavení
- prakticky sestaví složité a slavnostní menu, určí správný počet chodů
Zařazení do učebního plánu, ročník
65-51-H/01 Kuchař-číšník, 2. ročník
65-41-L/01 Gastronomie, 2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením, a praktickým sestavením složitého a slavnostního menu.
Hodnoceno je využívání odborné terminologie a věcná správnost odpovědí.
Ověřované obsahové okruhy:
- menu, rozdělení podle počtu chodů
- hlediska pro sestavování menu
- pravidla pro sestavování menu
- pořadí pokrmů a funkce jednotlivých chodů
- sled nápojů v menu
- základní pravidla výběru nápojů k určitým pokrmům
- grafická úprava slavnostního menu
Praktické předvedení zadaného úkolu z témat (obsahových okruhů):
- prakticky sestaví složité a slavnostní menu
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %.
V rámci teoretické výuky žák absolvuje písemné a ústní zkoušení, a to minimálně:
- 1x písemné zkoušení
- 1x ústní zkoušení
- 1x sestavení složitého menu
- 1x sestavení slavnostního menu
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení pro písemné testy:
100 % – 91 % výborný
90 % – 71 % chvalitebný
70 % – 51 % dobrý
50 % – 31 % dostatečný
30 % – 0 % nedostatečný
U praktického sestavení menu se hodnotí:
- Správné pořadí pokrmů a nápojů
- Počet chodů
- Vhodné zaměření menu k dané příležitosti (u slavnostního menu)
- Správná kombinace pokrmů a nápojů
- Grafická úprava (u slavnostního menu)
Doporučená literatura
SALAČ G.: Stolničení. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
BUREŠOVÁ P., ZIMÁKOVÁ B.: Gastronomické služby. Vysoká škola hotelová v Praze, spol. s.r.o., 2010. ISBN 978-80-87411-06-3
Poznámky
Doporučené rozvržení modulu:
- teoretická část 8 hodin
- praktická část 4 hodiny
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.